Inlägg från: Anonym (Trött på mens) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Trött på mens)

    Jag är 51 år borde inte mensen upphöra snart?

    Jag är 51 och undrar om inte mensen borde försvinna snart? Tycker det känns onödigt att ha den mer helt enkelt. Hur är det för er andra kvinnor i samma ålder? Har ni mens eller slipper ni nu?

  • Svar på tråden Jag är 51 år borde inte mensen upphöra snart?
  • Anonym (Trött på mens)
    Anonym (f) skrev 2020-11-21 20:46:41 följande:

    Sätt in hormonspiral kanske? Mamma gjorde så. Får se hur jag gör om den är kvar i den åldern, har några år kvar.


    Tack snälla för tipset, men spiral i mig har jag tyvärr alltid känt starkt obehag för. Äter minipiller och det gör att jag får mindre mens, men den kommer titt som tätt ändå
  • Anonym (Trött på mens)
    Anonym (ooo) skrev 2020-11-21 21:05:57 följande:

    Det är nog rätt olika. Jag är 50 och har den kvar men den är lite oregelbunden nu när man är på väg mot klimakteriet. Jag har inga planer på vare sig spiral eller mediciner, om jag kan undvika.


    Ja, jag äter minipiller för att inte bli gravid. Inte för mensens skull.
  • Anonym (Trött på mens)
    Anonym (44 år) skrev 2020-11-21 21:24:10 följande:

    Jag hade önskat slippa mensen redan igår.Tröttsamt.Men jag mår inte lika dåligt när jag var yngre ,hade svår mensvärk och spydde.Nu slipper jag det och det är skönt .


    Bra det i alla fall!
  • Anonym (Trött på mens)
    Anonym (Fri idag) skrev 2020-11-21 21:43:29 följande:

    För mig började det krångla med oregelbunden mens när jag var 46.

    Fem år med ett rent helvete senare så hade det lugnat ner sig.

    Fick Provera för att stabilisera eländet, vilket fungerade hyfsat.

    När det var som värst blödde jag som ett slakteri... dubbla Ob ExtraPlus och dubbla bindor... räckte en timme eller två.

    Fy fan... när jag ser i backspegeln så fattar jag inte hur jag ens klarade dessa år.

    Efter runt 52-53 var det äntligen över med blod, svett och tårar.

    Man måste vara fri från blödningar en längre tid för att veta att det är över, minns inte exakt hur länge. Men minns hur nära det var flera gånger och sen...plask.

    Vilket elände.


    Oj oj det var länge du fick gå runt med det eländet, så jobbigt det måste ha varit.
  • Anonym (Trött på mens)
    Anonym (Längtar till klimakteriet) skrev 2020-11-22 07:27:35 följande:

    Jag är 43 och längtar redan! Jag har inte så svår mens men däremot en jävlig menstruell migrän. Min mens är fortfarande regelbunden men mensen har iaf blivit mindre och mindre, blöder typ en dag nu bara. Hoppaa, hoppas! Håll ut där, vid 51 borde det vara slut snart, 51 är medelåldern för menopaus i Sverige!


    Jobbigt. Hoppas det ebbar ut för dig så snart som möjligt. Jag har inga klimakteriesymptom.... så det gör att jag undrar när mensen tar slut egentligen.
  • Anonym (Trött på mens)
    Aliona skrev 2020-11-22 07:43:52 följande:

    Tack!

    Har du riktig, riktig tur så kommer det snart ändå utan symptom!


    Hehehe ja jag drömmer om att jag bara slipper svettningar och sådant och att mensen bara säger bye bye snart.
  • Anonym (Trött på mens)
    Anonym (Samma) skrev 2020-11-22 07:50:19 följande:

    Snart är det nog slut med det men jag hade fortfarande mens vid 51. Men sedan kom svettningar osv, började dock träna och då fick jag bättre ordning på min temp. Om medelåldern är 51,vilket även jag har läst, så är det ju hälften som inte har uppnått menopaus vid 51.


    Hur länge hade du svettningar innan mensen tog slut?
  • Anonym (Trött på mens)
    Anonym (49) skrev 2020-11-22 08:07:01 följande:

    Är 49 år,min mens slutade för ca två år sedan.Har genom åren haft kraftiga blödningar.När jag var yngre hade jag så ont så jag knappt kom ur sängen och migränen har alltid kommit som ett brev på posten,inget jag önskar någon annan.Har en del vallningar men det är mindre nu liksom migränen som minskat avsevärt.Skönt att slippa mensen,hoppas din avtar snart också!


    Oj vad kämpigt det lät. Men tog mensen slut först och sedan kom svettningarna för dig?
  • Anonym (Trött på mens)
    Ess skrev 2020-11-22 09:47:31 följande:

    Är 52 och mensen är punktlig som en klocka. Hoppas också att den ska försvinna snart eftersom jag har myom och blöder som fan. Får ta cyklo-f varje gång för att kunna gå ut och sköta mitt jobb.

    Är så förbannat trött på skiten nu!!


    Jag förstår att du är trött på den röda skiten. Det är så biologiskt onödigt vid vår ålder ju.
  • Anonym (Trött på mens)
    Anonym (snart jul) skrev 2020-11-22 11:57:03 följande:

    Jag är snart 54 år. Har hormonspiral sen många år. Får mens varje månad, känner fortfarande när jag har ägglossning. Fördelen är väl att jag inte fått rynkor än och folk tror jag är mkt yngre än jag är. Men jag hade gärna sluppit att ha mens ändå


    Hmmm ok, hänger rynkor alltså ihop med att mensen slutar. Det visste jag faktiskt inte.
  • Anonym (Trött på mens)
    Anonym (Fri idag) skrev 2020-11-22 12:25:59 följande:

    Jo, det var vedervärdigt. Jag visste aldrig när det skulle börja, och det kom rent ut sagt floder.

    Nu ska jag vara lite äcklig, bäst att förvarna. Tål man inte äckliga beskrivningar så sluta läsa här.

    Blodet koagulerade om jag suttit eller legat en stund och även om jag hade Ob inne så klofsade det sig förbi, det såg ut som döda möss... stora geléblodklumpar som plaskade ut.

    Fy fan alltså.

    Men som sagt, Provera hjälpte hyfsat bra.


    Hahaha aj oj usch möss.... Jo men jag känner igen det där med klumparna och känslan när man känner att - jäklar nu kommer en - och man inte hinner på toan. Då blir man inte glad direkt.
  • Anonym (Trött på mens)
    Anonym (Fri idag) skrev 2020-11-22 12:54:31 följande:

    Precis så!

    Jag minns en speciell gång när en vän kom förbi, vi stod i köket och jag kände att... nu jävlar kommer det en klump. Den rann ner för benet och jag kände paniken komma!

    Hur fan ska jag lösa detta? 

    Detta var inget jag direkt pratade om, om man säger så.

    Hade en sån enorm tur att hennes mobil ringde och hon gick undan för att prata ifred, då jäklar fick jag fart kan jag lova!

    Idag kan man skratta åt det men då, då var det inte kul någonstans.


    Hahaha stackare! Men skönt att du var hemma. Samma sak hände mig en gång när jag var på kvällskurs en bra bit hemifrån. Kände klumparna komma och kunde inte just då rusa ut på toan. Allt blödde jag igenom. Det var nog mitt värsta mensminne. Sedan skulle jag åka kommunalt 45 minuter hahaha....
  • Anonym (Trött på mens)
    Anonym (Fri idag) skrev 2020-11-22 13:05:04 följande:

    Men fyyy så hemskt...

    Herregud, jag lider med dig!

    SÅ illa gick det aldrig för mig, tack och lov.

    Någon gång har jag knutit jackan runt midjan i förebyggande syfte dock. 

    Jag bor så att jag aldrig åker kommunalt, jag kör alltid själv i stort sett. Har ju hänt andra saker som jag inte vet hur fasen det hade slutat om jag inte kunnat panikköra hem. (Eller jo, det vet jag men bara att tänka tanken gör mig svettig!)


    Ja men det där var nog mitt värsta minne. Som jag kan skratta åt idag.
  • Anonym (Trött på mens)
    Anonym (Livskvalitetskillern) skrev 2020-11-22 13:58:33 följande:

    Ja herregud!. Man förlorar ca 30 % kollagen i huden fort mensen upphör. Min mens försvann vid 51 efter ha planats ur från 49 med längre uppehåll.. Klimakteriebesvären kom dock runt 47 med svåra sömnrubbningar, allmän nedstämdhet, ständiga urinvägsinfektioner osv. Sen kom de förfärliga svettningarna som höll på att ta kål på mig i flera år. Svettades fort pulsen höjdes och det gick igenom ytterkläderna- Hade aldrig klarat jobba under denna period för hade så många svåra symptom i kroppen med smärtor i lederna, förvirring, ångest och förlust av identitet. Kände mig mest ful, uppsvälld och att kroppen blev en främling. Känd e mig tvingad att börja med hormoner som hjälpte mycket, speciellt mot svettningarna och lite mot sömnen.

    De flesta kvinnor förlorar sin mens mellan 48-53, men har en kollega som ännu har mens vid 55 så det kan skifta.


    Det där låter ju som en fruktansvärd mardröm.Stackare.
  • Anonym (Trött på mens)
    Anonym (42) skrev 2020-11-22 18:12:08 följande:

    Det är olika när klimakteriet slår till.

    Min mens försvann vid 42. Men så här i efterhand så var jag i förklimakteriet vid 38. Har ätit medicin i några år nu och slipper vallningar och humörsvängningarna. Framför allt så mår jag bra.

    Ni som inte tar några hormoner och mår förfärligt. Gör något åt det för man behöver inte må så dåligt och forskningen har gått framåt.

    Kan bara rekommendera klimakteriepodden. Finns massor av information för den som vill veta.


    Tack för tipset den ska jag lyssna på. Du som är förhållandevis tidig i klimakteriet - märkte du av att plötsligt bli rynkig?
  • Anonym (Trött på mens)

    Skönt att höra att flera inte har upplevt att de blir tokrynkiga efter mensens slut och att sexlust inte avtar. Min lust har ökat kraftigt de senaste åren så den vill jag gärna ha kvar.

Svar på tråden Jag är 51 år borde inte mensen upphöra snart?