• Censur

    HPV-virus

    Hej,

    Har testat positivt för HPV-virus och ska ta ett nytt test om 2 månader. Förra cellprovet visade ingenting alls.

    Fler som haft det som jag som kan ge lugnande besked? Jag har de senaste månaderna haft märkliga smärtor och förändrade blödningar. Kollade upp äggstockarna för ett tag sen men det visade ingenting konstigt.

    Orolig för cancer även om jag vet att det är ovanligt.

  • Svar på tråden HPV-virus
  • Anonym (Känner igen mig)

    Jag har fått cellförändringar pga av detta virus. Det är extremt vanligt virus som de flesta har någon gång, Det vanligaste är att det självläker och att cellförändringarna då försvinner. Så tycker absolut inte du ska vara orolig. Det tar många år att utveckla cellförändringar det är därför vi går på kontroller. Har haft vänner som fått cellförändringar pågrund av detta virus. Nästa kontroll de haft var det borta. Fyra av fem har detta virus nån gång. Så ta inte ut någotbi förskott. Min läkare sa att jag ute ska vara orolig

  • Anonym (SSK)

    Hej!
    Jag skulle rekommendera dig att vaccinera dig med Gardasil om du ej gjort det.
    Kanske tillhör du den äldre generationen som inte fått det i ditt vaccinationsprogram när du växte upp. Det är dock ej försent.
    Jag blir 40 i år och ska ta min första spruta och har även haft HPV. Alla HPV virus orsakar inte cancer, finns olika typer.
    Om jag skulle utveckla en malignitet och har tagit Gardasil så finns det studier som visar att vacciner kan skydda att processen inte går lika fort och att cancern kan bli lindrigare. Kanske har jag inte heller ännu smittats av de farliga formerna av HPV. Så skulle rekommendera alla kvinnor att vaccinera sig även om man haft sex. Det är en bra investering i sig själv. En spruta kostar 1595 kr och skall upprepas. Välj det 9 valenta vaccinet, = bättre skydd för fler HPV typer. 

    / Sjuksköterskan

  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym (SSK) skrev 2021-01-06 11:26:29 följande:

    En spruta kostar 1595 kr och skall upprepas. Välj det 9 valenta vaccinet, = bättre skydd för fler HPV typer. 

    / Sjuksköterskan


    Hur många sprutor måste man ta, räcker det med en?
  • Anonym Katt
    Anonym (SSK) skrev 2021-01-06 12:05:24 följande:

    3 doser skall ges inom en 1 årsperiod.
    www.fass.se/LIF/product&nplId=20140314000038


    För att vaccinet ska ha så bra effekt som möjligt så ska det ges INNAN risk för HPV-infektion. Visst skyddar man sig från att bli smittad från nya stammar även som äldre men det gör tyvärr ingenting alls för att hjälpa en att bli av med en infektion man redan har.
  • Anonym (Nyfiken)
    Anonym Katt skrev 2021-01-11 12:33:38 följande:
    För att vaccinet ska ha så bra effekt som möjligt så ska det ges INNAN risk för HPV-infektion. Visst skyddar man sig från att bli smittad från nya stammar även som äldre men det gör tyvärr ingenting alls för att hjälpa en att bli av med en infektion man redan har.
    Nej men det är ju långt ifrån säkert att man bär på något alls även om man är äldre. Vaccinering måste fortfarande vara det säkra före det osäkra.
Svar på tråden HPV-virus