• Anonym (TS)

    Graviditetsdiabetes?

    Hej!

    Jag gjorde idag glukosbelastning då jag tidigare fött fyra stora barn (över 4500 gram). Jag är inte (ens i närheten av) överviktig, har inte haft grav.diabetes de andra gångerna heller (gjort glukosbelastning då), men man vill ändå utesluta för att vara på den säkra sidan.

    Hur som helst. Min barnmorska skulle ringa med resultat på tisdag nästa vecka, men sa i alla fall att mitt fastevärde (i armen - inte finger - togs inga fingerprov alls) var 4,3 - så mest troligt är det inget grav.diabetes.

    Hon sa också att referensvärdena är:

    Fastande: >= 5,1

    1 timme: >= 10

    2 timmar: >= 8,5

    Hur som helst läser jag nu (ovidimerat, jag vet) på 1177 att mina värden är:

    Fastande: 5,1

    1 timme: 8,2

    2 timmar: 7,8

    Så nu undrar ju jag då om detta kan tyda på grav.diabetes? För enligt lab är ju mitt fastevärde 5,1. Står dessutom helt andra referensintervaller på 1177 för värdena än vad BM sa... T.ex. 4-6 på fastevärdet.

    Ja, jag vet att jag ska vänta på och prata barnmorskan - men kanske någon här inne kan tänkas ha lite koll ändå.

  • Svar på tråden Graviditetsdiabetes?
  • Anonym (Diab)
    Anonym (TS) skrev 2020-11-20 17:03:16 följande:

    Hej!

    Jag gjorde idag glukosbelastning då jag tidigare fött fyra stora barn (över 4500 gram). Jag är inte (ens i närheten av) överviktig, har inte haft grav.diabetes de andra gångerna heller (gjort glukosbelastning då), men man vill ändå utesluta för att vara på den säkra sidan.

    Hur som helst. Min barnmorska skulle ringa med resultat på tisdag nästa vecka, men sa i alla fall att mitt fastevärde (i armen - inte finger - togs inga fingerprov alls) var 4,3 - så mest troligt är det inget grav.diabetes.

    Hon sa också att referensvärdena är:

    Fastande: >= 5,1

    1 timme: >= 10

    2 timmar: >= 8,5

    Hur som helst läser jag nu (ovidimerat, jag vet) på 1177 att mina värden är:

    Fastande: 5,1

    1 timme: 8,2

    2 timmar: 7,8

    Så nu undrar ju jag då om detta kan tyda på grav.diabetes? För enligt lab är ju mitt fastevärde 5,1. Står dessutom helt andra referensintervaller på 1177 för värdena än vad BM sa... T.ex. 4-6 på fastevärdet.

    Ja, jag vet att jag ska vänta på och prata barnmorskan - men kanske någon här inne kan tänkas ha lite koll ändå.


    Referensvärdena borde väl rimligen vara

    Fastande: MINDRE än 5,1

    1 timme: MINDRE än 10

    2 timmar: MINDRE ÄN 8,5

    Så jag skulle säga att sina värden ser bra ut.
  • cino80

    Hej!

    Fastevärdet bör ligga under 5,3 generellt. Ligger du under det eller i närheten så är det ingen fara. 1,5 timme efter måltid bör man ligga under 8. Så jag skulle nog säga att du inte har graviditetsdiabetes. Dessutom är det ovanligt med graviditetsdiabetes om man inte har någon övervikt. Så du kan vara lugn.

  • Anonym (TS)
    Anonym (Diab) skrev 2020-11-20 18:21:33 följande:

    Referensvärdena borde väl rimligen vara

    Fastande: MINDRE än 5,1

    1 timme: MINDRE än 10

    2 timmar: MINDRE ÄN 8,5

    Så jag skulle säga att sina värden ser bra ut.


    Nej, utan hon sa likamed eller mindre än 5,1 resp. 10 resp. 8,5. Men labbet visar ju på prick 5,1, vilket då tyder på grav.diabetes? Men hur kan labbprovet visa 5,1 när det visade 4,3 på plats - båda taget ur samma arm vid samma tillfälle... Det är ju annars det enda värdet som tyder på grav.diabetes...
  • Anonym (Diab)
    Anonym (TS) skrev 2020-11-20 18:55:52 följande:

    Nej, utan hon sa likamed eller mindre än 5,1 resp. 10 resp. 8,5. Men labbet visar ju på prick 5,1, vilket då tyder på grav.diabetes? Men hur kan labbprovet visa 5,1 när det visade 4,3 på plats - båda taget ur samma arm vid samma tillfälle... Det är ju annars det enda värdet som tyder på grav.diabetes...


    Nej, det betyder inte graviditetsdiabetes. Du är ju inte över referensvärdet.

    Lite märkligt dock att BMs visade 4,3 och labbens 5,1. Antagligen har labben bättre maskiner att analysera, men det diffar ganska mycket.

    Referensvärden är inte hugget i sten heller, vissa kan ligger i överkant och vissa i underkant.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Diab) skrev 2020-11-20 19:14:43 följande:

    Nej, det betyder inte graviditetsdiabetes. Du är ju inte över referensvärdet.

    Lite märkligt dock att BMs visade 4,3 och labbens 5,1. Antagligen har labben bättre maskiner att analysera, men det diffar ganska mycket.

    Referensvärden är inte hugget i sten heller, vissa kan ligger i överkant och vissa i underkant.


    Hon menade att är det likamed eller mer än referensvärdet är det grav.diabetes, oavsett om det gäller ett eller flera av värdena... Jag tycker också att det diffade lite väl, särskilt som det var taget i armen. Får väl höra vad barnmorskan säger på tisdag!

    Alldeles oavsett känns det ju inte som några alarmerande värden även om det nu kommer klassas som grav.diabetes p.g.a. fastevärdet på gränsen. Så jag oroar mig inte.
Svar på tråden Graviditetsdiabetes?