• Anonym (Uska)
    Sun 22 Nov 2020 19:19
    523 visningar
    22 svar
    -1
    22
    523

    Fler som hört av sig och erbjudit sin hjälp i corona? Besviken

    Hej

    Jag är utbildad undersköterska och har jobbet i vården i fem år. Sedan ett par år tillbaka jobbar jag dock med något helt annat, ett jobb som innebär att jag alltid är ledig helger, röda dagar osv.

    Jag skickade därför ett mail till den kommun där jag bor och erbjöd min hjälp, att kunna gå in som extraresurs på exempelvis julhelgen och nyårshelgen på äldreboende, inom hemtjänsten eller liknande, för att avlasta personalen. Även om jag inte känner vårdtagarna så är det ju mycket man kan göra ändå, då jag har kunskap och erfarenhet och med lätthet skulle kunna gå direkt in på ett boende och hjälpa till där. Jag jobbar dessutom hemifrån och bor själv så jag utsätts inte för någon direkt smitta.

    Det svar jag fick från kommunen var att jag fick gå in på deras hemsida och kolla om det fanns någon ledig tjänst jag kunde söka.

    Jag är riktigt besviken över bemötandet. Jag har uppfattat det som att vårdpersonalen går på knäna, många som är hemma och sjuka, eller vabbar osv. Så det känns väldigt märkligt att de inte tar emot hjälp när någon som är kompetent och utbildad hör av sig, utan uppmanas att söka en tjänst?

  • Svar på tråden Fler som hört av sig och erbjudit sin hjälp i corona? Besviken
  • Sun 22 Nov 2020 19:23
    #1
    +1

    Men, är det inte så mer eller mindre överallt? Att man går med i vikariepooler (och lägger sig som tillgänglig när man är det), söker tjänster o.s.v.?

  • KittyK­80
    Sun 22 Nov 2020 19:24
    #2

    Ville du göra det gratis eller få betalt för det?

  • Anonym (Uska) Trådstartaren
    Sun 22 Nov 2020 19:29
    #3
    fjanten skrev 2020-11-22 19:23:45 följande:

    Men, är det inte så mer eller mindre överallt? Att man går med i vikariepooler (och lägger sig som tillgänglig när man är det), söker tjänster o.s.v.?


    Nja. Exempelvis Skåne har upprättat en hemsida där man anmäler sitt frivilliga intresse.

    Det är ju inte rimligt att jag ska söka en tjänst för att jobba över jul och nyår? Att ta in någon som vikarie kan de alltid göra.
  • Anonym (Uska) Trådstartaren
    Sun 22 Nov 2020 19:29
    #4
    KittyK80 skrev 2020-11-22 19:24:34 följande:

    Ville du göra det gratis eller få betalt för det?


    Som vilken vikarie som helst.
  • Anonym (O)
    Sun 22 Nov 2020 19:36
    #5

    Det är inte så högt tryck i vården nu som det var i våras. Beror också mkt på vart i landet det gäller

  • KittyK­80
    Sun 22 Nov 2020 19:37
    #6
    +1
    Anonym (Uska) skrev 2020-11-22 19:29:49 följande:
    Som vilken vikarie som helst.
    Då tycker jag inte att det är så konstigt att de hänvisar dig till att ansöka som alla andra. Erbjuda hjälp är ju istället söka arbete. Bara för att de går på knäna så innebär det ju inte att de har hur mycket pengar som helst till löner.
  • Anonym (Uska) Trådstartaren
    Sun 22 Nov 2020 19:38
    #7
    Anonym (O) skrev 2020-11-22 19:36:36 följande:

    Det är inte så högt tryck i vården nu som det var i våras. Beror också mkt på vart i landet det gäller


    Nej okej. Både min mamma (hemtjänst) och en nära vän till mig (äldreboende) säger att de har det supertufft just nu då de är för få personal i förhållande till antalet vårdtagare. De har inte fått beviljat sina julledigheter än och som det ser ut nu om det inte vänder snart så kommer de inte få ledigt heller.
  • Anonym (Uska) Trådstartaren
    Sun 22 Nov 2020 19:39
    #8
    KittyK80 skrev 2020-11-22 19:37:05 följande:

    Då tycker jag inte att det är så konstigt att de hänvisar dig till att ansöka som alla andra. Erbjuda hjälp är ju istället söka arbete. Bara för att de går på knäna så innebär det ju inte att de har hur mycket pengar som helst till löner.


    Så för att jag kunde gå in som vikarie över jul och nyår så är det rimligt att jag ska söka en tjänst? Ska jag säga upp mig från min nya tjänst direkt när jag börjar då för att kunna jobba på mitt vanliga jobb?
  • Sun 22 Nov 2020 19:41
    #9
    +1
    Anonym (Uska) skrev 2020-11-22 19:39:51 följande:

    Så för att jag kunde gå in som vikarie över jul och nyår så är det rimligt att jag ska söka en tjänst? Ska jag säga upp mig från min nya tjänst direkt när jag börjar då för att kunna jobba på mitt vanliga jobb?


    Men ni har alltså inte en vikariepool? Då skriver du ju upp dig när du är tillgänglig, t.ex. jul och nyår.
  • KittyK­80
    Sun 22 Nov 2020 19:42
    #10
    +1
    Anonym (Uska) skrev 2020-11-22 19:39:51 följande:
    Så för att jag kunde gå in som vikarie över jul och nyår så är det rimligt att jag ska söka en tjänst? Ska jag säga upp mig från min nya tjänst direkt när jag börjar då för att kunna jobba på mitt vanliga jobb?
    Det är rimligt att det löser det med folk från vikariepoolen.
Svar på tråden Fler som hört av sig och erbjudit sin hjälp i corona? Besviken