• Anonym (Långacykler)

    Långa, oregelbundna cykler, vad göra ??

    Hej!

    Jag har alldeles för långa och oregelbundna cykler och försöker bli gravid. Jag ligger på allt mellan 35-39 dagar och sena ägglossningar på ca cykeldag 21-24.

    Finns det något jag kan göra åt detta? Jag har haft 28-29 dagar mellan mens förut för ett antal år sedan.

  • Svar på tråden Långa, oregelbundna cykler, vad göra ??
  • Anonym (Lisa)

    Hej! Har du testat att äta rosenrot? Det kan korta ner cyklerna väldigt mycket!

  • Anonym (Långacykler)
    Anonym (Lisa) skrev 2020-11-23 12:03:04 följande:

    Hej! Har du testat att äta rosenrot? Det kan korta ner cyklerna väldigt mycket!


    Nej vad är det för något? När tar man det och Vart köper man det? :)
  • Anonym (Lisa)

    Det är ett naturläkemedel och finns på apotek och lite varstans. Googla så ser du hur det ser ut och vad det kan göra. Artic Root heter en kartong som är röd och vit. Från mensens första dag fram till ägglossning äter man det. Då får man betydligt tydligare tecken på när ägglossningen är på gång. I många fall kortas cykeln ner avsevärt. Googla lite på det, finns en hel del här inne på familjeliv om det också!

  • Anonym (Kvinna32)

    Jag hade lika långa cykler som du. Hur mår du i övrigt?

    För mig visade det sig vara hypotyreos. Med levaxinbehandling blev min cykel ca 29-30 dagar istället.

  • Anonym (Långacykler)
    Anonym (Kvinna32) skrev 2020-11-23 14:37:11 följande:

    Jag hade lika långa cykler som du. Hur mår du i övrigt?

    För mig visade det sig vara hypotyreos. Med levaxinbehandling blev min cykel ca 29-30 dagar istället.


    Jag mår bra. Lite trött nu på mörkare delen av året men annars bra. Väger lagom. Har barn som är 10 och 6 och innan ovh imellan dom så hade jag cykler på 28-29 dagar så förstår inte varför dom är så långa nu. Jag trodde förr att jag hade hypertyreos, då jag hade massa symtom på det, men värdena var inom det normala.
  • Anonym (Långacykler)
    BernieLollo skrev 2020-11-23 14:31:01 följande:

    Eller så ber du om en utredning för eventuell PCOS.


    Har funderat på om jag har det. Ringde gyn på mitt sjukhus om det i våras, men dom vill inte utreda det då jag blivit gravid förut och enligt henne är det inte stor risk att jag har PCOS då. Kanske ska söka privat istället?
  • Anonym (Långacykler)
    Anonym (ålder?) skrev 2020-11-23 15:07:55 följande:

    på väg in i klimakteriet?


    Haha oj nej det hoppas jag inte. Är bara 29 år :)
  • Anonym (Nja)

    Oregelbunden mens har du inte och bara något längre än vad som räknas normalt vilket är 35 dagar. Normallång lutealfas också. Du behöver inte oroa dig alls såvida du inte försöker bli gravid och har försökt över ett år.

  • Anonym (Långacykler)
    Anonym (Nja) skrev 2020-11-23 15:38:40 följande:

    Oregelbunden mens har du inte och bara något längre än vad som räknas normalt vilket är 35 dagar. Normallång lutealfas också. Du behöver inte oroa dig alls såvida du inte försöker bli gravid och har försökt över ett år.


    Det är just det att vi försöker bli gravida igen. Hade tidigt ma i sommras och känner oss redo att försöka igen nu.
  • Anonym (Kvinna32)
    Anonym (Långacykler) skrev 2020-11-23 14:55:53 följande:

    Jag mår bra. Lite trött nu på mörkare delen av året men annars bra. Väger lagom. Har barn som är 10 och 6 och innan ovh imellan dom så hade jag cykler på 28-29 dagar så förstår inte varför dom är så långa nu. Jag trodde förr att jag hade hypertyreos, då jag hade massa symtom på det, men värdena var inom det normala.


    När sköldkörteln är under angrepp/nedbrytning som den ofta är i början av sjukdomen så är det inte ovanligt att man får symtom som tyder på hypertyreos. När man kommit ur den fasen så är det inte ovanligt att hypotyreosen visar sig. Jag hade iaf kollat upp det igen. Många läkare tycker att ett tsh under 4 är bra, men om du vill bli gravid så ska du ligga under 2. Lycka till :)
  • Anonym (Långacykler)
    Anonym (Kvinna32) skrev 2020-11-23 16:03:36 följande:

    När sköldkörteln är under angrepp/nedbrytning som den ofta är i början av sjukdomen så är det inte ovanligt att man får symtom som tyder på hypertyreos. När man kommit ur den fasen så är det inte ovanligt att hypotyreosen visar sig. Jag hade iaf kollat upp det igen. Många läkare tycker att ett tsh under 4 är bra, men om du vill bli gravid så ska du ligga under 2. Lycka till :)


    Hmm okej! Får kontakta vc och se vad dom säger då kanske? Kan vara skönt att kanske kunna utesluta "större" problem.

    Tack :)
  • Anonym (Nja)
    Anonym (Långacykler) skrev 2020-11-23 15:57:04 följande:
    Det är just det att vi försöker bli gravida igen. Hade tidigt ma i sommras och känner oss redo att försöka igen nu.
    Jomen, innan det gått minst ett år behöver du inte vara orolig hur som helst. Du har dessutom barn redan så ni kan ändå inte få gratis hjälp. På sin höjd en utredning via regionen när ni försökt ett år. Annars får du gå privat. Du kan ju bli gravid, du har uppenbarligen äl så försök lite till ni, det går säkert bra. {#emotions_dlg.flower}
Svar på tråden Långa, oregelbundna cykler, vad göra ??