Inlägg från: MrsPJ |Visa alla inlägg
  • MrsPJ

Är interJUV dialektalt?

Allis1000 skrev 2020-11-24 19:24:40 följande:

OMG! Iiii, det kliar i mig av obehag när jag läser nedanstående lista på felsägningar!!!

Jag har nog lite OCD!!!

Bubblare:

Omständlig (Fel: Omständig)

Egentligen (Fel: Igentligen)

Asocial (Fel: Osocial)

Avokado (Fel: Advokado)

Innebandy (Fel: Indebandy)

Anledning (Fel: Andledning)

Antenn (Fel: Antend)

Mytomspunnen (Fel: Mytomsbunden)

Lågkonjunktur (Fel: Lågkonjuktur)

Fast det heter faktiskt "omständlig" ;) Eller rättare sagt, båda finns och definieras ungefär likadant i SAOL.
  • MrsPJ

Kanske OT men jag retar mig mer på när människor använder "chans" när det egentligen handlar om "risk". Att säga "det är inte så stor chans att få cancer" blir jättekonstigt och det förvånar mig att det är så många som inte begriper skillnaden. Får bita mig i tungan varje gång haha.

• MrsPJ
    bananmilkshake skrev 2020-11-25 23:23:08 följande:

Haha jaaa, det kan bli så himla fel! Jag fattar inte hur det kan vara svårt.

(Just det i listan ovanför så står ju dom rätta orden till vänster och dom felaktiga till höger! Så omständligt är ju det som är rätt :) )

(Och en sak till, jag vet att jag skriver dom, haha. En kvarleva från när jag var liten. Hata mig inte! Skriver bara så vardagligt, så klart! :p )

Jahaaa! Bra att man är värsta språkpolisen men inte ens kan läsa rätt XD

Jag skriver också "dom", för att jag är lat haha men jag vet hur man använder "de" och "dem" och det tycker jag är viktigast så det så :D
Svar på tråden Är interJUV dialektalt?