• Anonym (.)
    Mon 23 Nov 2020 09:58
    1455 visningar
    35 svar
    -1
    35
    1455

    Ringde soc på en familj och nu ångrar jag mig

    Jag ringde soc på grannfamiljen och nu ångrar jag mig! Jag har redan ringt soc och dragit tillbaka anmälan men de måste fortfarande utreda. Jag förklarade sakligt i detalj att jag misstolkat situationen och att jag inte tror det var så allvarligt som jag först trodde.

    Har sådan ångest nu!! Jag hör hur pappan leker med bebisen och bebisen skrattar medans jag skriver det här.

    Vad kommer hända nu? Ni som vet hur sånt här går till. Vad kommer ske under samtalet? Jag är så rädd att barnen kommer tas ifrån dem!! Jag bryter ihop av bara tanken!

    Snälla inga påhopp. Jag behöver inte tröst, jag vill bara veta vad som kommer hända härnäst! Jag mår så illa just nu.

  • Svar på tråden Ringde soc på en familj och nu ångrar jag mig
  • Anonym (ems)
    Mon 23 Nov 2020 10:03
    #1
    -1 +1

    Det fanns ju något som gav dig intryck att något var fel, eller hur?
    Det kanske finns något som familjen skulle behöva stöd för även om du misstolkade situationen. Om socialen utreder dem nu så kommer de se om ditt första intryck stämmer eller om det var fel. Om de inte har några problem så kommer det inte att hända något.

    Jag anmälde själv en familj till socialen. Jag kände också tvekan efteråt om jag hade uppfattat situationen rätt. Men det visade sig att ett av deras barn hade ganska stora problem som föräldrarna inte hade verktyg att hantera. Nu när de fått stöd i sitt föräldraskap är alla barnen och föräldrarna mer harmoniska.

  • Mon 23 Nov 2020 10:07
    #2
    +1

    Barnen kommer inte att tas ifrån dem, om det inte är så att det finns (en allvarlig) anledning till det.

    Om allt är okej, kommer det inte att vidtas några andra åtgärder än ett samtal med familjen. Ärendet kommer att avskrivas, familjen kommer att raderas ur registret och allt kommer att bli som vanligt.

    Om familjen behöver stöd, kommer lämplig åtgärd att sättas in. Kanske samtalsstöd, kanske avlastning i samråd med föräldrarna.

  • Anonym (L)
    Mon 23 Nov 2020 10:17
    #3

    De kommer få ett papper hem som är adresserat till "barnet" där det står info om anmälan. Där blir de kallade på ett möte hos soc (hela familjen). Där kommer de prata med föräldrarna och erbjuda hjälp t.e.x föräldrakurs etc. Ser man hel och ren ut och barnet/barnen ser ut att må bra så görs det inte så mycket utan de kommer lägga ner anmälan efter 6 månader om det inte dyker upp nya uppgifter. Beroende på vad du anmälde för. Ibland vill de göra hembesök eller kontakta bvc.

    Men det är min erfarenhet. Eran kommun kanske inte gör samma.

    Hur kommer det sig att du anmälde? Vad var det du blev orolig för?

  • Anonym (.) Trådstartaren
    Mon 23 Nov 2020 10:33
    #4
    -1
    Anonym (ems) skrev 2020-11-23 10:03:49 följande:

    Det fanns ju något som gav dig intryck att något var fel, eller hur?

    Det kanske finns något som familjen skulle behöva stöd för även om du misstolkade situationen. Om socialen utreder dem nu så kommer de se om ditt första intryck stämmer eller om det var fel. Om de inte har några problem så kommer det inte att hända något.

    Jag anmälde själv en familj till socialen. Jag kände också tvekan efteråt om jag hade uppfattat situationen rätt. Men det visade sig att ett av deras barn hade ganska stora problem som föräldrarna inte hade verktyg att hantera. Nu när de fått stöd i sitt föräldraskap är alla barnen och föräldrarna mer harmoniska.


    Tack för svaren! Det är det jag hoppas på! Att de får stöd i föräldraskapet om det behövs.

    Jag misstolkade situationen dels för att de talar på ett annat språk och sättet de pratar upplevs som hotfullt och andra saker som fått mig att reagera som jag sett och hört. Det har pågått en längre tid så det var ingen spontan anmälan.

    Men jag vet med säkerhet att det inte är så allvarligt som jag först trodde. Trodde det handlade om våld och misshandel mot barnen.

    Det jag tror som mest är att de skulle behöva gå en föräldrakurs och få verktyg i hur man uppfostrar barn här i Sverige.

    Men fy vilken ångest jag har. Jag hoppas verkligen att de på socialen tog till sig av det jag sa och tar hänsyn till det.
  • Anonym (I)
    Mon 23 Nov 2020 10:53
    #5

    Om inget är fel så görs inget.
    Det tar ju resurser att flytta runt barn, är inget som görs om det inte är jävligt illa. 

  • Anonym (e)
    Mon 23 Nov 2020 11:49
    #6

    Hur kan du så snabbt helt byta uppfattning? Om du observerat under en längre tid.


    Om ansökan är grundlös så kommer inget att hända. Antagligen knappt om den faktiskt har grunder. Andas.

  • Anonym (.) Trådstartaren
    Tue 24 Nov 2020 10:38
    #7
    -1
    Anonym (e) skrev 2020-11-23 11:49:20 följande:

    Hur kan du så snabbt helt byta uppfattning? Om du observerat under en längre tid.

    Om ansökan är grundlös så kommer inget att hända. Antagligen knappt om den faktiskt har grunder. Andas.


    För att jag såg att barnen var trygga med sina föräldrar, hela och rena och det fanns inga tydliga tecken på att de blivit utsatta för våld.

    Jag är bara människa och kan ha fel om precis allt men jag tror jag gjorde ett stort misstag när jag antog att det handlade om våld mot barnen. Jag tror inte ens det handlar om aga.
  • Anonym (Bra)
    Tue 24 Nov 2020 11:19
    #8
    Anonym (.) skrev 2020-11-24 10:38:38 följande:

    För att jag såg att barnen var trygga med sina föräldrar, hela och rena och det fanns inga tydliga tecken på att de blivit utsatta för våld.

    Jag är bara människa och kan ha fel om precis allt men jag tror jag gjorde ett stort misstag när jag antog att det handlade om våld mot barnen. Jag tror inte ens det handlar om aga.


    Bra att du anmäler om du misstänker att det inte står rätt till. Är allt ok så kommer det bara över för dem efter ett kort möte med soc.
  • Anonym (Barne­t som ingen anmäld­e för)
    Tue 24 Nov 2020 11:39
    #9

    Har du känt en oro så stämmer ofta den magkänslan.

    De kommer gå ett samtal/kallelse till soc där de kommer gå igenom anmälan och besluta om insatser krävs.

    Barn kan fara illa även om föräldrarna/vuxna skrattar ihop också.

    Jag växte upp i en fin familj, min pappa var högtuppsatt och hade otroligt bra sociala nät runt familjen. Vi hade middagar, reste, umgicks mycket.

    Det som inte syntes var att han gillade att natta mig av en annan anledning än som egenskap av en far.

    Ingen misstänkte det, inte ens min mor som trodde jag fick mens vid 8 års ålder.

    Hellre anmäla en gång för mycket än att blunda

  • Anonym (e)
    Tue 24 Nov 2020 12:41
    #10
    Anonym (.) skrev 2020-11-24 10:38:38 följande:
    För att jag såg att barnen var trygga med sina föräldrar, hela och rena och det fanns inga tydliga tecken på att de blivit utsatta för våld.

    Jag är bara människa och kan ha fel om precis allt men jag tror jag gjorde ett stort misstag när jag antog att det handlade om våld mot barnen. Jag tror inte ens det handlar om aga.

    Du ska gå på det som du faktiskt observerat under under en längre tid vilket ska vara tecken på att någon är fel. Så hur kan det förändrats för att du ser ett/några tillfällen? Så snabbt att du hinner försöka ta tillbaka anmälan... Samtidigt som du säger att de skulle ha nytta av stöd.

Svar på tråden Ringde soc på en familj och nu ångrar jag mig