• Ju mer ju bättre

Regeringens el-fiasko

I fredags var elen 1600 procent dyrare i södra Sverige jämfört med norra.

Enligt Löfvén har elöverskottet aldrig varit större. Vilken sopa. Nu kommer den elkris som oppositionen varnade för. Total oförmåga att se helheten.

• Svar på tråden Regeringens el-fiasko
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-10-25 23:47:06 följande:
    Varför tror du att någon menar att något som helst kraftslag inte är beroende av ett försäljningspris som är högre än produktionskostnaden sett över tid?

Ser du vilka premisser du har i din fråga?

Om en vindkraftsproducent producerar el för priset x och har sålt mer el än de producerar och handlar el på spotmarknaden för vidareförsäljning är de beroende av att spotpriset är lägre än försäljningspriset. En stor del av elhandeln med stora volymer har långa prissäkrade avtal för att undvika risker med spotpriser.

Din fråga är lite av goddag, yxskaft och vad du bygger föreställningen om frågans och premissernas relevans för mitt tidigare inlägg är mycket oklara.
    För att det faktiskt finns folk i den här tråden som resonerar på det viset men ditt svar är alltså nej.

Vad vi ska diskutera i övrigt har jag ingen aning om då vi verkar eniga om problemen kring allt för låga elpriser.
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • Padirac

Att köket på kebabrestaurangen är stängt då priset är högt kan vara ett skäl till att kebabrestaurangen köper kebabrätter på spotmarknaden och säljer vidare till avtalat pris. Tidigare fanns det gott om billiga kebabrätter att sälja vidare, efter krigets start och samhällets öppning efter pandemin försvann möjligheten att köpa billiga kebabrätter för vidareförsäljning.

Alla kebabrätter köket tillverkar säljs inte på spotmarknaden utan de har avtalade priser och volymer med köpare, det är därför de köper in rätter för vidareförsäljning då deras kök är stängt.

Det är den inte så lilla detaljen som du missar...

Tom Araya skrev 2024-10-26 00:48:18 följande:
    Du missar en liten detalj här...

Skälet till att priset på rätterna sjunker till under produktionspris är ett stort stort utbud och produktionsöverskott under dessa perioder.

De tider då priserna ligger över produktionskostnaden ligger till största del under tiden då kebabrestaurangen håller stängt.
  • Padirac
    Digestive skrev 2024-10-26 01:37:35 följande:
    För att det faktiskt finns folk i den här tråden som resonerar på det viset men ditt svar är alltså nej.

Vad vi ska diskutera i övrigt har jag ingen aning om då vi verkar eniga om problemen kring allt för låga elpriser.
    Det låter inte som att vi är överens alls. 

Jag håller inte med om de premisser du bygger frågan och nu påståenden om vad vi är eniga om.
  • Digestive
    Padirac skrev 2024-10-26 04:42:52 följande:
    Det låter inte som att vi är överens alls. 

Jag håller inte med om de premisser du bygger frågan och nu påståenden om vad vi är eniga om.
    Käbbel.
    "I wish that every human life might be pure transparent freedom" - Simone de Beauvoir
  • klyban
    Digestive skrev 2024-10-25 19:34:54 följande:
    Nyckelorden är "plötsligt", vad du tidigare skrev "överskott" och vad jag kan summera till "plötsliga överskott av el som inte behövs".

Om den här pristrenden fortsätter så kommer ingen att vilja investera i några nya projekt överhuvudtaget. Du missar en ödesdiger detalj.

"Gott om el och billigt och som vi kunder älskar, det ser du som dåligt, är inte det rätt komiskt?"

Problemet är fortfarande inte att vi har billig el utan att elen är billigare än vad det kostar att producera den - i allt för många och ökande fall.

Det är väldigt enkelt.

Äger du en restaurang som säljer kebabrätter och det kostar dig 30kr/st att göra rätterna som säljs - då kan inte din restaurang överleva på att sälja kebabrätter för 25kr/st.

Men visst skulle kunderna älska din restaurang.

Nyckelorden är energi om du nu försöker inbilla dig att något skulle ha ändrat sig.
    Och plötsligt är det komiska i att se det gråtas över energibrist är dåligt och sen hör vi gott om energi är dåligt

Det berättar att det finns en agenda.

Digestive skrev 2024-10-25 23:20:09 följande:
    Menar du att den vindkraft som producerar en kWh för 80 öre inte är beroende av att spotpriset är högre än så?

80öre som bara läggs på oavsett, och detta är ditt svar?
    Komiskt.

Digestive skrev 2024-10-26 06:20:57 följande:
    Käbbel.

Osakligt kan man kalla det för.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Digestive
    klyban skrev 2024-10-26 12:36:21 följande:

Nyckelorden är energi om du nu försöker inbilla dig att något skulle ha ändrat sig.
    Och plötsligt är det komiska i att se det gråtas över energibrist är dåligt och sen hör vi gott om energi är dåligt

Det berättar att det finns en agenda.

Digestive skrev 2024-10-25 23:20:09 följande:
    Menar du att den vindkraft som producerar en kWh för 80 öre inte är beroende av att spotpriset är högre än så?

80öre som bara läggs på oavsett, och detta är ditt svar?
    Komiskt.

Osakligt kan man kalla det för.

Jag tror inte att de två orden som jag citerade har ändrat på sig och tittar jag tillbaka så finns de kvar i samma skick. Prova att starta om webbläsaren.

Självklart finns det agendor i debatter. Det är vad man argumenterar för i en debatt.

Om produktionskostnaden exempelvis är "en kWh för 80 öre" så avser det allt från underhållet till avbetalningar på lån, vilket industrin uttrycker på det här viset av praktiska skäl.

Man kan kalla det för osakligt men det är dina ord. Jag föredrar käbbel när folk vill att man ombesörjer deras bekymmer med frågor som de redan har besvarat informativt.
  • klyban
    Digestive skrev 2024-10-26 13:53:55 följande:
    Jag tror inte att de två orden som jag citerade har ändrat på sig och tittar jag tillbaka så finns de kvar i samma skick. Prova att starta om webbläsaren.

Självklart finns det agendor i debatter. Det är vad man argumenterar för i en debatt.

Om produktionskostnaden exempelvis är "en kWh för 80 öre" så avser det allt från underhållet till avbetalningar på lån, vilket industrin uttrycker på det här viset av praktiska skäl.

Man kan kalla det för osakligt men det är dina ord. Jag föredrar käbbel när folk vill att man ombesörjer deras bekymmer med frågor som de redan har besvarat informativt.
    Ja, det är komiskt att plötsligt klaga på det exakt omvända, för det berättar att något gått fel i argumentationen då.
    En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Mentat
    klyban skrev 2024-10-26 12:36:21 följande:

Nyckelorden är energi om du nu försöker inbilla dig att något skulle ha ändrat sig[....]

Jag skulle snarare säga att nyckelordet är effekt. N.B: Inte affekt...
  • klyban
    Mentat skrev 2024-10-28 08:58:50 följande:
    Jag skulle snarare säga att nyckelordet är effekt. N.B: Inte affekt...

Hur inbillar du dig leka semantik funka för något?(Att du tog bort mening i stycket berättar en del.)
    Undrar då precis ingenting ändrar sig när du gjorde.

Svar på tråden Regeringens el-fiasko