Regeringens el-fiasko
I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.
Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.
I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.
Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.
Du kanske aldrig har arbetat i ett börsnoterat bolag, men det har jag och där är det välkänt att handel med aktier baserat på insiderinformation är ett allvarligt brott (med fängelse i straffskalan).
Därför är det självklart helt år helvete att minister efter minister i den SD-styrda M/KD/L regeringen som är satta att tjäna allmänheten, utnyttjar sin position för personlig vinning.
Det handlar inte bara om brott mot lagen, det är en form av korruption. Politik är en förtroendebransch och jag kan inte tänka mig att särskilt många längre har förtroende för dessa lirare..
Du kanske aldrig har arbetat i ett börsnoterat bolag, men det har jag och där är det välkänt att handel med aktier baserat på insiderinformation är ett allvarligt brott (med fängelse i straffskalan).
Därför är det självklart helt år helvete att minister efter minister i den SD-styrda M/KD/L regeringen som är satta att tjäna allmänheten, utnyttjar sin position för personlig vinning.
Det handlar inte bara om brott mot lagen, det är en form av korruption. Politik är en förtroendebransch och jag kan inte tänka mig att särskilt många längre har förtroende för dessa lirare..
Mycket fascinerande att du får en tumme ned och när du bara påpekar vad som skett och att det är riktigt svårt olämpligt.
Men förvånar mig inte heller, då vi har en del som försöker inbilla sig att deras egna politiker aldrig någonsin kan göra brott, oavsett hur övertydligt det är.
Men det är också fascism, och där man anser egna brott inte existerar, och fantiserar ihop brott för sina politiska motståndare.
Och man kan bara dra en slutsats av det också, och att de är helt okey med att de gör olämplig aktieaffärer och den korruption som följer.
Och en annan ser detta som svårt olämpligt oavsett vem som gör det, politiker på var sidor eller vem som helst annan som utnyttjar information som är begränsad för sin egen vinnings skull.
Du ska inte tro på rubriksättare- det är ingen som dömts för något brott som de bötfällts för.
'Den tredje april fick de en faktura för ?balanskraftavgift? på 238 000 kronor. Per kraftverk, plus moms. '
Böter
Flera nya regleringar har införts i elnätet, med syftet att göra det mer effektivt.
● Flödesbaserad kapacitetsberäkning. Infördes den 29 oktober, där nya algoritmer mer noggrant beräknar hur mycket el som kan överföras i Norden. Införandet har inneburit att avsevärt mycket mer el kan handlas en dag i förväg och därmed minskar prisskillnaderna mellan elområden. Samtidigt har det lett till att mindre resurser finns på balansmarknaden.
● Automatisk kvartsavstämning av obalansen. Genomfördes i två steg, den 4 och 19 mars. Det så kallade balansansvaret hos elproducenter har övergått från att gälla varje timme till att gälla varje kvart, samtidigt som ett automatiskt system har införts för att aktivera balansresurser (mFRR). Att avstämningen nu sker varje kvart har bland annat medfört att en regnskur, som kan orsaka kraftiga vindbyar, kan få stort utslag för enskilda vindkraftverk.
● ?Toleransband? införs till midsommar. Detta innebär att algoritmen som sköter den automatiska aktiveringen av balansresurser tillåts köpa större obalansresurser, vilket gör att den kan välja billigare alternativ.
● Kortad handläggningstid för nya resurser. Utbudet behöver snabbt öka på balansmarknaden, enligt SVK, som därför ska accelerera arbetet med att godkänna nya aktörer. En uppmaning skickas också till fler aktörer att lämna bud till marknaden.
Källa: Svenska Kraftnät"
Vi har länge varnat för att släppa in utländska intressen i känslig infrastruktur.
Varningen: Kina kan släcka elnätet ? dold teknik hittad i solcellsparker
Vi har länge varnat för att släppa in utländska intressen i känslig infrastruktur.
Samtidigt motsätter sig högern statligt stöd till svensk produktion av elbilsbatterier och verkar inte se några problem med att vi därmed blir helt beroende av kinesiska leverantörer. Det är märkligt att samma politiska krafter som gärna pratar om säkerhetspolitisk beredskap inte verkar ha några invändningar när en så avgörande framtidsindustri som batteritillverkning hamnar helt utanför svensk kontroll.
Bara hålla med killbill här och sen ställa sig frågan hur du är så emot att vi har en sådan här industri och sen kommer du gråter om att kineserna kommer istället.
Finns bara en fråga man kan ställa sig här, hur faan ska du ha det???
Är det inte dax du bestämmer dig för en och när du inte vill vara saklig?
Samtidigt motsätter sig högern statligt stöd till svensk produktion av elbilsbatterier och verkar inte se några problem med att vi därmed blir helt beroende av kinesiska leverantörer. Det är märkligt att samma politiska krafter som gärna pratar om säkerhetspolitisk beredskap inte verkar ha några invändningar när en så avgörande framtidsindustri som batteritillverkning hamnar helt utanför svensk kontroll.