• Anonym (Posit­iv, Ts)
    Mon 23 Nov 2020 14:27
    1482 visningar
    42 svar
    42
    1482

    Efter 5!! dagar ringer de från sjukhuset och säger att jag HAR CORONA!!!

    Jag började känna mig dålig förra måndagen, men inte så hostig direkt utan det satt mer på andningen. Efter prat med 1177 så kommer vi fram till att det måste vara min astma som blir sämre nu mot vintern.

    Astman blev jobbigare och jag åkte in akut på onsdag, fick massa kortison och ett recept för 5 dagar framåt. Gjorde även ta ett coronatest, och läkaren sa: hör du inte av oss från vården innom 24 timmar, så är du negativ.

    Åkte hem och hörde inte ett ljud på torsdag. På fredag så får dottern feber, hon har ett sår från ridningen som blivit infekterat och haft feber lite då och då senaste 2 veckorna, men sedan på lördagen mådde hon bättre.

    Hennes klass har sålt saker för att samla pengar och nu i söndags var sista dagen att lämna ut grejorna och jag kände att jag skulle aldrig kunna hjälpa henne, så hennes pappa fick komma hit och åka runt med henne i bilen och lämna ut.

    (pappan är i riskgrupp och har en viktig operation om 1-2 månader)

    Eftersom febern tagit slut på fredag och dottern varit symtomfri 2 dagar gick hon till skolan idag (måndag) och vid 12:30 ringer de från sjukhuset:

    DU HAR CORONA!

    Troligts så har ju dottern det också, hon har sovit inne hos mig hela förra veckan. Hon ska testas, men hon han vara nästan hela dagen i skolan, hon åkte bil med pappan och hon har levererat paket till alla som beställt, hon har lagt om sitt sår på vårdcentralen.

    Jag var tvungen att gå in på apoteket på torsdagen (sent, men ändå) och handla mina medeciner.

    Och jag höll mig nere på källarplanet när pappan kom för jag trodde jag hade förkylning och vill inte smitta honom, men han kom ändå ner dit jag var för att hämta lite saker... Tänk om jag smittat honom nu?

    Inte konstigt att vi inte blir av med smittan om de som är konstaterade inte får VETA något och att läkaren säger att allt är ok om du inte hör annat.

    Sååå arg!

    Mest rädd att jag smittat pappan.

  • Svar på tråden Efter 5!! dagar ringer de från sjukhuset och säger att jag HAR CORONA!!!
  • Anonym (Uska)
    Tue 24 Nov 2020 00:09
    #22
    +1

    Man ska ju vara hemma tills man fått svar.
    Jag testade mig och fick det beskedet.
    Mitt svar kom dock dagen efter och det var negativt.

  • Anonym (Posit­iv, Ts) Trådstartaren
    Tue 24 Nov 2020 00:15
    #23
    Anonym (Ssk) skrev 2020-11-23 23:39:25 följande:

    Självklart gör dem det! Varför ska smittspårning frågade hur din mamma mådde? De ger besked om att hon är närkontakt till en positiv person (om chefen har uppgett henne som bära medarbetare eller om hon själv har sagt till att hon jobbar nära chefen). Antagligen sätts hon i karantän i ett visst antal dagar och bes om att hon tar ett test.


    Nej smittspåraren sa inte ett ord om några förhållningar till mamma, det är just det. Ingenting.
    Anonym (Ssk) skrev 2020-11-23 23:36:22 följande:

    Man väntar tills de antingen ringer eller så tar man själv kontakt. Fram till man har fått ett negativt svar så är man räknad som positiv.

    Varför ringde du inte själv?


    Helt ärligt, hur tror du deras telefonväxel skulle klara av att ALLA som inte fått sitt provsvar innom 24 timmar skulle ringa varje dag för att kolla om de fått något besked?

    Läkaren sa att hör jag inget innom 24 timmar så är jag inte positiv. Alltså utgick jag från att det var så.

    Om du ringer till försäkringskassan och frågar hur man fyller i en blankett och de svarar hur du ska göra, ringer du upp igen efter några dagar då och frågar om deras kollega gett rätt anvisningar, eller litar du på att de kan sitt jobb?
  • Anonym (Eget ansvar­)
    Tue 24 Nov 2020 06:04
    #24
    +2

    I den information jag fick då jag tog covid test stod det klart och tydligt att jag skulle vara i karantän tills dess att jag fick ett negativt svar.

    Hade du själv ingen möjlighet att gå in i din journal och läsa provsvar? Att gå på läkarens ord om att det är negativt om du inget hört inom 24h var naivt.

    Vart tog ditt ansvar vägen?

    Det är väl ingen människa i Sverige som har missat att det föreligger problem med provtagning och provsvar.

  • Anonym (Posit­iv, Ts) Trådstartaren
    Tue 24 Nov 2020 06:11
    #25
    Anonym (Eget ansvar) skrev 2020-11-24 06:04:26 följande:

    I den information jag fick då jag tog covid test stod det klart och tydligt att jag skulle vara i karantän tills dess att jag fick ett negativt svar.

    Hade du själv ingen möjlighet att gå in i din journal och läsa provsvar? Att gå på läkarens ord om att det är negativt om du inget hört inom 24h var naivt.

    Vart tog ditt ansvar vägen?

    Det är väl ingen människa i Sverige som har missat att det föreligger problem med provtagning och provsvar.


    Läkaren hade tydligen missat...
  • Anonym (Bibbi­)
    Tue 24 Nov 2020 06:51
    #26
    Anonym (Positiv, Ts) skrev 2020-11-23 22:39:43 följande:

    Smittspårar de i sverige? Menar "vanligt" folk?

    Min mamma jobbar på sjukhuset i Borås och det kom någon och frågade henne om nummret till 3 medarbetare som hennes chef varit i kontakt med för chefen hade konstaterad corona. Min mamma jobbar dagligen med chefen men smittspåraren frågade inte ens hur hon mådde. Så effektiv är den spårningen:/

    När du väntade på svaret hade de då sagt att DU SKULLE FÅ ETT SVAR?

    På mig var det ju, hör du inget så är du frisk....


    Det är väl individens ansvar, tänker jag, med smittspårningen. Din mammas chef har antagligen bara uppgivet att hen träffat dessa tre personer 24 timmar innan första symptomen.

    Jag jobbar som lärare. Min chef mailade ut till samtliga kollegor och elevers vårdnadshavare så fort jag fick svaret, men då hade det redan gått två veckor.

    Men nej , jag fick veta att jag skulle få svar, oavsett utfall, efter 2-3 dagar. Så då fick jag ju sitta hemma och invänta svar.
  • Anonym (Posit­iv, Ts) Trådstartaren
    Tue 24 Nov 2020 06:57
    #27
    Anonym (Bibbi) skrev 2020-11-24 06:51:19 följande:

    Det är väl individens ansvar, tänker jag, med smittspårningen. Din mammas chef har antagligen bara uppgivet att hen träffat dessa tre personer 24 timmar innan första symptomen.

    Jag jobbar som lärare. Min chef mailade ut till samtliga kollegor och elevers vårdnadshavare så fort jag fick svaret, men då hade det redan gått två veckor.

    Men nej , jag fick veta att jag skulle få svar, oavsett utfall, efter 2-3 dagar. Så då fick jag ju sitta hemma och invänta svar.


    Du har helt rätt, chefen måste missat...

    Helt ärligt så fattar jag inte hur hela världen kan smittspåra, vilken jäkla apparat det måste vara....
  • Anonym (Ssk)
    Tue 24 Nov 2020 08:02
    #28
    Anonym (Positiv, Ts) skrev 2020-11-24 00:15:52 följande:

    Nej smittspåraren sa inte ett ord om några förhållningar till mamma, det är just det. Ingenting.Helt ärligt, hur tror du deras telefonväxel skulle klara av att ALLA som inte fått sitt provsvar innom 24 timmar skulle ringa varje dag för att kolla om de fått något besked?

    Läkaren sa att hör jag inget innom 24 timmar så är jag inte positiv. Alltså utgick jag från att det var så.

    Om du ringer till försäkringskassan och frågar hur man fyller i en blankett och de svarar hur du ska göra, ringer du upp igen efter några dagar då och frågar om deras kollega gett rätt anvisningar, eller litar du på att de kan sitt jobb?


    Då räknades hon troligen inte som närkontakt.

    Ringa varje dag? Man ringer efter 3-4 dagar, om man inte fått det. Man kan även vänta 5 dagar. Och man håller sig hemma isolerad under tiden.

    Just med försäkringskassan så har jag lärt mig att man får olika svar av olika handläggare. Samma kan gälla läkare, speciellt läkare som inte jobbar inom det denne svarar.

    Sedan ska man även kunna tänka lite själv och förstå att i dessa tider så får man inte svar på 24h och har man personer i sin närhet som är i riskgrupp då stannar man hemma tills man fått svar!
  • Anonym (Ssk)
    Tue 24 Nov 2020 08:03
    #29
    Anonym (Positiv, Ts) skrev 2020-11-24 06:11:28 följande:

    Läkaren hade tydligen missat...


    Och då behöver du själv inte ta ansvar?
  • Anonym (Ssk)
    Tue 24 Nov 2020 08:04
    #30
    Anonym (Positiv, Ts) skrev 2020-11-24 06:57:14 följande:

    Du har helt rätt, chefen måste missat...

    Helt ärligt så fattar jag inte hur hela världen kan smittspåra, vilken jäkla apparat det måste vara....


    Det är ett effektivt sätt att begränsa smittspridning men det är absolut inget lätt jobb.
  • Anonym (fel av vården­, fel av dig...­)
    Tue 24 Nov 2020 08:28
    #31
    Anonym (Positiv, Ts) skrev 2020-11-23 20:58:15 följande:
    Tack för räkneexemplet, kommer nog dock göra samma fel ändå i framtiden....

    Jag litade ju på vad doktorns sa, han jobbar ju med det så han borde ha koll... Tycker man...
    Anonym (galet) skrev 2020-11-23 15:07:41 följande:

    Eller hur. Samma dag fick jag också veta att jag fått mitt andra uteblivna missfall. Jaaa, vilket roligt år. 


    OT, jag vet, men vad är ett uteblivet missfall? Aldrig hört det innan. Beklagar :(Jag vet att de inte hunnit med testningen i sthlm, men trodde inte att det gällde här och trodde läkaren hade koll... Och som det påpekas, jag trodde helt ärligt att det var astman som spökade...
    Ja, du trodde det var astman. Sjukvården misstänkte Covid och tog ett test. De gjorde fel som sa att du skulle få ett svar inom en viss tid. Du gjorde ett fel som inte höll dig isolerad tills du fick resultatet när man misstänkt Covid genom att ta ett test.
Svar på tråden Efter 5!! dagar ringer de från sjukhuset och säger att jag HAR CORONA!!!