• Anonym (Mama)
    Tue 24 Nov 2020 20:36
    818 visningar
    92 svar
    -3
    92
    818

    Får lärare förbjuda applewatch?

    Som rubriken lyder. Läraren hade tvingat mitt barn att lämna in sin i mobillådan idag även fast hon inte rör den på lektionstid. Min dotter är väldigt skötsam och gör alltid det hon ska. Hon har autism och grav ångestproblematik, klockan är till för att hon ska ha tryggheten i att veta att hon alltid kan nå oss om hon behöver någon som kan lugna ner henne.

    Har inte hört något från skolan.

  • Svar på tråden Får lärare förbjuda applewatch?
  • Anonym (Mama) Trådstartaren
    Tue 24 Nov 2020 20:42
    #2
    -3
    Anonym (Lärare) skrev 2020-11-24 20:39:30 följande:

    Ja, vi gör det. Alla telefoner, inklusive de som är inbyggda i klockor, lämnas in före första lektionen och hämtas ut i slutet av skoldagen.


    Skulle ni göra det även för ett barn med samma problematik som min? Och isf då med vetskap om vilket lidande det orsakar?
  • Anonym (Mama) Trådstartaren
    Wed 25 Nov 2020 06:28
    #21
    -2

    Skolan vet.

    Det handlar inte om att hon ringer och är ledsen över att något hänt, utan det kan vara en tanke som kommer upp i huvudet och då låser hon sig och drar sig undan. Ingen märker något. Det är skillnad på det ni beskriver och min dotters ångest.

    Nu är det tex tanken på att människor åldras som triggar henne och det är bara vi föräldrar som når henne när hon får ångest. Hon är vanligtvis väldigt tystlåten och tillbakadragen, så hittills har ingen uppfattat det i tid och de få gånger de märkt något har de bara förvärrat det. Vi har hanterar det här sen fyraårsåldern, hon är elva nu. Vi vet vad vi gör.

  • Anonym (Mama) Trådstartaren
    Wed 25 Nov 2020 15:41
    #40
    -1
    Anonym (JohannaS) skrev 2020-11-25 14:17:25 följande:

    Autism är vanligt idag. Det går två barn i mitt ena barns klass. Den ena var besatt av sin fidgetspinner för några år sedan och jag kan garantera dig att det störde. Om det finns två barn med handikapp, ska du bara tillgodose den enas behov? Autistiska barn i vanlig klass måste lära sig att regler är till för alla. Framförallt nu när fem per klass har NPF diagnoser.


    1. Npf är lika vanligt som det alltid varit, förr kallades bara många av dessa för annat, som tex blyg, enstöring, udda, bråkig etc.

    2. En fidgetspinner kan omöjligt jämföras med en smartwatch som inte ens rörs under lektionstid.

    3. Npf är inte ett handikapp, det är en funktionsnedsättning, eller funktionsvariation som vissa hellre kallar det.

    4. Ja de får lära sig reglerna, men i de fall dessa regler orsakar lidande för en individ så är det de andra som borde få lära sig hänsyn och att förstå att alla inte fungerar likadant. Precis som att ett barn med tex dyslexi får hjälpmedel för att kunna ta till sig undervisningen så behöver de med andra svårigheter visas samma förståelse.

    Nej klockan tar inte bort vetskapen om att människor åldras, men det uttalandet skvallrade väldigt mycket om din insikt i hur djup ångestproblematik fungerar. Du ska ärligt talat vara glad över att du aldrig varit i en sits där du tvingats lära dig.
  • Anonym (Mama) Trådstartaren
    Wed 25 Nov 2020 16:02
    #44
    -1
    Anonym (JohannaS) skrev 2020-11-25 15:49:38 följande:

    Ursäkta mig men jag har både autism och ADHD diagnos själv, men världen kommer inte anpassa sig runt mig för det. 


    Världen i stort nej, men skolan borde anpassa sig så att alla kan ta till sig den utbildning de har rätt till. Det är inga extrema saker vi ber om. Vi gör allt vi kan för att förbereda våra barn på verkligheten, däri ingår att hitta vägar för att hantera sin problematik. Klockan är ett sätt för just det.

    Du kan inte ha haft det allt för svårt som uttrycker dig så hårt om barn.
  • Anonym (Mama) Trådstartaren
    Wed 25 Nov 2020 16:20
    #47
    Anonym (V) skrev 2020-11-25 15:57:45 följande:

    Det är klart det är ett handikapp, vi har bara ett mindre stigmatiserende ord för det idag. Funktionsvariation som uttryck hoppas jag "dör ut" annat än som förklaring för barn. Vi som har dessa funktionsnedsättningar omfattas av en hel del rättighetslagstiftning tack vare att en spade kallas en spade. I övrigt tycker jag att din dotter borde få ha klockan som en anpassning, det hade hon fått hos oss, ett högstadium. Det finns vh som kastar sig i bilen vid minsta lilla, i sådana fall hade klockan varit en upprätthållare av en sådan dynamik. Har den istället en lugnande effekt, fine. Jag ser inga problem med klockan ur ett handikappvetenskapligt (där har du ett exempel på handikapp som vedertaget begrepp) perspektiv, inte ur ett klassrumsperspektiv "för de andra" heller.


    Det räknas inte som ett handikapp idag, men vad du tycker om det är din sak.

    Jag har också autism (aspergers) och adhd och skolan innebar extremt mycket ångest för mig. Jag fick mina diagnoser först i vuxen ålder (i samband med dotterns utredning) och jag hade inget stöd alls och förstod aldrig varför jag inte passade in.

    Jag är inte en sån som kastar mig iväg till skolan för minsta lilla. Inte ens med mitt andra barn som har en allvarlig sjukdom är jag så hönsig.

    Ångestsamtalen handlar inte om att trösta, det handlar om att hjälpa henne sätta saker i perspektiv. Jag daltar inte, det gör inget bättre, däremot har jag en väldigt stark intuitiv känsla för vad hon behöver höra när hon hamnar i ångestspiralen.
  • Anonym (Mama) Trådstartaren
    Wed 25 Nov 2020 16:26
    #49
    Anonym (JohannaS) skrev 2020-11-25 16:14:03 följande:

    Nej, mitt liv är en dans på rosor. Det är därför jag har fått diagnoserna och även OCD och GAD. 

    Du ska inte uppmuntra ditt barn att tro att klockan är en trygghet. Om hon inte rör den kan den lika gärna ligga längs fram i klassrummet. Du vet ju inte vad andra barn behöver för anpassningar. Det blir ohållbart att tillgodose allas behov.


    Jag förstår ärligt inte varför du är så uppe i varv, jag har inte attackerat dig på något sätt, bara konstaterat att du inte förstår ångest. Att du har det själv betyder tyvärr inte att du förstår. Det har tagit mig många år att förstå min egen. Det är mycket tack vare att jag flera gånger i veckan måste hjälp min dotter att landa igen som gjort att jag på riktigt reflekterat över min egen. Förr kunde jag bli nära på självmordsbenägen när mina ångestattacker över vad som många gånger var småsaker satte in, men nu kör jag samma metod på mig själv som jag gör på min dotter och försöker sätta det i perspektiv. De gånger jag inte klarar av det måste min man hjälpa mig.
  • Anonym (Mama) Trådstartaren
    Wed 25 Nov 2020 16:46
    #54
    Anonym (Mimmi) skrev 2020-11-25 16:37:48 följande:

    Jag är helt övertygad om att det sker en extrem överdiagnostisering av dessa nymodigheter som NPF är.

    Ungar kommer undan med all möjlig och omöjlig skit genom att skylla på en diagnos.

    Min åsikt är att ungar som ska undantas från gemene regel bör gå i specialklass. Samma regler för alla elever är det som bör gälla.


    Mina barn har inpräntats från start att en förklaring inte är en ursäkt. Har man tex en diagnos som innebär att det svårt att kontrollera sitt humör så är diagnosen bara en förklaring, inte en ursäkt till att ge sig på någon/något.
  • Anonym (Mama) Trådstartaren
    Wed 25 Nov 2020 16:51
    #58
    -2
    Anonym (JohannaS) skrev 2020-11-25 16:35:19 följande:

    Du skriver att jag aldrig behövt lära mig hantera ångest och det har du ingen jävla aning om. Problemet är att så många barn behöver anpassningar idag och det blir inte hållbart om alla ska specialbehandlas. Det är inte kallt och hjärtlöst utan realistiskt. Din dotter ser var klockan är. Hon kan ta den om hon behöver. Förklara att reglerna ser ut så och uppmuntra inte tvångsmässiga handlingar.


    Det är kanske naivt av mig, men jag vill inte tro att någon med insikt i hur hemsk ångest kan vara så lätt viftar bort det och tycker att ett barn bara får acceptera att inte få hjälp.

    Att klockan ligger inlåst i klassrummet är ingen hjälp för henne. De är bara där på morgonen och precis innan de slutar, hela dagen fick hon vara utan den. Poängen är att hon ska veta att hon alltid kan nå oss, bara den vetskapen är ofta tillräckligt för att lugna ner henne.
  • Anonym (Mama) Trådstartaren
    Thu 26 Nov 2020 14:26
    #67
    Anonym (Maria) skrev 2020-11-26 14:07:11 följande:

    Jag håller med. Men samtidigt vart går gränsen inom NPF? Mitt barn med medel autism men fullt intelligent lugn och skötsam, skulle klara skolan alldeles utmärkt om det bara var en lugnare klass/skolmiljö. Utan tex gapiga "normala" barn och gapiga ADHD barn. Som stör koncentration och skolarbetets flyt jämt och ständigt. Bara gapar rätt ut om allt när det passar. Barn utan funktionshinder kan klara det (kanske i större utsträckning) medans lugna tysta barn inom austismspektrat blir störda enormt mycket. Så ska de försöka hitta tillbaka gång på gång under lektionen till vad de höll på med

    De behöver verkligen lugn och ro.


    Mitt barn är lugn och skötsam, får ständiga komplimanger gällande hennes uppförande. Hon är också extremt intelligent och före sina jämngamla mentalt. Vi har flera gånger övervägt att hon ska hoppa upp någon årskurs, men hon vill inte vara yngst i klassen.

    Att sätta henne i särskola som de ser ut idag hade varit katastrof. Det finns några skolor med fokus på aspergers, men de är jättesvåra att få plats på.

    Det är inga problem alls att gå i en vanlig skola så länge det är lugnt och de som står för kaoset är inte autisterna här.
  • Anonym (Mama) Trådstartaren
    Thu 26 Nov 2020 14:28
    #69
    Anonym (JohannaS) skrev 2020-11-26 14:25:28 följande:

    Barn med funktionshinder kan lära sig att rätta in sig i ledet, om föräldrarna slutar kräva specialbehandling. Adhd och asperger är inte samma sak som att vara rullstolsburen trots att många föräldrar hävdar det. En rullstolsburen kan inte lära sig att gå, men ångestproblematik går att bli av med. Ofta genom kbt som innebär att utsätta sig för det som är jobbigt. Din dotter var utan klockan och allt gick bra. Förstärk det istället.


    Du vet ingenting om hur det gick, för det har jag inte sagt något om.
  • Anonym (Mama) Trådstartaren
    Thu 26 Nov 2020 14:38
    #73
    -1
    Anonym (JohannaS) skrev 2020-11-26 14:25:28 följande:

    Barn med funktionshinder kan lära sig att rätta in sig i ledet, om föräldrarna slutar kräva specialbehandling. Adhd och asperger är inte samma sak som att vara rullstolsburen trots att många föräldrar hävdar det. En rullstolsburen kan inte lära sig att gå, men ångestproblematik går att bli av med. Ofta genom kbt som innebär att utsätta sig för det som är jobbigt. Din dotter var utan klockan och allt gick bra. Förstärk det istället.


    Och hur förklarar du att många av oss som fått diagnos fastställd först i vuxen ålder led väldigt mycket i skolan? Vi fick ju ingen anpassning, utan tvingades "anpassa" oss.
  • Anonym (Mama) Trådstartaren
    Thu 26 Nov 2020 14:43
    #76
    +1
    Anonym (JohannaS) skrev 2020-11-26 14:37:29 följande:

    Man dör inte av ångest. En av de första sakerna du får lära dig när du får behandling mot panikattacker. Hade något allvarligt hänt så hade du garanterat skrivit det, så förstärk den känslan istället. Allt gick bra och du åldrades inte fortare trots att klockan var inlåst. Att fixera sig vid föremål eller handlingar är bra att avbryta eftersom det lätt blir tvång.


    Du har bevisligen inte förstått alls. Hon är inte fixerad vid klockan, men den är hennes halmstrå när hon känner att hon tappar kontrollen. Det är en så liten sak vi ber om som gör en enorm skillnad för att ett barn ska klara av skolan, de behöver inte göra något annat än låta henne ha kvar den.
Svar på tråden Får lärare förbjuda applewatch?