• Anonym (Mrs Housew­ife)
    Sat 21 Nov 2020 20:15
    1268 visningar
    40 svar
    40
    1268

    Han blir upprörd varje gång jag pratar om ekonomi

    Jag har varit hemmafru i många år. Det är etr gemensamt beslut som vi är nöjda med, så ni kan bespara er diverse påhopp och annat.

    En sak som jag inte är nöjd med och som jag börjat fundera mycket på är hur involverad han låter mig vara i familjens ekonomi. Vi köpte tex hus för ett tag sen och det var himla massa fram och tillbaka innan han accepterade att jag står med på papprena för huset (inte lånet).

    Varje gång jag försöker ta upp något som handlar om min och då också barnens säkerhet om jag en dag skulle behöva försörja oss själv blir han upprörd och kommer med kommentarer om "jag planerar att lämna honom" etc. Börjar bli väldigt frustrerande och han får mig att känna mig usel som ens funderar i såna banor som att vi kan behöva klara oss själva.

    Finnd det någon här som varit i liknande sits? Har ni några förslag till hur jag bäst bemöter det här och hur vi kan ha en saklig diskussion kring det utan att han tar illa upp?

  • Svar på tråden Han blir upprörd varje gång jag pratar om ekonomi
  • Anonym (Mrs Housew­ife) Trådstartaren
    Sat 21 Nov 2020 20:31
    #2
    Anonym (H) skrev 2020-11-21 20:26:17 följande:

    Vad händer om han skulle dö? Är ni gifta? Om inte... då ska barnen ha ut sin laglott av arvet som blir låst tills de är myndiga Hur klara sig du och barnen ekonomiskt då?


    Ja vi är gifta. Han vägrar prata om några detaljer, han tar allt som antydningar just nu av någon anledning. Vi har mycket pengar sparat och han har en livsförsäkring, så ekonomiskt blir det ingen kris direkt, men vill ju ändå ha mer insikt i allt och hur saker fungerar.
  • Anonym (Mrs Housew­ife) Trådstartaren
    Sat 21 Nov 2020 20:36
    #4
    Anonym (H) skrev 2020-11-21 20:33:33 följande:

    Okej. Då är häften ditt om ni skiljer er? Eller har ni äktenskapsförord?

    Isf spelar det väl ingen roll för honom hur mycket insikt du har? Du får ändå hälften?

    Du får försöka säga att du inte kan stå utanför allt. Att er överrenskommelse innebär att all er ekonomi är gemensam och att ni bör ha samma insyn i den. Annars är det ju troligare att han är den som vill separera eftedom han inte vill släppa in dig i ekonomin?


    Nej inget äktenskapsförord.

    Nej jag tror verkligen inte att han vill separera, men jag blir väldigt ställd när han håller på såhär. Han är duktig på att prata runt en och få mig att ifrågasätta varför jag behöver ha insikt öht.
  • Anonym (Mrs Housew­ife) Trådstartaren
    Sun 22 Nov 2020 09:00
    #13

    Pengarna är lika mycket bådas, så nu är den saken avklarad.

    Jag bidrar i allra högsta grad, jag gör precis allt förutom att vara den som drar in pengar. Pengar är inte det enda som spelar roll. Hade jag börjat "jobba" (vilket jag anser att jag redan gör) så hade han blivit tvungen att sluta på sitt och skaffa något annat, det hade inte fungerat annars och det vill han verkligen inte.

    Det jag vill är att vara säker på vilken sits jag och barnen skulle vara i om vi en dag måste klara oss själva, jag är föga intresserad av att veta vart varenda krona hamnar.

  • Anonym (Mrs Housew­ife) Trådstartaren
    Sun 22 Nov 2020 19:52
    #22

    Jag var väldigt ung och oerfaren när vi flyttade ihop. Hade inget att jämföra med och utgick ifrån att han visste bäst (han är 10 år äldre). Ju äldre jag blivit, desto mer självständig har jag också blivit och jag är verkligen inte lika lätt att bestämma över idag som jag var för några år sen. Invanda roller är inte lätta att ta sig ifrån och jag kämpar för att bryta mig loss ifrån dem. Vår familj fungerar och jag vill inte separera, men jag är väldigt frustrerad över att inte få ha någon riktig inblick i saker.

    Jag vet vad vi har på kontona, jag vet vad huslånet ligger på och jag vet hur mycket vi handlar för, men mycket mer än så har jag ingen aning om. En vän klagade över sin elräkning häromdagen och jag insåg att jag inte ens vet vad vår ligger på. Andra i min omgivning kallar det lyxproblem för att vi har det bra ställt, men det handlar ju inte om det, jag vill kunna svara på sånt utan att känna mig som en idiot.

  • Anonym (Mrs Housew­ife) Trådstartaren
    Mon 23 Nov 2020 06:55
    #27
    Anonym (Han vill inte dela) skrev 2020-11-23 04:29:47 följande:

    Problemet är att din man inte anser att pengarna är lika mycket bådas. Han anser att han har mer rätt till pengarna (och lagen står på hans sida).

    Därför fungerar inte ert upplägg. Han anser inte att du är värd hälften av hans pengar och han vill inte leva jämställt.

    Antingen så får han börja dela pengarna med dig eller så får du skaffa ett jobb. Jobbar du 8 h om dagen, dagtid så finns det ju barnomsorg. Mannen är en pappa och måste börja agera som en genom att anpassa sig.


    Det är lite kluvet det där, för ja visst, han är den som hanterar pengarna (förutom de 10000 jag får in på mitt konto varje månad) och i slutändan är det han som har sista ordet vid större utgifter, men han har heller aldrig tvekat när jag behövt något. Körkort och dyl. Han blinkade inte ens när jag lite halvt skämtsamt (trodde han skulle neka) visade en dyr vigselring jag ville ha. Jag vet inte vad han inbillar sig ska hända om jag skulle få tillgång till allt. Sen funderar jag på OM jag skulle få det, betyder det då att han ska ha 100% insyn i vad jag lägger mina pengar på? För det skulle kännas ännu jobbigare, att behöva argumentera för varenda inköp.

    Att skaffa ett jobb skulle bara göra livet svårare för mig, han skulle ändå inte göra något hemma. Han sitter ibland klistrad med jobbet från 6 till närmare tio, men slutar som tidigast runt 18. Han vill inte dra ner på det för det skulle skada hans karriär. Hade han tvingats hade det till slut blivit så att han måste byta jobb och då garanterat få sämre lön och den frustrationen hade knappast främjat vårt förhållande.

    Vi har två skolbarn och ett som är hemma på heltid. En sak har jag iaf på senaste tiden lyckats få honom att ta över ansvaret för, att hjälpa barnen med matten, så ett litet framsteg åtminstone.

    Jag ÄR nöjd med att vara hemmafru, i vårt liv och med de barn vi har känner jag att det är det bästa för oss att jag kan fokusera helt på familjens behov, men jag gillar inte att jag inte har samma inblick som han och jag vet inte vad jag ska göra för att han ska förstå det.
  • Anonym (Mrs Housew­ife) Trådstartaren
    Mon 23 Nov 2020 07:53
    #30
    Anonym (Han vill inte dela) skrev 2020-11-23 07:16:12 följande:

    Han GER dig pengar när du BER om det.

    Det är inte dina pengar. Inte ens hälften är dina pengar. Du får hans pengar när du ber om det och du är tacksam för det. Han har inte en tanke alls på att det skulle vara dina pengar ens lite.

    Argumenterar han för varje inköp han gör? Försvarar han vad lunchen på jobbet kostade?


    Nej det gör han inte, snarare tvärtom. Han har köpt massor som jag uttryckligen sagt att jag inte vill ha. Han lägger sig oftast inte i vad jag köper för mina pengar, men hade allt varit på ett gemensamt konto hade det garanterat varit annorlunda.

    Gällande hans lunch så är det jag som lagar den. De gånger han är på jobblunch, -middagar etc så är det jobbet som betalar.
  • Anonym (Mrs Housew­ife) Trådstartaren
    Mon 23 Nov 2020 08:21
    #32
    Anonym (F) skrev 2020-11-23 07:41:26 följande:

    Du har verkligen vare sig inblick eller får vara med och bestämma i de riktigt viktiga ekonomiska besluten.

    Ska ni satsa på att amortera huslån eller lägga pengarna på börsen? Hur stor är bufferten för bästa renovering? Hur finansieras ev bilar? Har ni låneskydd eller livförsäkringar? Och en av de viktigaste, hur ser du på ditt pensionssparande? Hur mycket sparas för din framtid? Hur mycket sparas till era barn?

    En dyr vigselring kan ju vara trevligt och är ev pantbar men nej, det är inget långsiktigt viktigt ekonomiskt beslut.

    Hur kan du tycka att era pengar är gemensamma när du vare sig vet eller får vara med och bestämma?


    Tack för konkreta saker att ta reda på. Vissa av de kan jag besvara, andra inte.

    Det första däremot om viktiga ekonomiska beslut stämmer inte. Jag är definitivt delaktig, det var tex jag som pushade för flytt och valde huset.

    Nej ringen är inte ett "långsiktigt ekonomiskt beslut", det jag ville framhålla var att han inte håller så hårt i pengarna som vissa får det att låta som, är det något jag verkligen vill ha så är det inga problem. Han ser hellre att jag köper dyrare saker än billiga av sämre kvalitet. Han resonerar så med inredning och dyl också, köper nästan bara sånt som inte sjunker i värde, så skulle det en dag bli kris kan vi sälja av och klara oss på det tills saker ordnat sig.
  • Anonym (Mrs Housew­ife) Trådstartaren
    Mon 23 Nov 2020 17:36
    #38
    Lönnsirap skrev 2020-11-23 17:26:37 följande:

    Du behöver ha koll på vilka lån ni har. Och på din egen möjlighet att få jobb på en framtida arbetsmarknad.

    Samt ungefär vilka tillgångar ni har!

    Som någon påpekade kan du ju öppna post... Eller än mer diskret kolla igenom de papper som ligger hemma!

    Det handlar ju inte heller bara om FRAMTIDEN, utan också om nuet! Fråga om hur hans bransch går och om de har några svårigheter nu!


    Sånt får han på kivra. Väldigt sällan något kommer i pappersform nu.

    Hans bransch går lika bra som alltid, han har fått bonusar på flera hundra senaste månaderna.
Svar på tråden Han blir upprörd varje gång jag pratar om ekonomi