• Anonym (Maja)

    barn på förskola under corona

    Jag har mitt barn barn 15 timmar i veckan på allmän förskola. Då jag är hemma har jag möjlighet att ha honom hemma, Han går på förskolan för att få träffa andra barn och så. Nu när coronan åter ökat känner jag mig tveksam om jag ska skicka honom till förskolan  eller låta honom vara hemma en tid, hur hade ni gjort?

  • Svar på tråden barn på förskola under corona
  • Anonym (Håller med)
    Anonym (Maja) skrev 2020-11-22 20:27:21 följande:

    det är så svårt när det känns som alla tycker så olika. Min känsla är att personalen tycker jag är lite löjlig som överväger att ha honom hemma och de flesta andra 15 timmarsbarn verkar vara där. Han säger också själv att han vill gå till förskolan så känns ju lite hårt mot honom att ha honom hemma. Men samtidigt är den andra känslan att jag borde ha honom hemma. Vid hämtning och lämning träffar man ju dessutom alltid andra föräldrar och barn. 


    Varför bryr du dig om vad förskolepersonalen tycker??

    Du ska fatta dina beslut efter vad DU tycker är det vettigaste för ditt barn.

    Under en pandemi skulle jag inte heller ta hänsyn till vad barnet VILL om jag inte var tvungen att lämna barnet på förskola.
  • mari123

    Är det barn som blivit svårt sjuka? Har förskolepersonal dött? Jo man träffar ju gamla farmor kanske men då kan ju alla ha munskydd?

  • mari123
    mari123 skrev 2020-11-23 11:40:33 följande:

    Är det barn som blivit svårt sjuka? Har förskolepersonal dött? Jo man träffar ju gamla farmor kanske men då kan ju alla ha munskydd?


    *jag menar de GAMLA farmödrarna, liksom gammelfarmor. 
  • Anonym (H)
    mari123 skrev 2020-11-23 11:40:33 följande:

    Är det barn som blivit svårt sjuka? Har förskolepersonal dött? Jo man träffar ju gamla farmor kanske men då kan ju alla ha munskydd?


    Ja det finns barn som blivit svårt sjuka. Och jag är ganska övertygad om att det finns förnskolepersonal som blivit svårt sjuka. Det finns unga, friska personer som blivit svårt sjuka och dött ja. En elitfotbollesapelare har varit svårt sjuk i Corona utan bakomliggande sjukdom
  • mari123
    Anonym (H) skrev 2020-11-23 11:48:19 följande:
    Ja det finns barn som blivit svårt sjuka. Och jag är ganska övertygad om att det finns förnskolepersonal som blivit svårt sjuka. Det finns unga, friska personer som blivit svårt sjuka och dött ja. En elitfotbollesapelare har varit svårt sjuk i Corona utan bakomliggande sjukdom
    Svårt sjuk blir man för det mesta av influensa!? En vanlig förkylning kan leda till lunginflammation för en gammal människa. MÅNGA gamla dör i just lunginflammation. Finns många smittor även om det idag fokuseras extremt på EN.
  • Anonym (H)
    mari123 skrev 2020-11-23 12:21:05 följande:
    Svårt sjuk blir man för det mesta av influensa!? En vanlig förkylning kan leda till lunginflammation för en gammal människa. MÅNGA gamla dör i just lunginflammation. Finns många smittor även om det idag fokuseras extremt på EN.
    Det kanske inte är konstigt att man fokuserar sig på EN när det handlar om en pandemi som hunnit döda flera tusen människor i sverige? Och väldigt många männniskor i världen? En sjukdom som vi inte vet något om effekterna av men som visat sig påverka barns kognitiva förmåga och resulterat i ett stort antal långtidssjukskrivna vuxna?
  • Anonym (H)
    mari123 skrev 2020-11-23 12:21:05 följande:
    Svårt sjuk blir man för det mesta av influensa!? En vanlig förkylning kan leda till lunginflammation för en gammal människa. MÅNGA gamla dör i just lunginflammation. Finns många smittor även om det idag fokuseras extremt på EN.
    Läs vittnesmål från dem som varit sjuka så kanske du kan sluta jämföra detta med en vanlig influensa. Corona är för många betydligt mycket värre än så
  • nernu

    Följ förskolans rekommendationer. Senaste veckan har vår förskola sagt att alla 15-timmars barn hållas hemma. 15-timmars barn har inte obegränsad rätt att vara där. Det är ett visst antal timmar/veckor per år. Så om mycket personal är sjukskriven får väl folk ta hand om sina ungar hemma.

  • Anonym (S)
    nernu skrev 2020-11-23 13:38:18 följande:

    Följ förskolans rekommendationer. Senaste veckan har vår förskola sagt att alla 15-timmars barn hållas hemma. 15-timmars barn har inte obegränsad rätt att vara där. Det är ett visst antal timmar/veckor per år. Så om mycket personal är sjukskriven får väl folk ta hand om sina ungar hemma.


    Klart man ska hålla dem hemma om man kan. Våra är som sagt hemma. Och nej, man har givetvis inte obegränsad rätt. Men lite segt är det att betala maxtaxa på två barn som inte får komma alls. Borde ju pausas under tiden kan jag tycka.
  • Anonym (H)
    Anonym (S) skrev 2020-11-23 13:52:57 följande:

    Klart man ska hålla dem hemma om man kan. Våra är som sagt hemma. Och nej, man har givetvis inte obegränsad rätt. Men lite segt är det att betala maxtaxa på två barn som inte får komma alls. Borde ju pausas under tiden kan jag tycka.


    I vår kommun har de minskat taxan för dem som håller sina barn hemma
  • LaFontaine
    Anonym (Såhär tänker vi) skrev 2020-11-22 21:22:39 följande:

    Följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer och kommer fortsätta göra det, inbillar mig inte att jag har ett bättre helikopterperspektiv än de har. Vi har fö små barn som typ slickar på allt ink förskolekompisarna och har ändå inte fått hem corona så det verkar ju ligga något i att barn sällan för smittan vidare.

    På våra barns förskola har personalen mindre att göra nu än i vanliga fall. De är själva inte sjuka mer än vanligt, däremot har de färre ungar på plats då alla hålls hemma vid minsta snuva, så det är mycket lugnare än normalt, och de får möjlighet att göra sånt som är svårt i storgrupp. Perfa.


    Så resonerar vi också. Jag börjar bli en aning matt på alla som vet så mycket bättre. Det står alla fritt att agera hur man vill, men man behöver inte skriva andra på näsan för att de valt att göra på annat sätt.
  • Anonym (S)
    Anonym (H) skrev 2020-11-23 14:02:46 följande:

    I vår kommun har de minskat taxan för dem som håller sina barn hemma


    Önskar de gjorde det här med.
  • Anonym (Intressant)
    Anonym (H) skrev 2020-11-23 11:48:19 följande:
    Ja det finns barn som blivit svårt sjuka. Och jag är ganska övertygad om att det finns förnskolepersonal som blivit svårt sjuka. Det finns unga, friska personer som blivit svårt sjuka och dött ja. En elitfotbollesapelare har varit svårt sjuk i Corona utan bakomliggande sjukdom

    Ja de finns barn som blivit svårt sjuka i covid, men det är extremt ovanligt.Men du har väl hört talas om bebisar som blir svårt sjuka i RS-virus också? Att vattkoppr kan ge allvarliga sekundärinfektioner? Barn kan bli svårt sjuka av influensa också.


    Jag hade en klasskompis som blev svårt sjuk i meningit pga vattkoppor, klarade sig tack och lov. Inga tidningrubriker eller krav på lockdown.


    Nu verkar det ju som att andra vanliga coronavirusar delvis skyddar mot covid. Då är det bra dumt att isolera barn en längre tid. Vad händer då med immunfrsvaet den dagen de släppt ut igen?

  • Anonym (Intressant)
    Anonym (H) skrev 2020-11-23 12:43:05 följande:
    Det kanske inte är konstigt att man fokuserar sig på EN när det handlar om en pandemi som hunnit döda flera tusen människor i sverige? Och väldigt många männniskor i världen? En sjukdom som vi inte vet något om effekterna av men som visat sig påverka barns kognitiva förmåga och resulterat i ett stort antal långtidssjukskrivna vuxna?

    De allra flesta dog endast några månader tidigare än vad de skulle ha gjort annars Sen finns det naturligtvis tragiska undantag. Källa: SCB


  • Anonym (Intressant)
    Tow2Mater skrev 2020-11-25 12:47:35 följande:

    Tre av 14 pedagoger på plats (det går 25 barn på förskolan); vilken annan abetsplats har så hög sjukfrånvaro?

    www.expressen.se/kvallsposten/just-nu-utbrott-av-covid-pa-forskola/


    Ingen har väl ifrågasatt att förskolepersonal är extra utsatta för förkylningar. Det är ku just förkylningarna som skyddae (de andra coronavirusen) och ger viss immunitet mot Covid19. Ingen har sagt att de inte kan få Covid19, men de är, precis som barn, underrepresenterade.
  • Tow2Mater
    Anonym (Intressant) skrev 2020-11-25 20:18:05 följande:
    Ingen har väl ifrågasatt att förskolepersonal är extra utsatta för förkylningar. Det är ku just förkylningarna som skyddae (de andra coronavirusen) och ger viss immunitet mot Covid19. Ingen har sagt att de inte kan få Covid19, men de är, precis som barn, underrepresenterade.
    Underrepresenterade mot vilka? Den där gamla studien med cirkelreferenser saknar mycket information.
Svar på tråden barn på förskola under corona