• Sun 22 Nov 2020 11:58
    3032 visningar
    31 svar
    31
    3032

    Min 22 åriga son vägrar flytta ut

    Jag är ensamstående med en son på 22 år. Han sitter bara på sitt rum (mitt sovrum) och spelar datorspel hela dagarna. Jag har försökt få honom att flytta ett flertal gånger men inte lyckats. Enligt honom så skulle han inte ens bry sig om jag dog, detta gäller även hans mamma som inte bott tillsammans med oss sen han var 8 år. Själv blev jag tvungen att hyra ut hans sovrum för att få det att gå ihop ekonomiskt då han inte betalar hem till hyran. Själv har jag fått bosätta mig i min husvagn så länge.
    Min fråga är enkel. Finns där någon myndighet som kan hjälpa mig att avhysa honom från min lägenhet så jag kan få ett normalt liv igen?
    Han har till och med hotat med att jag får ta till polisen för att han skall flytta och då skall han slå sönder lägenheten innan.
    Nu skall han äntligen gå till Soc på måndag, har även mailat dem att det här måste få ett slut men tror tyvärr inte de kommer hjälpa mig att få honom att flytta.
    Någon som varit med om samma?

  • Svar på tråden Min 22 åriga son vägrar flytta ut
  • Anonym (ace)
    Sun 22 Nov 2020 15:18
    #22
    +4

    Helt ärligt låter gossen inte frisk. Ingen "normal" 22-åring hotar sina föräldrar eller uttrycker önskan om att se dem döda, hotar att slå sönder sitt/förälderns hem, osv. Spelar ingen roll att någon tyckte att han var intelligent i 9:an (många psykopater och sociopater är väldigt intelligenta)...

  • Anonym (Biobo­nus)
    Sun 22 Nov 2020 15:48
    #23
    -1 +3

    Passa på att byta lås när han går till Soc. Ställ hans saker utanför, tillsammans med nyckeln till husvagnen.

  • KKarat­e
    Sun 22 Nov 2020 16:11
    #23
    +1

    När hela samhället är påväg mot stupet så blir hans räddning att fly in i en fantasivärld. Att han till och med inte ens bryr sig om föräldrarna lever eller dör är ju inte alls bra. Känns inte stabilt hur man än väljer att göra. Kan till och med gå riktigt illa. Kommer soc kunna avhjälpa situationen?

  • Anonym (P)
    Sun 22 Nov 2020 16:46
    #24
    KKarate skrev 2020-11-22 16:11:14 följande:

    När hela samhället är påväg mot stupet så blir hans räddning att fly in i en fantasivärld. Att han till och med inte ens bryr sig om föräldrarna lever eller dör är ju inte alls bra. Känns inte stabilt hur man än väljer att göra. Kan till och med gå riktigt illa. Kommer soc kunna avhjälpa situationen?


    Wtf. 
  • Anonym (K)
    Sun 22 Nov 2020 16:48
    #25
    +3

    Vilken jävla dåre.

    Lås in eller flytta allt av värde. T.ex. tjusiga vaser och datorer etc.

    Filma HELA bostaden, så man ser vilket skick den är i.

    Ring kronofogden.

    Om han förstör något, ring polisen. Visa filmen som bevis på hur det såg ut innan.

    Tills dess kan du ju sluta köpa mat och stänga av wifi.

  • Anonym (K)
    Sun 22 Nov 2020 16:51
    #26

    Hur betalar sonen sina räkningar?? Han har väl en mobiltelefon?

  • moaguu­un
    Sun 22 Nov 2020 17:38
    #27
    KKarate skrev 2020-11-22 16:11:14 följande:

    När hela samhället är påväg mot stupet så blir hans räddning att fly in i en fantasivärld. Att han till och med inte ens bryr sig om föräldrarna lever eller dör är ju inte alls bra. Känns inte stabilt hur man än väljer att göra. Kan till och med gå riktigt illa. Kommer soc kunna avhjälpa situationen?


    Eller så är han bara lat och omotiverad. Han bodde ju hemma innan också...Människor flyttar hemifrån varje dag...
  • Anonym (A)
    Sun 22 Nov 2020 17:44
    #28
    Anonym (P) skrev 2020-11-22 13:03:50 följande:

    När jag flyttade hemifrån gjorde jag det genom att från start ansöka om bidrag. Man behöver vara medlem i AF, men det är snabbt gjort.

    Jag hade autism och mkt problematik och klarade detta, så då ska det nog gå bra för honom.


    Hur gick du tillväga då och vad fick du för bidrag?
  • Glinda från Oz
    Sun 22 Nov 2020 18:11
    #29

    Är han alltid hemma? Går han inte ut och handlar eller någonting? Jag hade snabbt som attan bytt lås nästa gång han är ute. Låskolvar kostar bara 300-400 och det är lätt att byta själv, det tar 5-10 minuter om man är ovan. Det finns instruktionsvideos på Youtube.

  • Anonym (P)
    Sun 22 Nov 2020 18:20
    #30
    Anonym (A) skrev 2020-11-22 17:44:50 följande:
    Hur gick du tillväga då och vad fick du för bidrag?
    Jag skickade in en ansökan till ekonomiskt bistånd, alltså socialbidrag. De är dock väldigt hänsynslösa och betalar inte något extra för kostnader i flytten. Så bara hyran och så ca 3000 till för mat , el osv. Så du kan behöva hjälpa till om han behöver något till lgh. Om de inte är snällare där ni bor. Jag fick svälta i flera månader för att ha råd med allt.
  • Mon 23 Nov 2020 11:00
    #31

    Du har varit alldeles för mesig med honom. Det verkar dessutom vara något fel på honom, det felet kan du inte avhjälpa själv utan han behöver professionell hjälp. 

    Det du ska göra är att göra dig av med lägenheten, det är enda sättet om du inte vill avhysa med hjälp av kronofogden. 

    Betala inte ett enda rött öre för hans mat, mobil, nöjen eller liknande. Allt sånt får han fixa själv. Byt lösenord på wi-fi så att bara hyresgästen kan komma åt wi-fi. Byt lösenord regelbundet så att han inte kan använda datorn. Personligen skulle jag stänga av wi-fi helt, men det är jag det...aldrig att någon latmask skulle smyghota mig och utnyttja mig oavsett om det är min son eller en vilt främmande person. Nu får du ta dig samman. Han ska inte flytta in hos mamma heller, då blir det samma visa där. Hon behöver inte honom nu. 

Svar på tråden Min 22 åriga son vägrar flytta ut