• Anonym (covid 19)

    Fråga om smittan, nån som vet?

    Hej

    Jag har covid 19 och ligger hemma och är jättesjuk, jag har i princip alla symptom utom feber. Fick provsvaret i går morse....

    När man blir frisk så är man ju immun ca 6-8 månader.

    Min fråga är: när jag är immun kan jag hjälpa andra som är sjuk, vilket är bra, MEN..... om jag har ex. varit hos nån med covid -19 och sedan går till nån annan som är frisk.... kan jag då bära smittan med mig dit? 

  • Svar på tråden Fråga om smittan, nån som vet?
  • Alexi

    Ja, jag har läst många varningar om att de som haft det tror att de kan skippa att hålla avstånd och inte smitta andra men att det är fel. 

  • Anonym (covid 19)
    Alexi skrev 2020-11-21 09:34:46 följande:
    Ja, jag har läst många varningar om att de som haft det tror att de kan skippa att hålla avstånd och inte smitta andra men att det är fel. 
    Så då kan jag inte åka till min farfar och hjälpa honom i hemmet när jag är frisk?
  • Alexi
    Anonym (covid 19) skrev 2020-11-21 09:35:48 följande:
    Så då kan jag inte åka till min farfar och hjälpa honom i hemmet när jag är frisk? smile4.gif
    Nej
  • Mascaraklumpar

    Det har precis publicerats en studie om risken att smittas för andra gången. Den är gjord på ett stort antal vårdpersonal som man följt i 6 månader. Under dessa 6 månader så var det 1,5% av vårdpersonalen utan antikroppar som blev smittade. Motsvarande siffra för personalen som hade antikroppar var 0,2%. Det är alltså så att risken att smittas är lägre i åtminstone 6 månader om man redan haft det, men den är inte obefintlig utan vissa kan uppenbarligen få det igen ganska snart. Vi vet inte om de som smittades igen utsöndrar sådana nivåer av viruset att de kan smitta andra.

    I och med detta bör man alltså inte ta några stora risker även om man har antikroppar. Att vara nära personer med pågående infektion är en för stor risk att ta. Jag har kollegor med antikroppar och ingen av dem skulle gå in till en covid-patient utan full skyddsutrustning.

    När det gäller risken att föra med sig viruset från en sjuk till en frisk via händer, kläder och andra saker så har det inget med immunitet att göra utan den risken är lika stor oavsett.

  • Anonym (Virus)

    Man kan dra med sig viruset fast man är immun själv. Det är ju därför alla andra virus som vattkoppor, tredagarsfeber fortfarande rör sig i befolkningen. Mässling finns också. För de virussjukdomar som det finns vaccin mot blir ju inte en vaccinerad sjuk men man kan sprida viruset vidare till andra. Virus ligger och pyr lite överallt.

    Du kan självklart hjälpa din farfar. Tvätta händerna, bär munskydd och håll avstånd etc.. Det är kanske bättre du hjälper honom än att flera människor hjälpa åt. Det minskar smittorisken.

    Krya på dig! Hoppas du snart ska må bättre!

  • Anonym (fukarinteså)

    Folk har smittas fler än en gång så räkna inte med att bli immun 

    Sen kan du ju bära smittan utan att påverkars av den. Min mor som tack gode gud nu är på bättringsvägen fick corona . Vi testade oss både jag och min syster bär på viruset men känner inga sympton

  • Anonym (Ssk)

    Det är dock inte säkert man blir immun då man kan få det flera gånger. Och ja, hjälper du de som är sjuka utan att ha skyddsutrustning så kan du bära smitta vidare utan att själv bli sjuk eller få symtom.

  • Anonym (Ssk)
    Anonym (covid 19) skrev 2020-11-21 09:35:48 följande:

    Så då kan jag inte åka till min farfar och hjälpa honom i hemmet när jag är frisk?


    Du bör låta bli det om han tillhör riskgrupp.
Svar på tråden Fråga om smittan, nån som vet?