• Anonym (Lav)

    Vill inte att sambons lillasyster ska vara här

    Jag och min partner har en liten bebis hemma och jag är därför mammaledig just nu. Min sambos lillasyster vill gärna vara här så ofta som möjligt och gosa och mysa med sonen men jag känner att jag inte alls vill ha henne här.

    Hon kommer liksom hit och knackar på dörren utan att ha meddelat i förväg, hon vill lägga sig i och försöka bestämma saker (som att jag inte vet bäst själv), hon vill stanna här länge och gosa med honom och det känns liksom som att hon försöker ta över. Hon vill komma hit nästan varenda dag medan jag känner att jag bara vill vara ensam med sonen eller träffa andra nära och kära.

    En dag ringde hon mig och frågade om vi skulle ta en fika hemma hos henne och då svarade jag att jag och sonen ska till min mamma och att jag därför inte kunde. Hon blev inte sur men man märkte att hon tog illa upp av det, det hördes på rösten. Hon blev lite bitter.

    Hon tar hur många bilder som helst på sonen och lägger ut tre-fyra bilder i veckan på honom. Tycker att det är rätt stört? Det är som att hon är besatt av honom. Visst, jag förstår om man lägger ut en bild någon gång på sitt syskonbarn men tre-fyra bilder i veckan tycker jag är väldigt överdrivet. Det känns som att hon försöker ta över allt.

    Jag vill bara vara ifred och träffa andra, INTE träffa henne. Tycker egentligen inte ens om henne speciellt mycket och vi har inte umgåtts ensamma innan jag och sambon fick sonen. Hon är inte en person som jag tycker om att umgås med. Vi har aldrig bråkat eller tjafsat, det är bara så jag känner.

    Ibland kan jag vara lite konflikträdd så det känns jobbigt att behöva ta det här med henne. Är det bättre att jag säger det till min sambo så får han ta det med henne? Det är bara det att min sambo är ganska snarstucken och när jag har påpekat saker om hans syster tidigare så har han blivit sur och överreagerat.

  • Svar på tråden Vill inte att sambons lillasyster ska vara här
  • fornminne
    Anonym (Men åhhh) skrev 2020-11-24 22:59:31 följande:
    Varför jag skriver i tråden är pga att det finns yttrandefrihet till en viss gräns som jag nyttjar, men du kanske tyckte att jag begick hets mot folkgrupp och därför förbrukat den rätten. Ber så mycket om ursälkt för detta och slutar genast att skriva i tråden. Kram på dig! dock en återhållsam och lagom hård mellanmjökskram.

    Du verkar provocerad av att många tycker att systern går för långt, och överdriver därmed dina svar. Varför?
  • Anonym (Mia)

    Jag går emot många i tråden och tycker TS verkar va väldigt ego. Nu bortser jag från Corona då TS inte tar upp det. Hur gammal är fastern? Hur gammalt är ert barn? Förälskelsen i er bebis kommer att lägga sig. Ett barn mår bra att ha fler vuxna omkring sig som bryr sig. Det du kallar bitter läser jag in besvikelse i hos fastern. Vilket du såklart inte behöver ta hänsyn till men det kostar heller inget att säga att ni kan ses en annan dag. Men du verkar på riktigt vara en hemsk människa.

  • fornminne
    Anonym (Mia) skrev 2020-11-24 23:09:58 följande:
    Jag går emot många i tråden och tycker TS verkar va väldigt ego. Nu bortser jag från Corona då TS inte tar upp det. Hur gammal är fastern? Hur gammalt är ert barn? Förälskelsen i er bebis kommer att lägga sig. Ett barn mår bra att ha fler vuxna omkring sig som bryr sig. Det du kallar bitter läser jag in besvikelse i hos fastern. Vilket du såklart inte behöver ta hänsyn till men det kostar heller inget att säga att ni kan ses en annan dag. Men du verkar på riktigt vara en hemsk människa.

    Problemet är självklart inte att systern vill träffa sitt brorsbarn, utan att hon dyker upp hela tiden. Nästan varje dag enligt ts. Samt stannar länge, lägger sig i saker mm. Det låter alltså snarare som att det är systern som är ego, som inte respekterar nyblivna föräldrars behov av privatliv. Föräldraskap betyder ju inte Öppet hus. Andra vuxna runt barnet kan man ha ändå. Jag tror att ts måste börja begränsa hur ofta systern kommer dit eller hur ofta de ses. Självklart låta systern träffa barnet, men inte bara klampa in. Är systern ung borde hon dessutom ha andra intressen, och är hon vuxen borde hon veta bättre.
  • Anonym (Men åhhh)
    fornminne skrev 2020-11-24 23:06:53 följande:

    Du verkar provocerad av att många tycker att systern går för långt, och överdriver därmed dina svar. Varför?


    Nu projekterar du dina känslor på mig. Vilket gör att frågan du ställer tror jag att du själv borde svara på.

    Jag bryr mig självklart inte om antalet av svenska mellanmjölksdrikande kalleskaviarknäckemackaknaprande svenskar som svarar jakande på Ts eremitråd. Antalet har ju ingen betydelse och något rätt eller fel finns inte heller. Utan vill bara ge henne ett annat perspektiv från en mindre trångsynt synvinkel. Alla har säkert olika synsätt och liknande upplevelser. Och jag blir varken känslomässigt engagerad i de som skriver för eller emot. Bra med åsikter.

    Du fiskar i om jag har eller är som systern i fråga. Mens svaret på den frågan är tvärt om. Men kan ju vara så att frugan behöver arbeta på sina egna problem och kontrollbehov. Kanske försöka vara lite spontan utan att våldföra sig på sin egen personlighet. Alla kan ju inte vara glada spontana inpulsiva energiknippen. Dock gillar jag dessa och iofs återhållsamma ensamvargar som inte vågar säga ifrån också.

    Over and out
  • fornminne
    Anonym (Men åhhh) skrev 2020-11-24 23:29:46 följande:
    Nu projekterar du dina känslor på mig. Vilket gör att frågan du ställer tror jag att du själv borde svara på. Jag bryr mig självklart inte om antalet av svenska mellanmjölksdrikande kalleskaviarknäckemackaknaprande svenskar som svarar jakande på Ts eremitråd. Antalet har ju ingen betydelse och något rätt eller fel finns inte heller. Utan vill bara ge henne ett annat perspektiv från en mindre trångsynt synvinkel. Alla har säkert olika synsätt och liknande upplevelser. Och jag blir varken känslomässigt engagerad i de som skriver för eller emot. Bra med åsikter. Du fiskar i om jag har eller är som systern i fråga. Mens svaret på den frågan är tvärt om. Men kan ju vara så att frugan behöver arbeta på sina egna problem och kontrollbehov. Kanske försöka vara lite spontan utan att våldföra sig på sin egen personlighet. Alla kan ju inte vara glada spontana inpulsiva energiknippen. Dock gillar jag dessa och iofs återhållsamma ensamvargar som inte vågar säga ifrån också. Over and out

    Fast ingen här har ju skrivit att de tycker att man ska isolera sig, eller att systern inte ska få träffa bebisen. Och du vet förmodligen lika bra som jag och alla andra, att man inte behöver vara trångsynt eremit bara för att man inte vill ha släktingar rännande hos sig hela tiden. Så varför fortsätter du svara med överdrifter?
  • Anonym (Men åhhh)

    Om människor är olika och man som person är medveten om att det existerar olika personlighetsdrag så behöver man inte ställa frågan om varför en person inte uttrycker eller formulerar sig som jag själv vill eller gör. Den frågan blir överflödig.

    Men för att uttrycka mig mer utförligt för dig så handlar det om en underliggande ironisk ton som kan vara svårtolkade i text och därför ber jag återigen så mycket om ursäkt om jag sårde någon.

    Hoppas det löser sig för er alla med era fruktansvärda gränslösa släktingar. (obs ironi igen:) fornminnet

    PS så najs att du fått resa mycket. Har du också bott mitt bland lokalbefolkningen och fått vara del av deras familjer som dom delat med sig av med öppna armar?

  • Anonym (Men åhhh)
    fornminne skrev 2020-11-24 23:34:31 följande:

    Fast ingen här har ju skrivit att de tycker att man ska isolera sig, eller att systern inte ska få träffa bebisen. Och du vet förmodligen lika bra som jag och alla andra, att man inte behöver vara trångsynt eremit bara för att man inte vill ha släktingar rännande hos sig hela tiden. Så varför fortsätter du svara med överdrifter?


    Glömde citera inlägget över var ju till dig.

    Älskar att diskutera med er sååå mysigt. Men nu måste jag knoppa sov gött.
  • VickanD
    Anonym (Men åhhh) skrev 2020-11-24 22:39:51 följande:

    Gränslös vette katten! De är ju ändå blodsband. Mannens syster, inte nån kriminell gränslös person som klampar in hos nån random granne och plockar på sig silverbesticken:) i vissa kulturer skulle Ts anses som gränslös.

    Du tycker säkert att hon (systern) behöver en ordentlig uppsträckning av sin bror också? Eftersom frun inte gillar att ens uttrycka sin vilja till vilt främmande släktingar. Men oerhört spännande att få inblick i erimitsvenssons ilandsproblem.


    Nej, de är inte blodsband. Det är ts sambos syster, alltså är det hans blodsband. Inte ts blodsband.
  • VickanD
    Anonym (Mia) skrev 2020-11-24 23:09:58 följande:

    Jag går emot många i tråden och tycker TS verkar va väldigt ego. Nu bortser jag från Corona då TS inte tar upp det. Hur gammal är fastern? Hur gammalt är ert barn? Förälskelsen i er bebis kommer att lägga sig. Ett barn mår bra att ha fler vuxna omkring sig som bryr sig. Det du kallar bitter läser jag in besvikelse i hos fastern. Vilket du såklart inte behöver ta hänsyn till men det kostar heller inget att säga att ni kan ses en annan dag. Men du verkar på riktigt vara en hemsk människa.


    Hur verkar ts vara en hemsk människa? Snacka om att överdriva å dess vägar.

    Det är inte ett dugg konstigt att ts inte vill ha den människan rännande hos sig dag ut och dag in.
  • Anonym (Linn)

    Tråkigt att TS försvann.

    Jag gissar att TS tycker att det är väldigt jobbigt att fastern kommer helt oanmäld var och varannan dag, och stannar länge. Särskilt när de inte haft någon relation till varandra innan bebisen.

    Jag gissar också att TS inte vågar ta upp saken med sin sambo, ej heller säga ifrån till fastern eftersom sambon då kommer att bli kränkt.

    Så saken får väl bero, tills TS verkligen inte står ut längre..

    Det är ledsamt, eftersom det säger mycket om dynamiken mellan TS och sambon.

Svar på tråden Vill inte att sambons lillasyster ska vara här