• Anonym (Chockad..)

    Hyresvärd har bytt lås och kommer slänga allt på tippen?!

    Så här ligger det till!

    Jag har en hyresskuld till min privata hyresvärd, som jag lovat ordna upp, är visserligen tyvärr sen på den punkten, men om 14 dagar hade jag haft hela summan!

    Nu idag från ingenstans skickar han sms att han bytt lås på lgh-en, jag kommer alltså ej in eller åt mina privata tillhörigheter, jag förstår absolut att han är arg/besviken osv, men får man verkligen göra såhär???

    Har inte fått en endaste påminnelse inget till kg ect, utan detta bara såhär utan förvarning..

    Jag är alltså plötsligt bostadslös from ikv, och ärligt ingenstans att ta vägen heller..

  • Svar på tråden Hyresvärd har bytt lås och kommer slänga allt på tippen?!
  • mari123
    Anonym (what) skrev 2020-11-21 19:01:25 följande:
    Jag vet inte varför TS inte har betalt sin hyra, men jag kunde inte betala min hyra när jag hamnade mellan Försäkringskassa och och soc. Jag kunde inte köpa riktig mat eller betala elräkningen heller.  Livet är en sak som händer, vet du, och döma utan att veta är dumt. 
    TS problem är ju att hon tänker att hyresvärden ska slänga hennes saker på tippen! Jag tror INTE att han gör det om hon kontaktar honom. Han är säkert jätteglad att slippa den frakten......flyttstädningen får han väl också på sitt bord? NÄR man hamnar i ett läge där man inte kan betala hyran så kan man få hjälp MEN då måste man själv söka den. 
  • Anonym (Linda)

    Ring polisen och fråga! Jag tror att de kommer att hjälpa dig.
    Hur många hyror är det du har missat? Hur stor är skulden och när började problemen?

  • Anonym (what)
    mari123 skrev 2020-11-21 19:09:22 följande:
    TS problem är ju att hon tänker att hyresvärden ska slänga hennes saker på tippen! Jag tror INTE att han gör det om hon kontaktar honom. Han är säkert jätteglad att slippa den frakten......flyttstädningen får han väl också på sitt bord? NÄR man hamnar i ett läge där man inte kan betala hyran så kan man få hjälp MEN då måste man själv söka den. 
    TS problem är att ha blivit olagligen utelåst från sin bostad och hotad att få sina ägodelar bortforslade till tippen av en person utan rätt att göra detta.
  • Anonym (f)
    mari123 skrev 2020-11-21 18:33:41 följande:
    Jag skrev bara att hyresvärden KNAPPAST kan ha ngn glädje av TS ägodelar utan om hon kontaktar honom så kan hon säkert få frakta bort sitt pick och pack. Det underlättar för honom. Inte mer än så

    Kan du inte ens försöka svara på vad jag säger och inte dra in en massa som du inte skrev förrän efter detta svar om du nu nödvändigtvis måste svara... Svårt att gissa vad du ska skriva om i nästa post.
    Inte för att jag förväntar mig något men skryta om sig själv i denna situation är så jävla obehagligt och säger mycket om en person.


    Denna sk vräkning har inte gått lagligt till för fem öre.


     

  • Anonym (RING hyresvarden)

    Varfor ringer du inte hyresvarden istallet? Att messa och fa tummen upp hjalper ju inte, sa varfor inte PRATA med honom i ett vanligt telefonsamtal for att fa klara svar?

  • Glinda från Oz

    Du får prata med honom om att du vill ha tillbaka dina saker, kanske behåller han dem som säkerhet för att du ska betala. Säg att du har pengarna om 14 dagar och att han bara får dem om du får hämta dina saker och att hyresvärden kan vara med när det görs så du inte stannar kvar. Han borde gå med på det om han är smart, utmätning via kronofogden kostar honom tid och pengar. 

  • Anonym (??)

    Vad är det som säger att ts kan betala hela skulden om 14 dagar? Jag säger inte att hyresvärden gör rätt men sannolikt har han/hon tröttnat på att ts gång på gång lovar att betala om ett par veckor...

  • Anonym (f)
    Anonym (??) skrev 2020-11-22 11:19:47 följande:

    Vad är det som säger att ts kan betala hela skulden om 14 dagar? Jag säger inte att hyresvärden gör rätt men sannolikt har han/hon tröttnat på att ts gång på gång lovar att betala om ett par veckor...


    Nu har vi säkert inte all information men det är inte den första hyresvärden som bryter mot lagen eller göra absurda saker. Bara att läsa i hem&hyra ;)
  • molly50
    mari123 skrev 2020-11-21 19:09:22 följande:
    TS problem är ju att hon tänker att hyresvärden ska slänga hennes saker på tippen! Jag tror INTE att han gör det om hon kontaktar honom. Han är säkert jätteglad att slippa den frakten......flyttstädningen får han väl också på sitt bord? NÄR man hamnar i ett läge där man inte kan betala hyran så kan man få hjälp MEN då måste man själv söka den. 
    Det är ju inte bara vad TS tänker,utan vad hyresvärden faktiskt har hotat med om TS inte betalar hyran.
    Utöver det så har han dessutom bytt lås så att TS inte kommer åt att hämta sina saker.
    Det hyresvärden har gjort är olagligt.
    Så det TS ska göra nu är att ringa polisen.
  • molly50
    Anonym (??) skrev 2020-11-22 11:19:47 följande:

    Vad är det som säger att ts kan betala hela skulden om 14 dagar? Jag säger inte att hyresvärden gör rätt men sannolikt har han/hon tröttnat på att ts gång på gång lovar att betala om ett par veckor...


    Oavsett vilket så har inte hyresvärden rätt att bryta mot lagen.
  • Anonym (Klara)
    Anonym (??) skrev 2020-11-22 11:19:47 följande:

    Vad är det som säger att ts kan betala hela skulden om 14 dagar? Jag säger inte att hyresvärden gör rätt men sannolikt har han/hon tröttnat på att ts gång på gång lovar att betala om ett par veckor...


    I så fall borde hyresvärden gått till väga på det juridiskt korrekta sättet genom inkassobolag och kronofogden. Inte hitta på egna regler.

    TS bör polisanmäla.
  • Anonym (ace)
    Anonym (??) skrev 2020-11-22 11:19:47 följande:

    Vad är det som säger att ts kan betala hela skulden om 14 dagar? Jag säger inte att hyresvärden gör rätt men sannolikt har han/hon tröttnat på att ts gång på gång lovar att betala om ett par veckor...


    Det var TS egna plan... Har du inte ens bemödat dig med att läsa trådstarten innan du skriver inlägg?
    Anonym (Chockad..) skrev 2020-11-20 19:28:41 följande:

    Så här ligger det till!

    Jag har en hyresskuld till min privata hyresvärd, som jag lovat ordna upp, är visserligen tyvärr sen på den punkten, men om 14 dagar hade jag haft hela summan!

    Nu idag från ingenstans skickar han sms att han bytt lås på lgh-en, jag kommer alltså ej in eller åt mina privata tillhörigheter, jag förstår absolut att han är arg/besviken osv, men får man verkligen göra såhär???

    Har inte fått en endaste påminnelse inget till kg ect, utan detta bara såhär utan förvarning..

    Jag är alltså plötsligt bostadslös from ikv, och ärligt ingenstans att ta vägen heller..


  • Tom79

    Hyresvärden gör såklart fel. Och till er som inte tycker det - klarar man inte av att vare sig läsa och tyda lagar eller att följa dom ska man naturligtvis inte hyra ut. 

    Men med det sagt - TS verkar inte ha det som krävs för att på egen hand hantera ett vuxet liv. Inget hen skriver i den här tråden tyder på det.

  • Anonym (H)
    Tom79 skrev 2020-11-22 14:59:08 följande:

    Hyresvärden gör såklart fel. Och till er som inte tycker det - klarar man inte av att vare sig läsa och tyda lagar eller att följa dom ska man naturligtvis inte hyra ut. 

    Men med det sagt - TS verkar inte ha det som krävs för att på egen hand hantera ett vuxet liv. Inget hen skriver i den här tråden tyder på det.


    Ingen har väl påstått att hyresvärden har juridiskt rätt.

    Men det är inte olagligt att ha åsikter om människors beteende eller lagar.
  • Tom79

    Naturligtvis är det inte olagligt att ha åsikter om beteenden. Vem har påstått det?

    Det jag reagerade på var när folk som hyr ut skriver att "Jag skulle också göra så".(dvs byta lås) Menar man allvar med det ska man såklart inte hyra ut.

    Det är på samma nivå som folk som hyr ut bostäder och sedan inte accepterar att hyresgästen när som helst har rätt att säga upp sig och - om det handlar om en bostadsrätt -har rätt att flytta med en månads uppsägningstid. De har inte koll på lagarna och borde därför inte hyra ut.

  • KKarate

    Förstår inte detta att man skiter i att betala hyran. Det är märkligt. Hyran är det som absolut först ska betalas.

    Har också förståelse för hyresvärden. TS borde växa upp och sluta bete sig som en barnrumpa. De flesta människor går att prata med och ha en dialog. Att TS hyresvärd reagerat så kraftigt är tecken på att TS troligen inte berättar hela sanningen här.  TS har troligen strulat tidigare och inte alls haft någon dialog med sin hyresvärd, ansett att det är oviktigt. Då går det som det går.


    Kanske har TS ingen som gett henne vägledning i livet. Oavsett, ring hyresvärden och ha en dialog. Annars köp en husvagn och bo där istället.

Svar på tråden Hyresvärd har bytt lås och kommer slänga allt på tippen?!