• Anonym (Sara12)

    Hur gör ni över jul?

    Behöver lite rådgivning.

    Hur hade ni gjort.

    Verkar som att jag och min sambo får dela oss över jul för o göra alla nöjda. Vilket betyder att jag inte får vara med min son på julafton. Jag åker till min mamma för o inte göra henne ensam. Min sambo vill gärna träffa hans familj för de var några jular sen. Så hur man än vrider o vänder på det blir det pannkaka. Min mamma kan inte tänka sig o åka någonstans. Hon är väldigt omständig o de känns "elakt" o lämna henne efter typ halva dagen... men då får jag vara utan min son :( .... hur hade ni gjort... ilandsproblem kanske men behöver rådgivning

  • Svar på tråden Hur gör ni över jul?
  • Anonym (Sara12)

    Sonen är 2 år och han kan inte sova utan mamma:(

  • Anonym (Eva)

    Varför kan inte din son följa med dig till din mamma?

  • Anonym (mami)
    Anonym (Sara12) skrev 2020-11-22 18:56:05 följande:

    Sonen är 2 år och han kan inte sova utan mamma:(


    Så du offrar din son? Please!
  • Moder1

    Vi firar bara med bofamiljen iår.

    "Så får vi alla fira jul igen"...

    I ditt fall hade jag bett sambon och barnet att fira hemma med dig

  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Sara12) skrev 2020-11-22 18:55:09 följande:

    Hela julen kommer bli jättekonstig iår. Men som ni säger de är de värt för alla som ställer upp i vården o för alla äldre o sköra, dock även unga som drabbats. Fy :(


    Jag jobbar i vården. Ja, det är tufft att jobba i skyddsutrustning. Ska hela befolkningen betala för det med inskränkningar i sin frihet och mänskliga rättigheter? Nej. Ska vi konkursa företag, förstöra ekonomin, orskaka fattigdom. Nej det är verkligen inte rätt. Är det ungdomarnas, befolkningens, företagarnas fe attintensivvården och övrig sjukvård är dåligt rustad?


    Om vi accepterar att sitta ensama i jul, vad kommer härnäst? 


    Jag sover dåligt och vaknar på nötterna med ångest. Men det berro inte på situationen på jobbet. Nej det är oror för  konsekvenserna av restriktionerna som gör att jag mår dåligt. Har mina barn någon framtid?


     

  • Anonym (Mamma)

    Hur långt är det mellan din mamma och din mans släkt? Hur många personer kommer det vara hos din mans släkt?

    Vi firar som vanligt med enbart familjen. Det har blivit så sen vi fick barn. Denna julen gör inget undantag för oss som för många andra. Vi slipper sådan dilemman som detta.

    Är din mamma gammal/sjuk och detta kanske är hennes sista jul skulle jag fira den på förmiddagen/eftermiddagen med henne och sen åkt vidare till mannens släkt (om de inte är för många personer och många som ej brukar ses till vardags ändå). Är din son liten förstår jag om du vill komma till din mans släkt vid 15. Är han tonåring är det kanske mer ok att komma dit på kvällen vid 18?

    Som det ser ut i världen nu hade jag inte valt att fira med mannens sida först och sen besöka mamman av smittoskäll iallafall.

    Brukar din mamma alltid ställa upp för er och är hon van att ni alla firar jul med henne? Då blir det så klart sorgligt att sitta själv på jul om avståndet är för långt mellan henne och mannens släkt. Firar ni aldrig ihop annars och du faktiskt inte vill så är det inget konstigt att avstå om avståndet är för långt för att köra fram och tillbaka. Samtidigt är det så längesedan ni firade med din mans sida är inte det konstigt eller orättvist. Endel individer tycker det är skönt att fira själva och slippa all stress.

    Jag firade ensam en jul. Jag bjöd in mina föräldrar på förmiddagsfika eftersom de hade vanliga julplaner senare på dagen men de tackade nej (eller de besvarade faktisk inte inbjudan men ett uteblivet svar är väl också ett svar). Det var fint. Åt julmat och tränade och började jobba kl. 19 på kvällen.

  • Anonym (Sara12)

    Det är två timmar emellan. Så de är en bit.

    Det ska alltid gå enligt hennes vägar. Tar inte hänsyn till att min sambo och vill träffa sin familj. Alltid så synd om henne och går inte o planera något alls. Alla ska anpassa sig efter henne. Visst har man inte sina föräldrar för alltid men jag vill inte vara utan mitt barn. Då får hon anpassa att man kanske inte är där hela dagen.

  • Anonym (Mamma)

    Det verkar inte som din mamma är en speciellt sympatisk individ? Jag har all förståelse för att du önskar vara med din lille 2-åring. Det borde varje människa ha förståelse för kan jag tycka. Om du behöver så var hos henne på förmiddagen om du vill. Kör sedan till din son.

  • Anonym (Hemmajul)
    Anonym (Sara12) skrev 2020-11-22 20:08:18 följande:
    Det är två timmar emellan. Så de är en bit. Det ska alltid gå enligt hennes vägar. Tar inte hänsyn till att min sambo och vill träffa sin familj. Alltid så synd om henne och går inte o planera något alls. Alla ska anpassa sig efter henne. Visst har man inte sina föräldrar för alltid men jag vill inte vara utan mitt barn. Då får hon anpassa att man kanske inte är där hela dagen.

    Du måste inte fira jul med din mamma om du inte vill. Dessutom är detta ett dåligt år att fira med fler än de man bor ihop med. De som jobbar i sjukvården behöver ledighet, mer än någon annan. Om vi hjälps åt, genom att hålla oss borta från varandra, kanske de orkar kämpa sig igenom den här vintern utan att gå in i väggen.
  • Anonym (Sara12)

    Nä det känns inte som hon är det tyvärr. Bara hennes vilja som går igenom. Sen är jag tacksam samtidigt för jag har fått många redskap i livet men mkt bestämd o ja alltid fått höra att jag gör fel o inte hjälpt henne tillräckligt. Hoppas man aldrig själv blir sån mot sina barn

  • Aamon

    Vi roterar julschema varje år. Familjen (Jag, maken och barn) firar julafton varannan år med hans sida av släkten och varannan år med min sida av släkten. Punkt. De andra sidan firar vi med en annan dag. Alla vet vad som gäller.

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Rädd) skrev 2020-11-22 18:54:36 följande:

    Jag känner mig olustig och rädd av såna som dig, lydiga marionettdockor som inte tänker själva. Om någon sa åt dig att alla barn skulle lämnas bort till en institution pga pandemin, skulle du utan reflektion lyda då med?


     


    Eh... nej? Det här är en (förhoppningsvis) tillfällig pandemi som är livsfarlig. Inte samma sak som att alla barn skulle lämnas bort till en instutition? 
  • Anonym (Rädd)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-11-22 20:47:03 följande:

    Eh... nej? Det här är en (förhoppningsvis) tillfällig pandemi som är livsfarlig. Inte samma sak som att alla barn skulle lämnas bort till en instutition? 


    Det var ett exempel! Och nej viruset kommer inte att försvinna, det är här för att stanna. Det kommer inte försvinna för atr vi stannar hemma några veckor./månader. Lockdown löser inget, der stjuter bara fram ptoblemet samtidigt som ekonomin kraschar. Ayt.hindr folk från att träffas, det är så sjukt. Livskvalitet och psykisk hälsa då?
  • Anonym (Meeeen!)
    Anonym (Rädd) skrev 2020-11-22 21:01:41 följande:

    Det var ett exempel! Och nej viruset kommer inte att försvinna, det är här för att stanna. Det kommer inte försvinna för atr vi stannar hemma några veckor./månader. Lockdown löser inget, der stjuter bara fram ptoblemet samtidigt som ekonomin kraschar. Ayt.hindr folk från att träffas, det är så sjukt. Livskvalitet och psykisk hälsa då?


    Det är en tillfällig lösning, det är för att plana ut kurvan, det är för att vi inte har kapacitet att ta hand om alla allvarligt sjuka i vården. Du vet inte om just du eller dom du väljer att träffa i jul kommer bli dom som måste bli inlagda på IVA. Därför måste ALLA just i år ta sitt ansvar och endast träffa dom som dom delar hushåll med. Det är jättetråkigt men så är det. Det går att träffas, utomhus på avstånd. Förhoppningsvis kommer ett vaccin lösa problemet, alternativ kommer viruset förhoppningsvis mutera till ett vanligt förkylningsvirus som det redan finns en del Corona-virus som är.
  • Anonym (Hemma)
    Anonym (Sara12) skrev 2020-11-22 18:12:26 följande:

    Behöver lite rådgivning.

    Hur hade ni gjort.

    Verkar som att jag och min sambo får dela oss över jul för o göra alla nöjda. Vilket betyder att jag inte får vara med min son på julafton. Jag åker till min mamma för o inte göra henne ensam. Min sambo vill gärna träffa hans familj för de var några jular sen. Så hur man än vrider o vänder på det blir det pannkaka. Min mamma kan inte tänka sig o åka någonstans. Hon är väldigt omständig o de känns "elakt" o lämna henne efter typ halva dagen... men då får jag vara utan min son :( .... hur hade ni gjort... ilandsproblem kanske men behöver rådgivning


    Fira hemma med sambo och son istället. Vi är mitt i en pandemi och det är inte lämpligt att resa eller träffa andra utanför hushållet.
Svar på tråden Hur gör ni över jul?