• Anonym (Snurran)

    Så less på dessa ”katthjälpare”

    Bor i ett samhälle där många har utekatt inklusive jag själv. Det har alltid funkat bra på alla sätt.

    För ett par år sedan drog ett gäng kvinnor igång något katthjälparprojekt då de påstod att det fanns förvildade katter bakom en pizzeria som promt skulle fångas in. Dessa började då att fota alla katter i området, kunde knacka på och fråga vems ens egna katter var och skrev i FB grupper vilka dagar de skulle sätta ut fällor och tyckte då vi skulle hålla våra egna katter inne. Själv vägrade jag och de fångade in min ena Misse. Hittade honom på FB då de tagit tillvara honom... hämtade honom då och sa ett och annat om stöld. Fick då uppkäftiga svar att jag minsann borde kastrerat och chippat honom... vilket jag ju gör som jag vill.

    Ser även hur de sitter i upphittatgrupper och tjatar om kastering och när man får släppa ut katter i vilken ålder osv osv. Som om de bestämde det.

    Nu fick jag en ny katt för ett tag sedan som givetvis också skall fick gå ut. Nej bara efter ett par dagar hade kvinnorna lagt ut henne som upphittad och fick sedan massor med skit att katten var för liten att släppas ut och andra moralkakor.

    Får de verkligen fånga in och lägga ut andras katter som upphittade och fånga in dem?

    Har de rätt att avgöra när jag får lov att släppa ut mina katter, om kartering osv. Mina katter är inte Chippade och hade inte tänkt lägga de pengarna heller på det. Kan de stjäla mina katter då?

  • Svar på tråden Så less på dessa ”katthjälpare”
  • Phalaenopsis

    Hur mycket jag än rekommenderar kastrering för katter som inte ska avlas på, så är det INTE lag på att kastrera frigående katter. Det står att man BÖR kastrera dem.
    kundo.se/org/jordbruksverket/d/lagkrav-att-kastrera-katt/

    Sedan kan man ju notera att det inte kommer att födas en enda kattunge mindre bara för att man kastrerar hanar. Det kommer bara att leda till fler häradsbetäckare eftersom varje fertil frigående hona kommer att leta upp den sista fertila hanen i länet. Fördelarna med okastrerade hanar ligger på helt andra plan - som att de är hemma mer, slåss mindre och är mindre olycksbenägna.

  • Glinda från Oz
    Phalaenopsis skrev 2020-11-28 00:01:33 följande:

    Hur mycket jag än rekommenderar kastrering för katter som inte ska avlas på, så är det INTE lag på att kastrera frigående katter. Det står att man BÖR kastrera dem.

    kundo.se/org/jordbruksverket/d/lagkrav-att-kastrera-katt/

    Sedan kan man ju notera att det inte kommer att födas en enda kattunge mindre bara för att man kastrerar hanar. Det kommer bara att leda till fler häradsbetäckare eftersom varje fertil frigående hona kommer att leta upp den sista fertila hanen i länet. Fördelarna med okastrerade hanar ligger på helt andra plan - som att de är hemma mer, slåss mindre och är mindre olycksbenägna.


    Det står att man ska förhindra okontrollerad avel, man BÖR kastrera (de rekommenderar alltså det) men man kan också använda andra preventivmetoder. När det gäller en hane kan man t.ex göra en kemisk kastrering istället om man hellre vill det men jag tolkar det som att ingenting har gjorts.
  • Tow2Mater
    Phalaenopsis skrev 2020-11-28 00:01:33 följande:

    Hur mycket jag än rekommenderar kastrering för katter som inte ska avlas på, så är det INTE lag på att kastrera frigående katter. Det står att man BÖR kastrera dem.
    kundo.se/org/jordbruksverket/d/lagkrav-att-kastrera-katt/

    Sedan kan man ju notera att det inte kommer att födas en enda kattunge mindre bara för att man kastrerar hanar. Det kommer bara att leda till fler häradsbetäckare eftersom varje fertil frigående hona kommer att leta upp den sista fertila hanen i länet. Fördelarna med okastrerade hanar ligger på helt andra plan - som att de är hemma mer, slåss mindre och är mindre olycksbenägna.


    Så det är bara de pilska honorna som ska knipsas eller hållas hårt, där ser man.
  • Phalaenopsis
    Phalaenopsis skrev 2020-11-28 00:01:33 följande:

    Hur mycket jag än rekommenderar kastrering för katter som inte ska avlas på, så är det INTE lag på att kastrera frigående katter. Det står att man BÖR kastrera dem.
    kundo.se/org/jordbruksverket/d/lagkrav-att-kastrera-katt/

    Sedan kan man ju notera att det inte kommer att födas en enda kattunge mindre bara för att man kastrerar hanar. Det kommer bara att leda till fler häradsbetäckare eftersom varje fertil frigående hona kommer att leta upp den sista fertila hanen i länet. Fördelarna med okastrerade hanar ligger på helt andra plan - som att de är hemma mer, slåss mindre och är mindre olycksbenägna.


    "Fördelarna med KASTRERADE hanar", menar jag förstås. Skrattande
  • Phalaenopsis
    Tow2Mater skrev 2020-11-28 00:42:44 följande:
    Så det är bara de pilska honorna som ska knipsas eller hållas hårt, där ser man.
    Om det är färre kattungar man vill uppnå  - JA.
    Sedan kan ju en strilande okastrerad hankatt driva en till vansinne.
  • Anonym (kattägare)
    Glinda från Oz skrev 2020-11-28 00:16:26 följande:
    Det står att man ska förhindra okontrollerad avel, man BÖR kastrera (de rekommenderar alltså det) men man kan också använda andra preventivmetoder. När det gäller en hane kan man t.ex göra en kemisk kastrering istället om man hellre vill det men jag tolkar det som att ingenting har gjorts.
    Jag har gjort vad jag kan och pratat med min hankatt om hur oansvarigt det är att bara springa runt och sätta på honkatter helt utan konsekvenstänk. Han har nickat och visat att han förstår allvaret så jag anser att jag har levt upp till de krav som ställs i rekommendationerna. 

    Till TS så tycker jag att du ska anmäla kattjägarna för stöld.
  • Tow2Mater
    Anonym (kattägare) skrev 2020-11-28 00:50:48 följande:
    Jag har gjort vad jag kan och pratat med min hankatt om hur oansvarigt det är att bara springa runt och sätta på honkatter helt utan konsekvenstänk. Han har nickat och visat att han förstår allvaret så jag anser att jag har levt upp till de krav som ställs i rekommendationerna. 

    Till TS så tycker jag att du ska anmäla kattjägarna för stöld.
    Han har väl en kondom i halsbandet?
  • Ess
    Litet My skrev 2020-11-27 22:48:53 följande:
    Poängen är ju att andra katter också dras till matplatsernq, många lever i eller utanför kolonin som ungefär vilda. Därför är det ett drygt jobb att ta reda på vilka som faktiskt är förvildade.

    Ingen ringer och säger ?den och den katten tillhör kolonin?. Där det setts tex 5 förvildade katter finns stalltips fler som ingen sett. Och alla är inte förvildade.
    De bad mig både skicka bilder på katterna, och även fånga in dem.
  • Glinda från Oz
    Anonym (kattägare) skrev 2020-11-28 00:50:48 följande:
    Jag har gjort vad jag kan och pratat med min hankatt om hur oansvarigt det är att bara springa runt och sätta på honkatter helt utan konsekvenstänk. Han har nickat och visat att han förstår allvaret så jag anser att jag har levt upp till de krav som ställs i rekommendationerna. 

    Till TS så tycker jag att du ska anmäla kattjägarna för stöld.

    Eh? Jag vet inte vad du vill uppnå, du låter bara korkad. Som att du är en tölp som bott i skogen hela ditt liv och inte vet något. Man kan kastrera genom att ta bort pungkulorna eller kemiskt. 


    Deras syfte var att ge tillbaka katten. Ska du anmäla mig för stöld om jag hittar väska på en tom busshållplats och söker efter ägaren också? 

  • molly50
    CarolusRex skrev 2020-11-27 18:39:20 följande:

    Katter har naturligtvis samma rätt till jorden som vi människor även om några fjollor inte begriper det.

    Du kanske kan fånga in deras ungar om de inte är chippade och kastrerade? Sen kanske dom fattar poängen?


    CarolusRex skrev 2020-11-27 18:40:43 följande:
    Är du chippad? du borde kanske också chippas, eller anser du dig stå över katter i rang. Det tycker jag inte du gör.
    Tycker du det är ansvarsfullt att,som kattägare,släppa ut sina okastrerade och ochippade katter och därigenom riskera att det föds oönskade kattungar?
    Eller att ochippade katter hamnar på katthemmen för att man inte kan hitta deras ägare.
    Jag tycker inte det.
    Katthemmen är väl redan fulla med hemlösa katter.
    Och ska katterna få högre status så borde ägarna ta sitt ansvar.
    För ansvar för sin katt har man,även om det är en utekatt.
    Det kommer man inte undan.
  • molly50
    Anonym (kattägare) skrev 2020-11-28 00:50:48 följande:
    Jag har gjort vad jag kan och pratat med min hankatt om hur oansvarigt det är att bara springa runt och sätta på honkatter helt utan konsekvenstänk. Han har nickat och visat att han förstår allvaret så jag anser att jag har levt upp till de krav som ställs i rekommendationerna. 

    Till TS så tycker jag att du ska anmäla kattjägarna för stöld.
    Det kan ju knappast räknas som stöld när man har för avsikt att lämna tillbaka katterna.
    Lika lite som om du hittar en tappad plånbok och lämnar in till polisen.
  • molly50
    molly50 skrev 2020-11-29 11:31:00 följande:
    Det kan ju knappast räknas som stöld när man har för avsikt att lämna tillbaka katterna.
    Lika lite som om du hittar en tappad plånbok och lämnar in till polisen.
    Jag ska tillägga att om TS chippar sina katter så går det snabbare att hitta TS och lämna tillbaka katterna.
  • Ess
    molly50 skrev 2020-11-29 11:31:00 följande:
    Det kan ju knappast räknas som stöld när man har för avsikt att lämna tillbaka katterna.
    Lika lite som om du hittar en tappad plånbok och lämnar in till polisen.
    Brukar du gå in och ta grannens cykel och köra en runda?
     
    De ska ha klart för sig vilka katter det gäller innan de fångar in dem, går fel katt i fällan så ska den släppas igen.
  • Ess
    molly50 skrev 2020-11-29 11:31:00 följande:
    Det kan ju knappast räknas som stöld när man har för avsikt att lämna tillbaka katterna.
    Lika lite som om du hittar en tappad plånbok och lämnar in till polisen.
    Brukar du gå in och ta grannens cykel och köra en runda?
     
    De ska ha klart för sig vilka katter det gäller innan de fångar in dem, går fel katt i fällan så ska den släppas igen.
  • Jemp
    Ess skrev 2020-11-29 11:49:46 följande:

    Brukar du gå in och ta grannens cykel och köra en runda?

     

    De ska ha klart för sig vilka katter det gäller innan de fångar in dem, går fel katt i fällan så ska den släppas igen.


    Återigen, hur ska de veta det?
  • molly50
    Ess skrev 2020-11-29 11:47:12 följande:
    Brukar du gå in och ta grannens cykel och köra en runda?
     
    De ska ha klart för sig vilka katter det gäller innan de fångar in dem, går fel katt i fällan så ska den släppas igen.
    Självklart inte. Men det är ju en helt annan sak. 

    Och hur ska man kunna veta att det är fel katt om den inte är chippad?
  • Ess
    molly50 skrev 2020-11-29 12:59:44 följande:
    Självklart inte. Men det är ju en helt annan sak. 

    Och hur ska man kunna veta att det är fel katt om den inte är chippad?
    De får prata med de som anmält att det finns vildkatter och noga kolla upp vilka som bor där och vilka som inte gör det.
  • Ess
    Jemp skrev 2020-11-29 12:03:16 följande:
    Återigen, hur ska de veta det?
    Ess skrev 2020-11-29 15:41:32 följande:
    De får prata med de som anmält att det finns vildkatter och noga kolla upp vilka som bor där och vilka som inte gör det.


  • Jemp
    Ess skrev 2020-11-29 15:41:32 följande:

    De får prata med de som anmält att det finns vildkatter och noga kolla upp vilka som bor där och vilka som inte gör det.


    Hur ska de veta det när inget tyder på att ts katt har ett hem?

    Dessutom vet vi inget om hur stor kolonin var. Kan ju vara rejält många djur, eller bara 2.
  • molly50
    Ess skrev 2020-11-29 15:41:32 följande:
    De får prata med de som anmält att det finns vildkatter och noga kolla upp vilka som bor där och vilka som inte gör det.
    Hur ska de veta vilka katter som är hemlösa och inte,när det uppenbarligen finns kattägare som struntar i att chipmärka sina katter?
Svar på tråden Så less på dessa ”katthjälpare”