• Sat 21 Nov 2020 19:01
    2718 visningar
    74 svar
    74
    2718

    Åka i samma bil tillsammans under pandemi?

    Hej! Jag har en vän som kommer och hälsar på mig imorgon som jag inte har träffat sen pandemin startade, och pga att det fortfarande pågår så ska vi ju såklart båda ha munskydd och självklart fortfarande hålla distans.

    Nu kommer min dumma fråga, kan vi åka i samma bil även om vi båda har munskydd? Eller är det skit dumt att göra det just nu? Jag gissar på att det såklart är något man inte alls borde göra men tänker att jag frågar här ändå.

  • Svar på tråden Åka i samma bil tillsammans under pandemi?
  • Ess
    Sun 22 Nov 2020 13:05
    #51
    Anonym (Munskydd på) skrev 2020-11-22 12:29:33 följande:
    Har någon på ditt arbete ens haft Corona? För om ingen haft det är det ju inte konstigt att smittan inte spridits hos er
    Någon enstaka har haft.
  • Ess
    Sun 22 Nov 2020 13:08
    #52
    Anonym (Munskydd på) skrev 2020-11-22 12:30:58 följande:
    Då kan du ju titta på de senaste studierna som visar klart och tydligt att munskydd stoppar smittan.

    Fortfarande. Hur bidrar du skattemässigt om du umgås hemma hos dig själv med en vän? För det är faktiskt det vi diskuterar egentligen
    Jag har tittat på studierna, och munskydd är väldigt överskattat.

    Det var du som ifrågasatte att jag inte delar din åsikt på något plan.
  • Anonym (Munsk­ydd på)
    Sun 22 Nov 2020 13:24
    #53
    +1
    Ess skrev 2020-11-22 13:08:36 följande:

    Jag har tittat på studierna, och munskydd är väldigt överskattat.

    Det var du som ifrågasatte att jag inte delar din åsikt på något plan.


    Då har du uppenbart inte alls tittat på studierna. Och jag fattar fortfarande inte problemet med att ta på ett munskydd om du nu ska ränna ute? Går inte smittspridningen före att du tycker det är fult eller vad nu problemet är?

    Jag ifrågasätter hela ditt resonemang ja. Men du bemödar dig bara med att kommentera de delar som passar dig.

    Så igen. Hur bidrar du till statskassan henom att träffa vänner inomhus hemma?

    Kommer troligtvis inte svara på din nästa kommentar. För denna diskussion är lönlös. Vilket troligtvis du också tycker.

    Jag hoppas att fler här i tråden kan ge uttryck för att de håller med mig, för det verkar det som. Och hoppas ett du en dag kan försöka göra vad du kan för att stoppa smittspridning i den mån som är möjligt om din åsikt fortfarande är att stötta ekonomin.

    Och om du nu bara vill stötta ekonomin. Vad hindrar dig från att betala för ett restaurangbesök utan att gå dit? Det skulle jag vilja fråga alla dem i samhället som lever på som vanligt
  • Anonym (123)
    Sun 22 Nov 2020 13:42
    #54
    Anonym (Munskydd på) skrev 2020-11-22 13:24:00 följande:
    Då har du uppenbart inte alls tittat på studierna. Och jag fattar fortfarande inte problemet med att ta på ett munskydd om du nu ska ränna ute? Går inte smittspridningen före att du tycker det är fult eller vad nu problemet är?

    Jag ifrågasätter hela ditt resonemang ja. Men du bemödar dig bara med att kommentera de delar som passar dig.

    Så igen. Hur bidrar du till statskassan henom att träffa vänner inomhus hemma?

    Kommer troligtvis inte svara på din nästa kommentar. För denna diskussion är lönlös. Vilket troligtvis du också tycker.

    Jag hoppas att fler här i tråden kan ge uttryck för att de håller med mig, för det verkar det som. Och hoppas ett du en dag kan försöka göra vad du kan för att stoppa smittspridning i den mån som är möjligt om din åsikt fortfarande är att stötta ekonomin.

    Och om du nu bara vill stötta ekonomin. Vad hindrar dig från att betala för ett restaurangbesök utan att gå dit? Det skulle jag vilja fråga alla dem i samhället som lever på som vanligt
    Vii göra dig uppmärksam på att vi finns som håller med i Ess resonemang.
    Sluta tjata om dina munskydd, använd dem så mycket du vill men ge fan i att tjata på oss som väljer bort det.

    JAg kommer ALDRIG ta på ett, inte förrän man beläggs med dryga böter om man inte använder dem. Då stannar jag hemma istället.

    Varför skulle man betala för mat man inte äter menar du? Hämtmat är inte i närheten av upplevelsen att äta på restaurang.
    Vet du vad, bara för din skull ska jag gå ut och äta ikväll. Får gå i tid så man hinner dricka ordentligt innan 22 bara. Skönt att vara ledig i morgon!
  • Ess
    Sun 22 Nov 2020 13:44
    #55
    +1
    Anonym (Munskydd på) skrev 2020-11-22 13:24:00 följande:
    Så igen. Hur bidrar du till statskassan henom att träffa vänner inomhus hemma?
    Jag har inga problem att träffa folk hemma, borta eller åka bil ihop. Du ifrågasatte detta, och jag svarar att jag inte ser något problem med att träffas, vistas ute bland folk och gå i affärer osv. Jag ser den ekonomiska vinsten i att leva ungefär som vanligt, vilket inte innebär att bara träffa folk hemma.
    Anonym (Munskydd på) skrev 2020-11-22 13:24:00 följande:
    Då har du uppenbart inte alls tittat på studierna. Och jag fattar fortfarande inte problemet med att ta på ett munskydd om du nu ska ränna ute? Går inte smittspridningen före att du tycker det är fult eller vad nu problemet är?

    Jag ifrågasätter hela ditt resonemang ja. Men du bemödar dig bara med att kommentera de delar som passar dig.

    Så igen. Hur bidrar du till statskassan henom att träffa vänner inomhus hemma?

    Kommer troligtvis inte svara på din nästa kommentar. För denna diskussion är lönlös. Vilket troligtvis du också tycker.

    Jag hoppas att fler här i tråden kan ge uttryck för att de håller med mig, för det verkar det som. Och hoppas ett du en dag kan försöka göra vad du kan för att stoppa smittspridning i den mån som är möjligt om din åsikt fortfarande är att stötta ekonomin.

    Och om du nu bara vill stötta ekonomin. Vad hindrar dig från att betala för ett restaurangbesök utan att gå dit? Det skulle jag vilja fråga alla dem i samhället som lever på som vanligt
    Jag har sett studierna och munskydd är klart överskattade. Jag ser ingen hälsovinst med dem och därför använder jag dem inte. 

    Vem hade det gynnat att betala ett restaurangbesök utan att gå dit?
    Tror du kocken hade haft jobb?
    Servitrisen?
    Diskaren, osv?

    Vakna upp till verkligheten!
  • Anonym (Munsk­ydd på)
    Sun 22 Nov 2020 14:00
    #56
    +1
    Ess skrev 2020-11-22 13:44:49 följande:

    Jag har inga problem att träffa folk hemma, borta eller åka bil ihop. Du ifrågasatte detta, och jag svarar att jag inte ser något problem med att träffas, vistas ute bland folk och gå i affärer osv. Jag ser den ekonomiska vinsten i att leva ungefär som vanligt, vilket inte innebär att bara träffa folk hemma.Jag har sett studierna och munskydd är klart överskattade. Jag ser ingen hälsovinst med dem och därför använder jag dem inte. 

    Vem hade det gynnat att betala ett restaurangbesök utan att gå dit?

    Tror du kocken hade haft jobb?

    Servitrisen?

    Diskaren, osv?

    Vakna upp till verkligheten!


    Då kan du med fördel läsa de senaste studierna som visar det totalt motsatta. Vilka alla andra länder redan fattat.

    Ja om du hade betalat utan att gå dit så får restaurangen de inkomster som behövs för att kunna betala personalen. Om de sedan fysiskt utför ett arbete är inte relevant.

    Jag köper ditt resonemang om att rädda ekonomin. Men det försvarar inte att träffa folk hemma hos dig. Det försvarar enbart att konsumera på precis samma nivå som du gjorde tidigare. Att så träffa människor hemma utöver det är onödigt ur det perspektivet.

    Du tycker uppenbarligen att det är skitsamma om du riskerar att sprida smitta. Så då får du väl fortsätta med det och så hoppas jag att alla andra har vett i skallen
  • Anonym (Munsk­ydd på)
    Sun 22 Nov 2020 14:02
    #57
    Ess skrev 2020-11-22 13:44:49 följande:

    Jag har inga problem att träffa folk hemma, borta eller åka bil ihop. Du ifrågasatte detta, och jag svarar att jag inte ser något problem med att träffas, vistas ute bland folk och gå i affärer osv. Jag ser den ekonomiska vinsten i att leva ungefär som vanligt, vilket inte innebär att bara träffa folk hemma.Jag har sett studierna och munskydd är klart överskattade. Jag ser ingen hälsovinst med dem och därför använder jag dem inte. 

    Vem hade det gynnat att betala ett restaurangbesök utan att gå dit?

    Tror du kocken hade haft jobb?

    Servitrisen?

    Diskaren, osv?

    Vakna upp till verkligheten!


    Och om man nu skulle låtsats att munskydden bara har en liten positiv effekt. Ja då är det fortfarande värt att ha det på om man ska leva som du. Då får du stå ut med att se ful ut. Eller vad nu ditt problem är
  • Anonym (123)
    Sun 22 Nov 2020 14:04
    #58
    Anonym (Munskydd på) skrev 2020-11-22 14:02:59 följande:
    Och om man nu skulle låtsats att munskydden bara har en liten positiv effekt. Ja då är det fortfarande värt att ha det på om man ska leva som du. Då får du stå ut med att se ful ut. Eller vad nu ditt problem är
    Varför tjatar du så fruktansvärt på Ess?
    Hon kommer inte ta på något munskydd hur mycket du är gnäller!

    Använd ditt men ge f.n i hur vi andra gör.
  • Anonym (Munsk­ydd på)
    Sun 22 Nov 2020 15:43
    #59
    +1
    Anonym (123) skrev 2020-11-22 14:04:34 följande:

    Varför tjatar du så fruktansvärt på Ess?

    Hon kommer inte ta på något munskydd hur mycket du är gnäller!

    Använd ditt men ge f.n i hur vi andra gör.


    Man kan skita i att följa rekommendationerna. Och skita i att använda munskydd, men då bör man också vara medveten om att man riskerar att sprida smitta, vilket vårat samhälle vill att vi inte gör just nu. Har man förstått detta. Så ja då får man enligt svensk lag göra vad faan man vill.

    Att jag tjatar på ess? Ja för att det är hen och jag som för en diskussion. Oavsett vem som har hens åsikt så hade mina frågor varit desamma
  • Anonym (Munsk­ydd på)
    Sun 22 Nov 2020 15:45
    #60
    Anonym (123) skrev 2020-11-22 14:04:34 följande:

    Varför tjatar du så fruktansvärt på Ess?

    Hon kommer inte ta på något munskydd hur mycket du är gnäller!

    Använd ditt men ge f.n i hur vi andra gör.


    Och nej. Jag använde inte munskydd själv. Eftersom vi efter det att man faktiskt konstaterat att munskydden ger effekt hållit oss helt isolerade. Av den enkla anledning att vi kan och inte lider av det. Jag förstår att inye alla har möjlighet till detta
Svar på tråden Åka i samma bil tillsammans under pandemi?