• Tue 24 Nov 2020 08:28
    2134 visningar
    114 svar
    -3 +9
    114
    2134

    Andra-vågen-tråden

    Ja, vid det här laget har väl alla insett att det - enligt FHM - mest troliga scenariot med mindre klusterutbrott under höst och vinter som tack vare regionernas skicklighet att snabbt upptäcka dem raskt skulle kväsas var fel. Det blev istället en hårt slående andra våg. 

    FHM vid intervjutillfället förkroppsligad av Anders Tegnell ville inte i första läget medge att vi hade någon andra våg eftersom Sveriges situation inte stämde in på definitionen av "andra våg" (smittspridning över hela landet). När situationen ändrades och Sverige drabbats av smittspridning över hela landet och därmed stämde med definitionen var det istället "inte så viktigt vad man kallade det". Däremot drog de/han sig inte för att kalla andra länders ökande smittspridning för "andra vågen". 

    Det är inte utan att jag bävar för vad mer de kan tänkas ha fel i, förstå fel och/eller vara för dumdrygt självbelåtna för att alls ens överväga. 

  • Svar på tråden Andra-vågen-tråden
  • Tue 24 Nov 2020 08:49
    #1
    +2

    Jag hoppas att FHM inte har haft fel om att munskydd i princip är onödigt utom vid närkontakt. Det här är väldigt oroväckande:

    "Corona kan vara både luftburet och droppsmitta

    Frågan som delar expertisen just nu: Sprids coronaviruset som en droppsmitta eller är det luftburet? Svaret på frågan avgör också om vi bör ha munskydd eller inte. Folkhälsomyndigheten borde inte uttrycka sig så tvärsäkert, enligt en forskare."

    www.sydsvenskan.se/2020-11-22/corona-kan-vara-bade-luftburet-och-droppsmitta


    Je suis Samuel
  • Tue 24 Nov 2020 08:55
    #2
    +2
    pyssel skrev 2020-11-24 08:49:43 följande:

    Jag hoppas att FHM inte har haft fel om att munskydd i princip är onödigt utom vid närkontakt. Det här är väldigt oroväckande:

    "Corona kan vara både luftburet och droppsmitta

    Frågan som delar expertisen just nu: Sprids coronaviruset som en droppsmitta eller är det luftburet? Svaret på frågan avgör också om vi bör ha munskydd eller inte. Folkhälsomyndigheten borde inte uttrycka sig så tvärsäkert, enligt en forskare."

    www.sydsvenskan.se/2020-11-22/corona-kan-vara-bade-luftburet-och-droppsmitta


    Läst nu. Synd att hon inte fått något svar från FHM. 

    Ja, jag tycker att det har varit ett problem hela tiden - FHMs tvärsäkerhet i sina många (felaktiga) uttalanden. 
  • Anonym (Prest­ige)
    Tue 24 Nov 2020 09:23
    #3
    +3

    Det har ju gått prestige i munskyddsfrågan. FHM säger i luddiga former att munskydd skyddar i trängselsituationer, men att strategin istället är att undvika dessa situationer snarare än att rekommendera munskydd. Jag väntar fortfarande på att en journalist faktiskt ska följa upp med en fråga om FHM rekommenderar munskydd när man faktiskt inte KAN undvika trängsel. Faktum är ju att det ÄR skittrångt i Stockholms kollektivtrafik. Så vad tycker FHM att sjuksköterskan på väg till jobbet ska göra när buss efter buss är knökfull. Skulle det vara bra i det läget att ha munskydd eller ska sjuksköterskan gå hem igen och strunta i att gå till jobbet?

    En annan aspekt tror jag också kan vara att OM myndigheten skulle införa krav på munskydd i kollektivtrafik, så skulle de även bli tvungna att tillhandahålla dessa vilket blir dyrt och kanske även problematiskt gällande tillgång.

  • Anonym (Prest­ige)
    Tue 24 Nov 2020 09:23
    #4

    Det har ju gått prestige i munskyddsfrågan. FHM säger i luddiga former att munskydd skyddar i trängselsituationer, men att strategin istället är att undvika dessa situationer snarare än att rekommendera munskydd. Jag väntar fortfarande på att en journalist faktiskt ska följa upp med en fråga om FHM rekommenderar munskydd när man faktiskt inte KAN undvika trängsel. Faktum är ju att det ÄR skittrångt i Stockholms kollektivtrafik. Så vad tycker FHM att sjuksköterskan på väg till jobbet ska göra när buss efter buss är knökfull. Skulle det vara bra i det läget att ha munskydd eller ska sjuksköterskan gå hem igen och strunta i att gå till jobbet?

    En annan aspekt tror jag också kan vara att OM myndigheten skulle införa krav på munskydd i kollektivtrafik, så skulle de även bli tvungna att tillhandahålla dessa vilket blir dyrt och kanske även problematiskt gällande tillgång.

  • Pagani­ni
    Tue 24 Nov 2020 09:27
    #5
    +2

    Ja man har hittat tecken på att virus burits med luften. Men man har inte lyckats visa att det viruset man stött på är fortfarande aktivt (Man har vad jag vet inte heller visat motsatsen, att det är inaktivt/dött).

    Skulle det vara aktivt så tror jag dock smittspridningen varit mycket kraftigare än i länder där man har munskydd och man inte har full lockdown. Med all den data som finns idag skulle jag gissa att munskydd har på sin höjd en marginell effekt. Men det är inte fel att använda det om man bär dem rätt. (av de få jag ser med munskydd bär drygt hälften av dem fel.)

  • Tue 24 Nov 2020 14:26
    #6
    +2

    Så nu kallar Tegnell det för en "andra våg". Sist på bollen. 

  • Tue 24 Nov 2020 14:59
    #7
    Anonym (Prestige) skrev 2020-11-24 09:23:05 följande:

    En annan aspekt tror jag också kan vara att OM myndigheten skulle införa krav på munskydd i kollektivtrafik, så skulle de även bli tvungna att tillhandahålla dessa vilket blir dyrt och kanske även problematiskt gällande tillgång.


    DET har jag trott från början. Jag köpte in en del masker, men det fanns ju bara på nätet, det var slut i alla apotek OCH i byggmarknaderna. Fast det har funkat i andra länder. Och det verkar finnas nu också. 

    Sedan är det ju tveksamt om det gör skillnad och det är bättre att hålla avstånd. 
  • Tue 24 Nov 2020 15:01
    #8
    Paganini skrev 2020-11-24 09:27:10 följande:

    Ja man har hittat tecken på att virus burits med luften. Men man har inte lyckats visa att det viruset man stött på är fortfarande aktivt (Man har vad jag vet inte heller visat motsatsen, att det är inaktivt/dött).

    Skulle det vara aktivt så tror jag dock smittspridningen varit mycket kraftigare än i länder där man har munskydd och man inte har full lockdown. Med all den data som finns idag skulle jag gissa att munskydd har på sin höjd en marginell effekt. Men det är inte fel att använda det om man bär dem rätt. (av de få jag ser med munskydd bär drygt hälften av dem fel.)


    Precis. Ett luftburet men inaktivt virus är ju lite speciellt..... 
  • Anonym (Prest­ige)
    Tue 24 Nov 2020 15:48
    #9
    +1

    Förövrig anser jag att vi från och med nu och fram till jul borde köra toklockdown. Nu när vi är så jävla nära ett vaccin så borde vi göra allt för att kväsa skiten radikalt nu när vi sannolikt vet att vi inte behöver hålla ut i flera år framåt. Det här tramset att man inte kan hålla på och öppna upp och stänga ned hela tiden tror jag inte på. Varför skulle man inte kunna göra det. Måste vara mycket bättre och mer förutsägbart för exempelvis restaurangägare etc att veta att de kan stänga helt i december för att sedan ha öppet som vanligt i januari, stängt i feb etc. Då kan de säga upp sin personal och ta in vikarier de öppna månaderna istället för att sitta med personalkostnader, råvaror som ruttnar månad ut och månad in..

    Blmz

    Total nedstängning av skolor och allt utom livsmedelsaffärer och apotek. Köra så varannan månad tills vi vaccinerat färdigt riskgrupper och vårdpersonal om ca ett halvår.

  • Tue 24 Nov 2020 17:10
    #10
    -1
    Anonym (Prestige) skrev 2020-11-24 15:48:40 följande:

    Förövrig anser jag att vi från och med nu och fram till jul borde köra toklockdown. Nu när vi är så jävla nära ett vaccin så borde vi göra allt för att kväsa skiten radikalt nu när vi sannolikt vet att vi inte behöver hålla ut i flera år framåt. Det här tramset att man inte kan hålla på och öppna upp och stänga ned hela tiden tror jag inte på. Varför skulle man inte kunna göra det. Måste vara mycket bättre och mer förutsägbart för exempelvis restaurangägare etc att veta att de kan stänga helt i december för att sedan ha öppet som vanligt i januari, stängt i feb etc. Då kan de säga upp sin personal och ta in vikarier de öppna månaderna istället för att sitta med personalkostnader, råvaror som ruttnar månad ut och månad in..

    Blmz

    Total nedstängning av skolor och allt utom livsmedelsaffärer och apotek. Köra så varannan månad tills vi vaccinerat färdigt riskgrupper och vårdpersonal om ca ett halvår.


    Nej. Det har stora konsekvenser, framför allt kan man inte stänga ner skolorna.  Och det är knepigt om många blir arbetslösa. Dessutom kan vi få ungefär lika bra effekt om vi bara är jätteförsiktiga. Bara går till jobbet, handla mat när det behövs och inte går någon annanstans om det inte är jätteviktigt. Då minskar smittspridningen ungefär lika mycket, utan att det tar många år att komma igen ekonomiskt. 

    Visserligen, vi påverkas mycket av Tysklands ekonomi och om de stänger ner, köper/säljer mindre så drabbas vi också. Fast de har inte heller stängt ner skolorna eller alla affärer nu. 
Svar på tråden Andra-vågen-tråden