• Anonym (Krist­en)
    Mon 23 Nov 2020 01:53
    3406 visningar
    76 svar
    +2
    76
    3406

    Jag är kristen i ett sekulariserat land

    Fråga vad ni vill.

  • Svar på tråden Jag är kristen i ett sekulariserat land
  • Anonym (Krist­en) Trådstartaren
    Mon 23 Nov 2020 22:06
    #61
    Akidoki skrev 2020-11-23 22:02:20 följande:

    Hur menar du då kopplat till det du skrev?


    Det finns ju olika grader på en termometer med.
  • Tue 24 Nov 2020 00:33
    #62
    Anonym (Kristen) skrev 2020-11-23 21:57:20 följande:

    Nej men kanske din bdsm slav.Nej men kanske din bdsm slav.


    Ett bra skämt tål att upprepas. Andra inte.
  • Anonym (Hej du.)
    Tue 24 Nov 2020 13:32
    #63

    Jag är ej troende å tycker att religon är helt urbota idiotiskt, men ta det i din takt läs bibeln bilda din egna åsikt. Som nån skrev här gudstjänsten är öppen för alla. Vad jag förstått så är det bra gemenskap, så vida det inte slagit över å blivit fanatiskt. Vi lever i ett underbart land där vi alla får tro å tänka vad vi vill, bara för man tycker olika så kan man ändå skicka positiva vibbar i stället för en massa negativitet.

  • Anonym (Krist­en jag med)
    Tue 24 Nov 2020 13:38
    #64

    Förstår du att som kristen så är det viktigt att du personligen har bjudit in Jesus i ditt hjärta som frälsare och Herre? vad jag vet så är det ett personligt beslut, ingenting man föds i pga ens familj.
    www.fbc-wa.org/free-gift/
    Du kan välja tro på Jesus som frälsare, som din familj, och bekänna honom som Herre, men beslutet är ditt.

    Jag tex  föddes till en pingstvän familj, men tog personligen beslutet att följa Jesus vid 19 års ålder och såg till att bli döpt.
    Är du öppen med din kristna tro till icke kristna? bär du kors runt halsen och läser bibeln öppet?  när du söker jobb och så nämner du din kristna tro?

    www.donjuddmin.org/salvation-do-you-belong-to-jesus/18-the-most-important-decision-you-will-ever-make
    kram & Guds frid

  • Tue 24 Nov 2020 18:25
    #65
    Anonym (?) skrev 2020-11-23 17:38:19 följande:

    Jag är intresserad av kristendomen, och skulle vilja lära mig mer, hur skulle du rekommendera att jag gör det? Läsa bibeln? Kan man bara gå på en gudstjänst svenska kyrkan anordnar? Rädd för att känna att man inkräktar om man inte vet om man är helt troende/osäker. Finns det andra resurser du skulle rekommendera?

    Har en egen tro, i brist på bättre ord, men har insett på senare dar att det känns som de grundstenar jag har där finns i flera olika religioner, typ alla, Kristendom likväl som naturreligioner hos urfolk. Det jag kallar Universum, och Gud, kanske är samma kraft? Så är nyfiken på att lära mig mer! Och just kristendomen känns som något jag skulle vilja ha bättre koll på än vad jag har för att bli mer allmänbildad.

    Kul initiativ att starta tråden, jag hoppas du kan förbise människor som inte är respektfulla i sina frågor.


    Googla "Alphakurs", de är till for dem som vill lära sig mera. Vet dock inte hur de hålls just nu i coronatider.... Och klart du kan gå på en gudstjänst i vilken kyrka du vill. Vill du läsa Bibeln rekommenderas att borja med nya testamentet om Jesu liv och vad han betyder for oss, det är det centrala i kristendomen.
  • Tue 24 Nov 2020 21:02
    #66
    Tow2Mater skrev 2020-11-24 18:25:05 följande:

    Googla "Alphakurs", de är till for dem som vill lära sig mera. Vet dock inte hur de hålls just nu i coronatider.... Och klart du kan gå på en gudstjänst i vilken kyrka du vill. Vill du läsa Bibeln rekommenderas att borja med nya testamentet om Jesu liv och vad han betyder for oss, det är det centrala i kristendomen.


    Det går inte att ha ett nytt testamente utan ett gammalt. För att förstå varför Jesus anses viktig så måste man läsa gamla testamentet först. Det går inte att bara välja de delar av bibeln man gillar.
  • Tue 24 Nov 2020 21:33
    #67
    Trent skrev 2020-11-24 21:02:36 följande:
    Det går inte att ha ett nytt testamente utan ett gammalt. För att förstå varför Jesus anses viktig så måste man läsa gamla testamentet först. Det går inte att bara välja de delar av bibeln man gillar.
    Man måste inte läsa gamla testamentet först. De som läser det först kallar sig ofta Judar, inte Kristna.
  • Anonym (Krist­en jag med)
    Wed 25 Nov 2020 11:35
    #68
    Tow2Mater skrev 2020-11-24 21:33:12 följande:
    Man måste inte läsa gamla testamentet först. De som läser det först kallar sig ofta Judar, inte Kristna.
    Jag kallar mig kristen och jag läser både gamla och nya testamentet regelbundet.
    Jesus citerade ofta gamla testamentet då det bara fanns det, Torahn, under den tiden. För att förstå vilka profetior från gamla testamentet uppfylldes i nya, vad Jesus sade på korset etc, så tycker jag att det är viktigt man har gamla testamentet också.
    Judendomen judarna har bara gamla testamentet, medans de flesta kristna har båda.
  • Wed 25 Nov 2020 12:50
    #69
    Tow2Mater skrev 2020-11-24 21:33:12 följande:

    Man måste inte läsa gamla testamentet först. De som läser det först kallar sig ofta Judar, inte Kristna.


    De som läser nya testamentet först kallas bekväma fegisar.
  • Wed 25 Nov 2020 12:51
    #70
    Anonym (Kristen jag med) skrev 2020-11-25 11:35:21 följande:
    Jag kallar mig kristen och jag läser både gamla och nya testamentet regelbundet.
    Jesus citerade ofta gamla testamentet då det bara fanns det, Torahn, under den tiden. För att förstå vilka profetior från gamla testamentet uppfylldes i nya, vad Jesus sade på korset etc, så tycker jag att det är viktigt man har gamla testamentet också.
    Judendomen judarna har bara gamla testamentet, medans de flesta kristna har båda.
    Ok. Jag sa inget som motsäger det.

    For en person nyfiken på den kristna tron, vilken del i Bibeln skulle du rekommendera att borja med?
  • Anonym (Krist­en jag med)
    Wed 25 Nov 2020 14:10
    #71
    Tow2Mater skrev 2020-11-25 12:51:00 följande:
    Ok. Jag sa inget som motsäger det.

    For en person nyfiken på den kristna tron, vilken del i Bibeln skulle du rekommendera att borja med?
    Jag tycker man bör läsa dem parallellt . 2 Kapitel från gamla testamentet, när man är klar med dem då läser man 2 kapitel från Nya testamentet, Matteusevangeliet. Tar väl max en kvart. Sen fortsätter man varje dag så. 2 från varje.
    Det är ju bra att veta hur allt började, Gud skapade och kvinnan till varandra( kristen äktenskapssyn grund) och varifrån all ondska hade sin början(  Satan lyckades få Adam och Eva lyda honom istället för gud, Syndafallet) varför Jesus behövde senare komma för att frälsa oss etc.
  • Wed 25 Nov 2020 16:18
    #72
    Anonym (Kristen jag med) skrev 2020-11-25 14:10:06 följande:
    Jag tycker man bör läsa dem parallellt . 2 Kapitel från gamla testamentet, när man är klar med dem då läser man 2 kapitel från Nya testamentet, Matteusevangeliet. Tar väl max en kvart. Sen fortsätter man varje dag så. 2 från varje.
    Det är ju bra att veta hur allt började, Gud skapade och kvinnan till varandra( kristen äktenskapssyn grund) och varifrån all ondska hade sin början(  Satan lyckades få Adam och Eva lyda honom istället för gud, Syndafallet) varför Jesus behövde senare komma för att frälsa oss etc.
    Ok, men risken är stor en nyfiken person ger upp efter bara forsta eller andra kapitlet i GT. Och då utan att ens kommit till kärnan av vad kristen tro handlar om. Det skulle vara synd.

    Grattis till er som tar er igenom Matteusevangeliet på en kvart.
  • Wed 25 Nov 2020 16:20
    #73

    Läste lite slarvigt så missforstod lite, men menar det är stor risk att man ger upp som nyborjare om det blir for tradigt, som t ex borjan av mosebockerna och GT ju är.

  • Anonym (Krist­en jag med)
    Wed 25 Nov 2020 16:29
    #74
    Tow2Mater skrev 2020-11-25 16:20:16 följande:

    Läste lite slarvigt så missforstod lite, men menar det är stor risk att man ger upp som nyborjare om det blir for tradigt, som t ex borjan av mosebockerna och GT ju är.


    Det är ju självklart upp till var och en vilken man vill börja med. Själva Jesus som frälsare och så det står i nya testamentet. Men varför vi behöver en frälsare, vart mänskligheten och synden kom ifrån och varför Gud var tvungen att döma onda människor redan förr i tiden, men även mirakel som Moses som Gud använde för att befria Israel från slaveriet och profetiorna om Jesus/Yeshua som många från psaltaren som han själv citerar, de finns i gamla testamentet.
    Jag tycker det är jätteintressant att läsa om Adam och Eva, Noas Ark och Abraham. Men alla är olika. Man kan ju alltid börja med NT om man vill och sen kika bakåt i gamla testamentet när man undrar vilka bibelverser Jesus citerar och vart allt kom ifrån, världen, människorna etc.
  • Wed 25 Nov 2020 21:23
    #75
    Tow2Mater skrev 2020-11-25 16:18:12 följande:

    Ok, men risken är stor en nyfiken person ger upp efter bara forsta eller andra kapitlet i GT. Och då utan att ens kommit till kärnan av vad kristen tro handlar om. Det skulle vara synd.

    Grattis till er som tar er igenom Matteusevangeliet på en kvart.


    Nej nej nej. Det är klart de inte ger upp! Gud ger de styrkan att fortsätta läsa.

    Intressant att du är orolig för att vad jag misstänker du anser vara den viktigaste boken i världen är för tråkig.
  • Lark
    Tue 16 Mar 2021 15:54
    #76
    Anonym (Kristen jag med) skrev 2020-11-24 13:38:09 följande:

    Förstår du att som kristen så är det viktigt att du personligen har bjudit in Jesus i ditt hjärta som frälsare och Herre? vad jag vet så är det ett personligt beslut, ingenting man föds i pga ens familj.
    www.fbc-wa.org/free-gift/
    Du kan välja tro på Jesus som frälsare, som din familj, och bekänna honom som Herre, men beslutet är ditt.

    Jag tex  föddes till en pingstvän familj, men tog personligen beslutet att följa Jesus vid 19 års ålder och såg till att bli döpt.
    Är du öppen med din kristna tro till icke kristna? bär du kors runt halsen och läser bibeln öppet?  när du söker jobb och så nämner du din kristna tro?

    www.donjuddmin.org/salvation-do-you-belong-to-jesus/18-the-most-important-decision-you-will-ever-make
    kram & Guds frid


    Mycket intressant!!
    Öppen med din kristna tro? Bära kors... läsa Bibeln offentligt... nämna att du är kristen vid jobbsök?

    Ok, jag vänder på frågan.
    Om DU INTE skulle bära bära kors... inte läsa Bibeln offentligt... och inte nämna att du är en kristen på jobbintervjun - skulle då folk då ändå fatta att du är en kristen?
Svar på tråden Jag är kristen i ett sekulariserat land