• Anonym (Snart bonusm­amma)
    Sun 22 Nov 2020 08:37
    1689 visningar
    16 svar
    -1
    16
    1689

    Fira nyår med barnens mamma?

    Min nya var tillsammans med sitt ex i över 18 år, de har två barn på 12 och 8 år tillsammans. Vi båda separerade ganska nyligen och har därför valt att inte gå ut officiellt med vårt förhållande än, vi har inte varit tillsammans mer än några månader. Att var och en ska fira julen med resp. familjer, plus sina ex och barn, är givet och inget jag funderar över. 

    Då till frågan. Han har sina barn över nyår och vill bjuda över exet till sin egen familj på nyårsafton, med motiveringen att hon ju inte vill fira det själv. Nej det vill väl ingen, men lite konstigt tycker jag det känns, jag ska inte spendera kvällen med mina.

    Är jag helt fel ute här, har ni några erfarenheter/tankar att dela med er av? Jag kanske bara får acceptera? Känner att jag fastnat här...

  • Svar på tråden Fira nyår med barnens mamma?
  • Sun 22 Nov 2020 08:41
    #1
    +1

    Skilde mig för några år sen och jag firar både jul, nyår och midsommar med exet tillsammans med våra barn.

  • Anonym (Snart bonusm­amma) Trådstartaren
    Sun 22 Nov 2020 08:44
    #2
    Sexlicens skrev 2020-11-22 08:41:41 följande:

    Skilde mig för några år sen och jag firar både jul, nyår och midsommar med exet tillsammans med våra barn.


    Tack för svar. Har någon av er träffat nån ny än och är dessa också med då?
  • Anonym (eee)
    Sun 22 Nov 2020 09:09
    #3
    Anonym (Snart bonusmamma) skrev 2020-11-22 08:37:59 följande:

    Min nya var tillsammans med sitt ex i över 18 år, de har två barn på 12 och 8 år tillsammans. Vi båda separerade ganska nyligen och har därför valt att inte gå ut officiellt med vårt förhållande än, vi har inte varit tillsammans mer än några månader. Att var och en ska fira julen med resp. familjer, plus sina ex och barn, är givet och inget jag funderar över. 

    Då till frågan. Han har sina barn över nyår och vill bjuda över exet till sin egen familj på nyårsafton, med motiveringen att hon ju inte vill fira det själv. Nej det vill väl ingen, men lite konstigt tycker jag det känns, jag ska inte spendera kvällen med mina.

    Är jag helt fel ute här, har ni några erfarenheter/tankar att dela med er av? Jag kanske bara får acceptera? Känner att jag fastnat här...


    Detta är första gången efter separationen och då kan det bli så där. Det tar ett år att hitta alla nya rutiner efter en skilsmässa. Det blir "första julen/nyår/midsommar/födelsedagar" som ska arrangeras och det kan vara svårt att veta hur man ska göra. 

    De blir också olika: du ska inte träffa ditt ex/barn medan din partner nya tänker göra det. Eftersom ni inte berättat att ni är ett par så tycker jag du bara ska acceptera och planera framåt istället. Den dagen ni officiellt är ett par (främst inför barnen), DÅ kan ni ta upp frågan hur ni gör med helger. 

    När min nya och jag ff var särbos så var främst julen en fråga som kom upp. Hans ex ville till varje pris att de skulle ses just på julafton ihop med barnen för i hennes värld var det så väldigt viktigt (inga andra dagar på året nämnde hon, bara julafton). Han ville verkligen inte men hade oerhört svårt att mota Olle i grind, så första året sågs de ett par timmar, åt något och barnen fick gemensamma julklappar av dem. Året efter skulle han följa med till min släkt på jul men det blev sånt liv på henne att han inte klarade av det utan de sågs och hade julfrukost med barnen + julklappar (typ 2 timmar). Tredje året hade vi flyttat ihop så då fick hon ge upp detta (men hon protesterade), men när barnen sa att det bara var kul att få fira på två ställen så fick hon vika ner sig. Hon påstod att de kommit överens vid skilsmässan om att alltid fira jul ihop, vilket han inte alls hade gått med på, men hon hade sagt det så i hennes huvud var det bestämt.

    För mig var detta inte så mycket att säga om förrän vi bodde ihop och också för att det ju var hon som drev detta, inte min partner. Eftersom jag visste hur lite han ville detta så kände jag mig trygg i att det inte var något att bråka om. Jag förstod att det skulle lösa sig med tiden. 
  • Sun 22 Nov 2020 09:14
    #4
    Anonym (Snart bonusmamma) skrev 2020-11-22 08:44:15 följande:

    Tack för svar. Har någon av er träffat nån ny än och är dessa också med då?


    Ingen av oss har träffat nån fast, bara älskare för henne.
  • Anonym (styvf­örälde­r)
    Sun 22 Nov 2020 09:43
    #5
    +1

    Första året är ju alltid jobbigast, om dom nyligen skilt sig är det svårt att bryta helt tvärt.
    Han hade "tur" att få ha barnen på jul och då ska dom fira i hop, hon fick nyår och skulle då kanske för första gången få fira själv.
    I dessa corona tider ska man ju heller inte umgås vänner på middagar och fester så förstår att hon vill fira med sina barn.
    Vet inte vad barnen vill men om det är första året kanske även dom tycker att det är roligt att mamma är med.

    Om ni bara träffats några månader och inte ens gått ut med att ni är ett par vet ju ingen det, vet barnen ens att ni är tillsammans?
    Annars vore det ju konstigt att just på nyårsafton göra det mer eller mindre officiellt att ni är ett par, för om det skulle vara du och mannen och hans barn som firar ihop blir det ju så uppenbart, kanske inte rätt tillfälle för barnen just då.
    Hade det varit en större tillställning med flera närvarande och du var en av dom kunde du ju vara en vän bland de andra, i år kan man ju inte ha fester på nyår.
    Kanske om det vänder kan man ha en middag med ett par vänner men det vet vi ju inte än dom det går.

    Förstår verkligen att du skulle vilja fira nyår med din nya men kanske ni får vänta tills ni gått ut med att ni är ett par.
    Hade han inte haft barnen hade ni kanske firat ihop men nu har han barnen och om ni inte gått ut med att ni är tillsammans är det nog fel dag.
    Vad vill mannen själv?
    Vad vill barnen? 

  • Sun 22 Nov 2020 10:16
    #6
    +1
    Anonym (Snart bonusmamma) skrev 2020-11-22 08:37:59 följande:

    Min nya var tillsammans med sitt ex i över 18 år, de har två barn på 12 och 8 år tillsammans. Vi båda separerade ganska nyligen och har därför valt att inte gå ut officiellt med vårt förhållande än, vi har inte varit tillsammans mer än några månader. Att var och en ska fira julen med resp. familjer, plus sina ex och barn, är givet och inget jag funderar över. 

    Då till frågan. Han har sina barn över nyår och vill bjuda över exet till sin egen familj på nyårsafton, med motiveringen att hon ju inte vill fira det själv. Nej det vill väl ingen, men lite konstigt tycker jag det känns, jag ska inte spendera kvällen med mina.

    Är jag helt fel ute här, har ni några erfarenheter/tankar att dela med er av? Jag kanske bara får acceptera? Känner att jag fastnat här...


    Vad är egentligen problemet...att han firar med exet eller att han inte firar med dig?
  • Anonym (Snart bonusm­amma) Trådstartaren
    Sun 22 Nov 2020 10:36
    #7
    Sexlicens skrev 2020-11-22 09:14:12 följande:

    Ingen av oss har träffat nån fast, bara älskare för henne.


    Tack för ditt svar! Lite så tror jag det blir här med, att hon vill ses (hon ville ju inte separera alls) så är beredd på lite såna svängar här med.
    Anonym (styvförälder) skrev 2020-11-22 09:43:45 följande:

    Första året är ju alltid jobbigast, om dom nyligen skilt sig är det svårt att bryta helt tvärt.

    Han hade "tur" att få ha barnen på jul och då ska dom fira i hop, hon fick nyår och skulle då kanske för första gången få fira själv.

    I dessa corona tider ska man ju heller inte umgås vänner på middagar och fester så förstår att hon vill fira med sina barn.

    Vet inte vad barnen vill men om det är första året kanske även dom tycker att det är roligt att mamma är med.

    Om ni bara träffats några månader och inte ens gått ut med att ni är ett par vet ju ingen det, vet barnen ens att ni är tillsammans?

    Annars vore det ju konstigt att just på nyårsafton göra det mer eller mindre officiellt att ni är ett par, för om det skulle vara du och mannen och hans barn som firar ihop blir det ju så uppenbart, kanske inte rätt tillfälle för barnen just då.

    Hade det varit en större tillställning med flera närvarande och du var en av dom kunde du ju vara en vän bland de andra, i år kan man ju inte ha fester på nyår.

    Kanske om det vänder kan man ha en middag med ett par vänner men det vet vi ju inte än dom det går.

    Förstår verkligen att du skulle vilja fira nyår med din nya men kanske ni får vänta tills ni gått ut med att ni är ett par.

    Hade han inte haft barnen hade ni kanske firat ihop men nu har han barnen och om ni inte gått ut med att ni är tillsammans är det nog fel dag.

    Vad vill mannen själv?

    Vad vill barnen? 


    Du har en poäng! Nej vi ska inte gå ut med nåt på en högtid såklart. Han vill eg inte ha med exet utan gör det för hennes skull, att hon vill vara med sina barn. Barnen vill såklart bara att föräldrarna är tillsammans så mycket som möjligt, helst att de flyttar ihop igen (de har uttryckt det själva).
    Dexter dot com skrev 2020-11-22 10:16:16 följande:

    Vad är egentligen problemet...att han firar med exet eller att han inte firar med dig?


    Är väl inget problem eg, mer en undran jag ville ventilera med andra i liknande sits, då man är helt ny inför detta. Men att han firar med exet då isf, vi får våra dagar framöver.
  • Anonym (Bestä­m dig)
    Sun 22 Nov 2020 11:19
    #8
    +2
    Anonym (Snart bonusmamma) skrev 2020-11-22 08:37:59 följande:

    Att var och en ska fira julen med resp. familjer, plus sina ex och barn, är givet och inget jag funderar över. 

    Då till frågan. Han har sina barn över nyår och vill bjuda över exet till sin egen familj på nyårsafton, med motiveringen att hon ju inte vill fira det själv. Nej det vill väl ingen, men lite konstigt tycker jag det känns, jag ska inte spendera kvällen med mina.

    Känner att jag fastnat här...


    Först skriver du att det är okej att han firar med sina ex och sen att det inte är okej. Du får nog bestämma dig.
  • Anonym (Jagdå­)
    Sun 22 Nov 2020 11:37
    #9
    +1
    Anonym (Snart bonusmamma) skrev 2020-11-22 08:37:59 följande:

    Min nya var tillsammans med sitt ex i över 18 år, de har två barn på 12 och 8 år tillsammans. Vi båda separerade ganska nyligen och har därför valt att inte gå ut officiellt med vårt förhållande än, vi har inte varit tillsammans mer än några månader. Att var och en ska fira julen med resp. familjer, plus sina ex och barn, är givet och inget jag funderar över. 

    Då till frågan. Han har sina barn över nyår och vill bjuda över exet till sin egen familj på nyårsafton, med motiveringen att hon ju inte vill fira det själv. Nej det vill väl ingen, men lite konstigt tycker jag det känns, jag ska inte spendera kvällen med mina.

    Är jag helt fel ute här, har ni några erfarenheter/tankar att dela med er av? Jag kanske bara får acceptera? Känner att jag fastnat här...


    Vi har vart skilda i 5,5 år. Jag och barnen firar nyår med honom, hans nya fru och deras barn varje år.
  • Sun 22 Nov 2020 11:46
    #10
    +2

    Har du träffat hans barn redan efter ett par månader? Annars är ju att fira nyår med hans barn inte ens ett alternativ...

  • Anonym (A)
    Sun 22 Nov 2020 17:50
    #11

    Tycker inte det är några konstigheter alls.

  • Anonym (Snart bonusm­amma) Trådstartaren
    Sun 22 Nov 2020 20:30
    #12
    Anonym (Bestäm dig) skrev 2020-11-22 11:19:18 följande:
    Först skriver du att det är okej att han firar med sina ex och sen att det inte är okej. Du får nog bestämma dig.
    Jaa, eller alltså det är ju därför jag vill bolla med er här?:) Och jag kommer acceptera vad han än gör, för detta bestämmer man själv, men ville ha lite input i andras erfarenheter.
    Anonym (Jagdå) skrev 2020-11-22 11:37:46 följande:
    Vi har vart skilda i 5,5 år. Jag och barnen firar nyår med honom, hans nya fru och deras barn varje år.
    Ok, tack för att du delar!
    Dexter dot com skrev 2020-11-22 11:46:45 följande:

    Har du träffat hans barn redan efter ett par månader? Annars är ju att fira nyår med hans barn inte ens ett alternativ...


    Inte alls och ingen plan. Funderingen var om det är "vanligt" och man bara ska vänja sig vid tanken att ens nya vill bjuda in sitt ex till sin familj även fortsättningsvis. 
  • Anonym (Vänsk­ap)
    Sun 22 Nov 2020 20:47
    #13

    Ska man umgås som skild så ska man vara goda vänner och respekt åt varandra.I annat läge så funkar det inte(det är så i vissa fall).Var glad att du kan umgås med ett ex.

  • Sun 27 Dec 2020 09:47
    #14

    Jag har inga problem med att min man och bonusbarnen spenderar tid med hans exfru.

    De är fortfarande en FAMILJ trots att de är skilda. Inget ändrar på det och så tycker jag också att det ska vara.

    På samma sätt så träffar jag och mina biobarn deras pappa och gör saker som vi tidigare gjort som familj. Inget konstigt enligt oss.

    Tillsammans har jag och min man en ombildad bonusfamilj som älskar varandra, lever och gör det mesta ihop men tror namnger fel inatt glömma att vi består av två ursprungsfamiljer som faktiskt ibland behöver ses.

    Ingen av oss har jobbiga separationer i bagaget vilket säkert spelar in. Men jag har himla svårt att se problemet i att ngn som är relativt nyseparerad spenderar en storhelg ihop med den andre föräldern istället för ngn de dejtar.

  • Guldno­va
    Sun 17 Jan 2021 16:18
    #15

    Acceptera. Det är/var första nyår. Fösta av allt är knepigt. 

  • Anonym (Jo)
    Sun 17 Jan 2021 16:25
    #16

    Det Östersund det perfekta upplägget för barnen. Och som förälder sätter man alltid deras brösta först.

    Ingen idé att känna oro för detta. Kan man behålla en vänskap med sitt ex så är detta det bästa för barnen. Successivt kommer du in i bilden och då kommer detta lösa sig naturligt. Men som första gången tycker jag detta var ett vettigt beslut.

Svar på tråden Fira nyår med barnens mamma?