• Steffqw

    Jag vill nu men han vill inte..

    Jag berättade tidigare för min pojkvän att jag är redo och vill bilda familj med honom. Jag vill göra det innan jag blir 30, år 2021. Han sa ok det kanske är dags.

    Jag lät killen smälta allt ett par veckor. Tog upp det igår igen. Berättade att jag verkligen är redo och tänkte att vi kunde testa. Jag behöver förnya ppiller recept men sa att jag kan låta bli.

    Fick som svar av killen: "det är mycket nu med allt generellt" "jag har funderat och vill nog att vi får barn inom 2 år, alltså då ska vi ha en bebis här" "så det är nog bäst att du förnyar dina ppiller"

    Det kändes som att han drog ut min livmoder och stampade på den. Inom 2 år? Det känns som han inte kan möta mina känslor och behov. Jag är så ledsen.

    Jag tänker förnya mina ppiller 3 månader. Säga det tydligt och sedan vill jag inte ta det mer. Vill inte han då heller då kanske vi inte ska vara tillsammans..

  • Svar på tråden Jag vill nu men han vill inte..
  • Steffqw
    Anonym (Hans känslor då?) skrev 2020-11-22 17:14:47 följande:

    Om du har bestämt att du ska ha barn innan du fyller 30 så antar jag att du gjort det klart för din kille tidigare och han har fördröjt det? Du sade väl inte detta nu i den här diskussionen?


    Jag sa tidigare till honom att jag vill bli gravid innan jag blir 30
  • Steffqw
    Steffqw skrev 2020-11-22 17:18:39 följande:

    Jag sa tidigare till honom att jag vill bli gravid innan jag blir 30


    Så inte att jag ville ha en bebis innan 30 år, utan bli gravid år 2021
  • Steffqw
    Anonym (Melle) skrev 2020-11-22 17:30:20 följande:

    Vet inte exakt hur er situation ser ut men är "tidigare" 3 veckor sen eller ett/flera år sen? :) Jag hade väntat in honom efter hans premisser om jag såg min framtid med just den här personen och föräldern till mitt framtida barn. Skulle han dock säga 2 år igen sen efter den "avtalade" tiden kanske man får bestämma då om man har en gemensam framtid ihop eller inte. Men förstår givetvis att det är ledsamt när man vill olika!!


    Det var 1 månad sedan vi pratade om barn längtan för mig och han fick veta. Sedan igår tog jag upp snacket igen mest pga min längtan har vuxit enormt.

    Jag ser en framtid med denna kille och vill ha barn med honom. Men jag vill inte vänta för länge. Jag vill bli gravid år 2021. Men han säger inom 2 år, det kan ju tolkas olika?
  • Steffqw
    Hippe skrev 2020-11-22 19:06:14 följande:

    Du kanske kan fråga honom vad det är som får honom att tveka. Hans svar att det "är mycket generellt", så kommer det ju alltid vara! 

    Ta ett snack och fundera på hur ni båda ska göra. Var inte oärlig och sluta ta p-piller utan att berätta, det är en hemsk sak att göra mot en man, tycker jag. 

    Kanske är ni inte rätt för varandra, om du själv tvivlar på er bara för att han inte vill just nu. 


    Jag kommer förnya mina ppiller med 3 månader nu i veckan. Sedan kommer jag berätta det för honom och se hur responsen blir.

    För om vi försöker bli gravida i mars månad och lyckas då får vi ju barn inom 2 år, fast lite tidigare..
  • Steffqw
    fjanten skrev 2020-11-22 21:36:50 följande:

    Ni kanske får sätta er ner och diskutera igenom allt lite mer genomgående.

    Varför är det viktigt för dig att bli gravid innan 30, under 2021?

    Vad mer konkret är "för mycket" nu? Pandemin? Något med jobb? Boende? Ekonomi?

    Vad tänker han ska hinna hända på ca 2 år?

    Och så vidare.


    Ja du har helt rätt. På torsdag ska jag till gyn. Efter det får vi prata med varandra igen

    Jag tror han funderar på boende och pandemin. Även sommarstugan han ska bygga, eller leda bygget. Kan tycka det sista tänket är lite själviskt.

    Jag vill ha barn för jag är redo och har en enorm längtan. Jag är där nu i livet.
  • Steffqw
    Anonym (Thinsel) skrev 2020-11-22 22:33:40 följande:

    Hur länge har ni varit ihop? Du skriver pojkvän, bor ni ihop eller är ni bara tillsammans. Om ni bor ihop, hur länge har ni varit sambo?


    Vi har känt varandra i 2 år. Bott ihop i feb 1 år och varit tillsammans i 1 år och 5 mån.
  • Steffqw
    fjanten skrev 2020-11-23 09:35:44 följande:

    Jag förstår att DU är där, att du är redo, att du har längtan. Samtidigt måste ju han också känna sig redo. Han kanske inte tycker ni varit tillsammans nog länge, eller bott ihop nog länge, och samtidigt är det mycket med annat. Då kan jag också förstå att han vill vänta lite - samtidigt som jag absolut förstår din längtan.

    Om ni får mer förståelse för varandra, då kanske ni båda kan tänka er att gå några steg närmare varandra. Han kanske kan behöva leda bygget mer en period i början, så kanske mot nästa höst/vinter skulle kunna passa för försök. Då blir det ju också under 2021 ni börjar försöka, men inte så snart som om några månader.

    Ingen av er har ju rätt eller fel här, ni behöver bara komma fram till något som känns rätt för båda. Han kan ju lika gärna hävda att det är egoistiskt av dig att vilja skaffa barn när han ska leda ett sommarstugebygge och ha fullt upp med det, som du hävdar att det är egoistiskt att vänta med att försöka p.g.a. stugbygge. Båda delarna kan ju ses som egoistiska beroende på hur man ser på det.

    Tro mig, det är fantastiskt att skaffa barn när båda är 110 % med på det tåget och vill lika gärna! Däremot kryllar det av trådar här på forumet, skrivna av ledsna gravida vars partners är oengagerade o.s.v.


    Ja, det jag vet säkert är att jag vill ha barn med denna kille. Jag vill att han ska bli pappan till mina barn. Jag känner spontant att jag inte vill vänta till hösten 2021 med att försöka bli gravid.

    Jag är redo nu. Jag är där nu i livet. Jag kan tänka mig att vänta 3 månader men tror inte min kille vill det. Han är inte lika redo som mig..
  • Steffqw
    Anonym (Anonym123) skrev 2020-11-23 15:21:38 följande:

    Jag tycker det låter som att ni som par inte är redo för barn. Jag vet att det är tråkigt att höra men kanske är det lika bra att få upp ögonen för det.

    Jag tycker inte man ska stirra sig blint på att ni bara varit ett par i si och så länge (eller kort av vad vissa tycker). Om han uttrycker att han uppenbarligen inte är redo så är ju inte ni som par redo, oavsett om du själv är redo eller inte. Du måste tänka inåt. Är du redo att vänta så länge som din partner vill vänta? Är det viktigast att ha barn med din partner eller bara ha barn rent allmänt? Sätt en gräns för dig själv - hur länge kan du tänka dig att vänta? Om det är så att du vill ha barn med din partner, kan du tänka dig att mötas någonstans? Om tiden han vill vänta är en dealbreaker för dig är det kanske dags att gå isär.


    Ja kanske är vi inte redo. Men jag vet att det är honom jag vill leva med och bilda familj med.

    Jag kan försöka kompromissa med honom. Jag fortsätter med mina ppiller 3 mån. Efter det är mitt förslag att jag slutar och antingen kör vi på avbrutet sex eller så får han skydda sig. Så får han känna lite på känslan. Också att han får ta större ansvaret att skydda sig och inte bara jag.

    Om han inte vill ja då får jag fortsätta med mina ppiller och försöka sluta tänka på barn....
  • Steffqw
    Wench85 skrev 2020-11-24 09:20:20 följande:

    Det låter som att ni är ganska synk i tankarna. Visst är den här typen av frågor känsliga men om du försöker backa ett steg. Du vill bli gravid under 2021. Om du blir gravid i januari skulle ni ha barn om 10-11 månader. Om du blir gravid i december skulle ni ha barn om 20 månader. Han säger att han vill att ni ska ha en bebis inom 24 månader. Det diffar inte många månader i er bild, så om ni är så här nära i tankarna har ni goda möjligheter! 


    Jo vi är nog lite synk. Men hur menar du 20 månader om vi kör december skaffar barn?

    Jag tänkte om vi börjar att prova i mars 2021 så blir det kanske ett barn inom 2 år som han vill..
  • Steffqw
    Wench85 skrev 2020-11-24 11:28:39 följande:

    Om du blir gravid i december 2021 borde barnet födas framåt september 2022, vilket är om 20-21 månader. 


    Ja om jag skulle föreslå att börja försöka i mars 2021. Då skulle vi ha en bebis från och med nu om 12 månader ca. Då skulle jag säga det är inom tidsspannet "inom 2 år"
  • Steffqw
    Wench85 skrev 2020-11-24 13:33:38 följande:

    Precis. Det kanske känns som ni står mil ifrån varandra, men ni låter ganska överens. Dessutom tar det väl i genomsnitt ett år att bli gravid från försöksstart så ni båda kanske kan ge och ta lite.

    Lycka till!


    Jag sa till honom att jag kanske inte ens kan bli gravid direkt, utan det kan ta tid. Men på honom lät det som att han tror jag blir gravid så fort jag slutar äta mina piller.

    Men så kommer jag nog att göra, förnya mina piller med 3 månader. Berätta det för killen och höra hur han ser på det. Att möjligen starta bebisverkstad i mars. Det vore lycka. För det blir det ju inom 24 månader vi ev skulle få en bebis.

    Men vill han inte så får jag acceptera det.
  • Steffqw
    Redgoldgreen skrev 2020-11-24 14:41:20 följande:

    Han har ju rätt i det, du kan bli gravid direkt. Klokt av honom att känna efter. Eller skulle du säga upp dig, sälja allt du har för att segla jorden runt efter bara två veckors betänketid? Att bli förälder är ett större beslut än så tycker jag.


    Nej självklart inte. Vill bara att han ska se från båda sidor.

    Får bli som det blir. Mår inte bättre av att analysera och tänka mer.

    Vill killen vänta då ska han få vänta!
  • Steffqw
    Anonym (Man är två) skrev 2020-11-26 07:33:29 följande:

    Min man började lyfta att han ville ha barn för 2,5 år sedan. Jag är 5 år yngre och hade precis tagit examen. Sa att jag inte ville ha barn då utan göra karriär först. Sa 3-4 år, vi pratade om de ganska mycket i perioder och inget i andra perioder. Men vi kom fram till att jag skulle ta ut spiralen efter 2 år. Vilket kändes rätt, hade han inte varit drivande så hade jag nog inte känt mig redo. Men vet att jag vill ha barn med honom. Så i juni tog jag ut spiralen, blev gravid i aug som tyvärr slutade i missfall i oktober. Min man blev nog mer förkrossad än mig över de, då vi båda är överens om att försöka igen. Så förhoppningsvis blir vi gravida inom en snar framtid. Jag vill absolut ha barn men om de är nu eller om något år gör mig inte så mycket. Tror mycket på en kompromiss. Prata med varandra ur bådas perspektiv. Låt de smälta var för sig. Jag hade nog sparkat bakut om man min saskagga barn eller att han lämna mig för 2,5 år sen. Man är två om de. Sen är de lättare för en man att leva som vanligt under graviditeten. Vi har varit ihop i 8,5 år.


    Ja. Många i min närhet är gravida nu. Det här på mig enormt..
  • Steffqw
    Anonym (Man är två) skrev 2020-11-26 07:33:29 följande:

    Min man började lyfta att han ville ha barn för 2,5 år sedan. Jag är 5 år yngre och hade precis tagit examen. Sa att jag inte ville ha barn då utan göra karriär först. Sa 3-4 år, vi pratade om de ganska mycket i perioder och inget i andra perioder. Men vi kom fram till att jag skulle ta ut spiralen efter 2 år. Vilket kändes rätt, hade han inte varit drivande så hade jag nog inte känt mig redo. Men vet att jag vill ha barn med honom. Så i juni tog jag ut spiralen, blev gravid i aug som tyvärr slutade i missfall i oktober. Min man blev nog mer förkrossad än mig över de, då vi båda är överens om att försöka igen. Så förhoppningsvis blir vi gravida inom en snar framtid. Jag vill absolut ha barn men om de är nu eller om något år gör mig inte så mycket. Tror mycket på en kompromiss. Prata med varandra ur bådas perspektiv. Låt de smälta var för sig. Jag hade nog sparkat bakut om man min saskagga barn eller att han lämna mig för 2,5 år sen. Man är två om de. Sen är de lättare för en man att leva som vanligt under graviditeten. Vi har varit ihop i 8,5 år.


    Tack för din input. Ska försöka koppla av och inte tänka så mycket. Även prata med min kille igen.
Svar på tråden Jag vill nu men han vill inte..