• Anonym (isand­e råkall vind)
    Mon 23 Nov 2020 20:17
    1352 visningar
    20 svar
    20
    1352

    Nyårs-ångest

    Nyår har alltid inneburit svår ångest för mig. Redan när jag var barn. Mamma hade alltid ångest och grät på nyår och det har väl präglat mig.

    Sedan jag blev vuxen har jag alltid gjort något på nyår som innebär att själva nyåret och firandet inte står i fokus. Jobbat, volontärarbetat, rest. Någonting, vadsomhelst som gör att ångesten jag känner även när jag gör sådant inte övergår i självmord. Inte självmordstankar, alltså, utan riktigt självmord. Jag har suttit på Västerbron vid midnatt mer än en gång, om ni förstår vad jag menar.

    I år är allt stängt. Det finns inga jobb att hoppa in på, det går inte att resa. Jag har ingenting att distrahera mig med. Vad fan ska jag göra i år?

  • Svar på tråden Nyårs-ångest
  • Anonym (Rune)
    Mon 23 Nov 2020 21:15
    #1

    Uuh, vilken jobbig situation. Jag har inga tips till dig, men jag hoppas det dyker upp något. Och att tråden hoppar upp lite så fler läser.

  • Anonym (du klarar detta)
    Mon 23 Nov 2020 21:37
    #2

    Vet inte om du tar mediciner eller något men du kanske kan snacka med någon på kry och få ångestdämpande utskrivet (vet inte om vi ska stötta kry av olika anledningar men det är en bra lösning i nödfall)

    Sen borde du kunna träffa någon. Klart att man inte ska träffa folk så mycket nu men det är jätteviktigt att du inte är ensam. En kompis eller något. Kolla på massa härliga filmer. Kanske julfilmer som förknippas till något positivt. Gamla barndomsfilmer som du älskade när du var liten. Det är verkligen så viktigt att du inte är ensam. Det är det bästa tipset jag kan ge. Har själv varit där. Och chansen att man försöker radera sig själv är mycket mindre om man inte är ensam. Försök att hitta någon som du kan umgås med på nyår. Kanske inte din mamma däremot.

    Ta ut batterierna ut klockorna, lägg undan mobilen, ljud av. Folk kommer börja smälla fyrverkerier innan tolvslaget och fortsätta efter tolvslaget så det blir åtminstone lite lättare att undvika hela nytt år grejen. Folk kommer att skriva gott nytt år, lägga ut överallt på sin facebook o instagram o allt de har. Därför borde du inte ha din mobil. 

    Ifall du ska va ensam, flytta tillbaka klockan på din mobil till någon slumpmässig tid, typ 13.47, något sånt, stäng av ditt wifi och snacka telefon med någon under natten.

    Jag vet verkligen inte om detta är bra tips, extremt jobbig situation du sitter i och det är svårt för mig att sätta mig in i den

  • Anonym (A)
    Mon 23 Nov 2020 21:38
    #3
    Anonym (Rune) skrev 2020-11-23 21:15:47 följande:
    Uuh, vilken jobbig situation. Jag har inga tips till dig, men jag hoppas det dyker upp något. Och att tråden hoppar upp lite så fler läser.
    Håller  med
  • Anonym (Tungt­)
    Mon 23 Nov 2020 21:42
    #4

    Låter verkligen tungt. Jag antar att du har ett viss dåligt mående även resten av året. Varför hade din mamma ångest för just nyår? Oavsett så bör du ta kontakt med psykolog för att få hjälp med det. Men för övrigt, umgås med nån som vet hur du är och som kan hjälpa dig att distrahera dig. Eller åk nånstans långt utanför områden med raketer ett par dagar innan och bo i en stuga. - stanna där inne i flera dagar (och typ se på trevliga serier och filmer) utan internet eller möjlighet att ta reda på vilken dag som är nyår. Eventuellt kanske ta med dig någons hund som är rädd för raketer- så har du ansvar över den samtidigt som du gör en god gärning.

  • Anonym (Tungt­)
    Mon 23 Nov 2020 21:43
    #5

    Låter verkligen tungt. Jag antar att du har ett viss dåligt mående även resten av året. Varför hade din mamma ångest för just nyår? Oavsett så bör du ta kontakt med psykolog för att få hjälp med det. Men för övrigt, umgås med nån som vet hur du är och som kan hjälpa dig att distrahera dig. Eller åk nånstans långt utanför områden med raketer ett par dagar innan och bo i en stuga. - stanna där inne i flera dagar (och typ se på trevliga serier och filmer) utan internet eller möjlighet att ta reda på vilken dag som är nyår. Eventuellt kanske ta med dig någons hund som är rädd för raketer- så har du ansvar över den samtidigt som du gör en god gärning.

  • Anonym (Tungt­)
    Mon 23 Nov 2020 21:43
    #6

    Låter verkligen tungt. Jag antar att du har ett viss dåligt mående även resten av året. Varför hade din mamma ångest för just nyår? Oavsett så bör du ta kontakt med psykolog för att få hjälp med det. Men för övrigt, umgås med nån som vet hur du är och som kan hjälpa dig att distrahera dig. Eller åk nånstans långt utanför områden med raketer ett par dagar innan och bo i en stuga. - stanna där inne i flera dagar (och typ se på trevliga serier och filmer) utan internet eller möjlighet att ta reda på vilken dag som är nyår. Eventuellt kanske ta med dig någons hund som är rädd för raketer- så har du ansvar över den samtidigt som du gör en god gärning.

  • Anonym (isand­e råkall vind) Trådstartaren
    Mon 23 Nov 2020 22:19
    #7

    Oj, tack för alla svar på min klagoskrift. Det värmer verkligen. Jo, det stämmer att jag inte mår toppen resten av året heller, men på en skala av 1 till 10 när 10 är lyckligast i värden så är en vanlig dag 6 och nyårsafton minus 10 ungefär.

  • Anonym (Lugn)
    Mon 23 Nov 2020 22:23
    #8

    Gör inte nyår så stort!Som det ser ut i världen nu och många som mår dåligt.Inget att fira egentligen.Hälsan är viktigast.

  • Mon 23 Nov 2020 22:31
    #9

    TS, problemet är väl inte nyår, utan att du mår dåligt. Kontakt någon terapeut om detta. Om du vill ha något att göra på nyår, kontakta Frälsningsarmen eller liknande, dom har säkert något projekt du kan jobba i. 

  • Anonym (isand­e råkall vind) Trådstartaren
    Mon 23 Nov 2020 22:43
    #10
    FuckGoggleAskMe skrev 2020-11-23 22:31:49 följande:

    TS, problemet är väl inte nyår, utan att du mår dåligt. Kontakt någon terapeut om detta. Om du vill ha något att göra på nyår, kontakta Frälsningsarmen eller liknande, dom har säkert något projekt du kan jobba i. 


    Nej, ingen har något projekt man kan jobba i. Jag är inte tvärsäker, men jag tror att det är någon pandemi som pågår, som gör att alla som inte är sjuka ska försöka hålla sig friska så att inten blir sjuk eller vad det nu var.
  • Anonym (isand­e råkall vind) Trådstartaren
    Mon 23 Nov 2020 22:47
    #11
    Anonym (du klarar detta) skrev 2020-11-23 21:37:37 följande:

    Vet inte om du tar mediciner eller något men du kanske kan snacka med någon på kry och få ångestdämpande utskrivet (vet inte om vi ska stötta kry av olika anledningar men det är en bra lösning i nödfall)

    Sen borde du kunna träffa någon. Klart att man inte ska träffa folk så mycket nu men det är jätteviktigt att du inte är ensam. En kompis eller något. Kolla på massa härliga filmer. Kanske julfilmer som förknippas till något positivt. Gamla barndomsfilmer som du älskade när du var liten. Det är verkligen så viktigt att du inte är ensam. Det är det bästa tipset jag kan ge. Har själv varit där. Och chansen att man försöker radera sig själv är mycket mindre om man inte är ensam. Försök att hitta någon som du kan umgås med på nyår. Kanske inte din mamma däremot.

    Ta ut batterierna ut klockorna, lägg undan mobilen, ljud av. Folk kommer börja smälla fyrverkerier innan tolvslaget och fortsätta efter tolvslaget så det blir åtminstone lite lättare att undvika hela nytt år grejen. Folk kommer att skriva gott nytt år, lägga ut överallt på sin facebook o instagram o allt de har. Därför borde du inte ha din mobil. 

    Ifall du ska va ensam, flytta tillbaka klockan på din mobil till någon slumpmässig tid, typ 13.47, något sånt, stäng av ditt wifi och snacka telefon med någon under natten.

    Jag vet verkligen inte om detta är bra tips, extremt jobbig situation du sitter i och det är svårt för mig att sätta mig in i den


    Tack för ditt långa inlägg. Naj, jag tar inga mediciner eller något. Jag är frisk i fungerar i övrigt, det är nyår som är jobbigt. Jag har ingen att umgås med på nyår men att gå i idé med gamla filmer är kanske en bra idé. Jag har massor av filmer i bokhyllan som jag aldrig ens sett, både nya och gamla för både vuxna och barn. 
  • Anonym (Ånges­t)
    Mon 23 Nov 2020 23:04
    #12

    Jag har också ångest på nyårsafton varje år. Nu har jag en tonåring så jag måste hålla mig någorlunda ok. Försöker mest låtsas som att det är en vanlig helgkväll. När jag levde ihop med pappan så åkte vi alltid bort över nyår. Han gillade inte heller nyår.

    Faktum är att jag aldrig träffat någon som är förtjust i nyår. De flesta är rätt neutrala inför nyår. Har aldrig mött någon som mår dåligt som jag heller. Jag mår även väldigt dåligt runt min födelsedag.

    På nyårsafton känns alla årets misslyckanden dubbelt så stora och ens ensamhet upphöjt till 10 mot vanliga fall. Tror att det är _min_ anledning till att jag alltid tönker på självmord just den dagen. På nyårsdagen är jag också ledsen, men det är mer sentimentalt liksom. Inte så akut.

    Har funderat ett tag på din fråga, men har ingen bättre idé än att verkligen manipulera sig själv att det är en vanlig kväll. Inte titta på internet eller så utan läsa en tjock bok. Gärna en äldre bok med komplext språk som man måste läsa lite mer långsamt och ordentligt och som man verkligen sugs in i. Lägga sig tidigt så man kan somna. Jag brukar be att jag ska slippa vakna såna kvällar och sen tänker jag att jag överlåter åt Gud att bestämma om jag vaknar eller ej nästa morgon. Jag vet, det låter troligen galet! Men för mig hjälper det verkligen att tänka att jag lämnar mitt liv i någon annans händer när jag mår dåligt.

    Om du verkligen är nära självmord - åk till psykakuten förstås.

  • Anonym (Tänke­r på dig)
    Tue 24 Nov 2020 01:09
    #13

    Jag har varit själv många gånger på nyår. Det som får mig att må bättre är att sätta på hög musik (med hänsyn till grannarna) och storstäda. Alltså i alla skåp, alla lister, bakom spis och kylskåp, avlopp, skippa golv etc. Det brukar jag göra till långt inpå morgonen nyårsdagen. Känns skönt att rensa ut lite gammal skit. Hoppas du mår bättre om ett tag!

  • Tue 24 Nov 2020 01:19
    #14

    Hej TS. Om du vill kan jag ringa upp dig på nyårsafton och så kanske vi kan köra ett enklare spel online (lite beroende på vad du gillar). PMa mig om du funderar på det och vill lära känna mig lite mer först.

  • Anonym (Rune)
    Tue 24 Nov 2020 09:32
    #15
    Spagettimonstret skrev 2020-11-24 01:19:28 följande:

    Hej TS. Om du vill kan jag ringa upp dig på nyårsafton och så kanske vi kan köra ett enklare spel online (lite beroende på vad du gillar). PMa mig om du funderar på det och vill lära känna mig lite mer först.


    Åh, vilken fin tanke, och jättebra idé. Hoppas ts nappar. 
  • Anonym (du klarar detta)
    Wed 23 Dec 2020 23:56
    #16

    Hej, förlåt om detta blir som en påminnelse, jag vill bara veta hur det känns nu. Har du kommit fram till något bra att göra?

  • Thu 24 Dec 2020 00:01
    #17

    Psykakuten? Du behöver stöd av vården.

  • Thu 24 Dec 2020 01:16
    #18
    Spagettimonstret skrev 2020-11-24 01:19:28 följande:

    Hej TS. Om du vill kan jag ringa upp dig på nyårsafton och så kanske vi kan köra ett enklare spel online (lite beroende på vad du gillar). PMa mig om du funderar på det och vill lära känna mig lite mer först.


    Så fint av dig!
  • Anonym (Nej)
    Thu 24 Dec 2020 18:57
    #19

    Tror du ska kontakta psykiatrin. Detta låter inte friskt alls!

  • Anonym (nonym­)
    Thu 24 Dec 2020 21:12
    #20

    Du har ingen kontakt med psykiatrin alls, alltså? Detta med nyår påverkar dig ju jättemycket, och om din mamma mådde såpass dåligt när du var barn har det säkert satt alla möjliga spår. Det finns säkert en del du behöver hjälp med att bearbeta.

    Man ska väl vara försiktig med att pracka på folk mediciner, men har du provat ångestdämpande? Om du kan ta udden av den värsta ångesten, jag menar det är ju väldigt extremt att vid flera tillfällen befinna sig där på bron, så tycker jag nog att det är värt att ha tillgång till några lugnande tabletter. Inte många dock!!! Du måste se till att du bara har så det räcker mot ångesten, så att du inte lockas att göra något dumt... det är kanske lite väl riskabelt iofs...?

    Tror du att det funkar med att kolla film mm så är ju det att föredra förstås. Men känner du dig suicidal måste du till psykakuten, som flera skrivit redan.

Svar på tråden Nyårs-ångest