Inlägg från: AMCG |Visa alla inlägg
  • AMCG

    Herpes & Kejsarsnitt

    Så länge du inte har blåsor där snittet längs eller någon tar på dina blåsor och sen på barnet så ska det inte vara någon smittorisk. Man ska vara noga med handtvätt och noga med att inte pussa om du också har munherpes.

    Fick du herpes för första gången som gravid? Vet att i sällsynta fall kan det gå över från moderkakan till barnet. Om jag inte minns fel gäller det förstagångs utbrott under första trimester?

    Jag har herpes simplex 1 i underlivet. Jag har fött vaginalt för jag fick det 7 år innan första barnet. Jag fick äta virushämmande medicin några veckor innan. Mina blev (så vitt jag vet) inte smittade.

    Generellt är det låg risk att smitta barnet om man inte har utbrott. Och det ska vara högre sannolikhet för att smittan går över till barnet om man har förstagångs utbrott.

    Var vaksam på barnet. Tidig upptäckt hos barnet desto bättre. Jag kollade mina barn noga efter minsta tecken.

    Det kanske finns någon information på 1177?

  • AMCG
    sandra29 skrev 2020-11-22 17:40:50 följande:

    Tack för svar.

    Jag har herpes i underlivet. Men precis ska absolut vara noga med handhygienen.

    Jag fick herpes för första gången 2 månader innan jag blev gravid. Har haft ett lindrigt utbrott utan några besvär nu under graviditeten, men första utbrottet fick jag som sagt innan graviditeten som tur va för då va jag ganska dålig.

    Absolut jag ska vara vaksam på bebisen. Är det blåsor på hela kroppen man tittar efter då?

    / Sandra


    Som jag förstått det kan de uppstå blåsor varsomhelst ja. Sannolikheten är jätteliten att bebis smittas. Det finns självklart undantag som är skrämmande men de är få. Det är stor sannolikhet att detta kommer gå bra för dig och ditt barn! Väldigt bra att du fick utbrott innan graviditeten! Även om det är tråkigt att du fick det överhuvudtaget så klart! Det är inte kul. Men det blir vanligtvis bättre och mildare med åren.
Svar på tråden Herpes & Kejsarsnitt