• Anonym (vad är det för fel)
    Tue 24 Nov 2020 08:17
    42 visningar
    3 svar
    3
    42

    torr o trång trots äl - 9 mån eft förlossning

    Det har gått snart 9 månader sedan jag fick barn. Vi har försökt att ha sex men det har inte gått. Jag vill och längtar men är/blir snustorr där nere och spänd att det ska göra ont. Vi har lyckats att nästan göra det men då har det känts som sandpapper som skaver mot slemhinnorna.

    Inte ens när jag vet att jag har äl så funkar det. Är det mentalt eller är det något fel? Jag ammar fortfarande men bara 3 gånger om dygnet.

    Längtar tillbaka till att ha sex.

    Funkar inte heller med glidmedel. ;/

  • Svar på tråden torr o trång trots äl - 9 mån eft förlossning
  • Anonym (Carro­)
    Tue 24 Nov 2020 08:52
    #1

    Jag skulle säga att det beror på amningen.

    Kan ni ha annan typ av sex som inte innebär penetration?

    Du kan ju även prova att behandla dig med lactal balans om du kanske även har en obalans i underlivet.

    Kanske prova att tvätta dig på ett annat sätt? Använda olja t ex.

  • Tue 24 Nov 2020 09:17
    #2
    Anonym (vad är det för fel) skrev 2020-11-24 08:17:05 följande:

    Det har gått snart 9 månader sedan jag fick barn. Vi har försökt att ha sex men det har inte gått. Jag vill och längtar men är/blir snustorr där nere och spänd att det ska göra ont. Vi har lyckats att nästan göra det men då har det känts som sandpapper som skaver mot slemhinnorna.

    Inte ens när jag vet att jag har äl så funkar det. Är det mentalt eller är det något fel? Jag ammar fortfarande men bara 3 gånger om dygnet.

    Längtar tillbaka till att ha sex.

    Funkar inte heller med glidmedel. ;/


    Varför fungerar inte glidmedel?
  • Anonym (vad är det för fel) Trådstartaren
    Tue 24 Nov 2020 21:11
    #3

    Tycker att glidmedel kan funka just vid införandet men sen skaver och känns det fortsatt torrt.

    Ändå har jag rätt rikliga flytningar nu och mensen har kommit igång. Men snustorra slemhinnor.

    Hur snabbt brukar det försvinna efter att man avslutat amningen?

    Kanske funkar att använda östrogensalva men vill inte experimentera med hormoner.

    Jag använder lactalsyl intimtvål men ska tests som ovan skriver att tvätta mig med babyolja.

    Babyolja har vi även testat som glidmedel, likaså ett vattenbaserat å ett silikonbaserat glidmedel men det går inte... det är supertrångt å gör ont.

    Blev förlöst med kejsarsnitt så det är ju inget ärrvävnad eller annat som ställer till det.

Svar på tråden torr o trång trots äl - 9 mån eft förlossning