• Anonym (Mama)
    Tue 24 Nov 2020 20:36
    826 visningar
    92 svar
    -3
    92
    826

    Får lärare förbjuda applewatch?

    Som rubriken lyder. Läraren hade tvingat mitt barn att lämna in sin i mobillådan idag även fast hon inte rör den på lektionstid. Min dotter är väldigt skötsam och gör alltid det hon ska. Hon har autism och grav ångestproblematik, klockan är till för att hon ska ha tryggheten i att veta att hon alltid kan nå oss om hon behöver någon som kan lugna ner henne.

    Har inte hört något från skolan.

  • Svar på tråden Får lärare förbjuda applewatch?
  • Thu 26 Nov 2020 18:46
    #81
    Anonym (JohannaS) skrev 2020-11-26 14:42:05 följande:
    Man dör inte av ångest. En av de första sakerna du får lära dig när du får behandling mot panikattacker. Hade något allvarligt hänt så hade du garanterat skrivit det, så förstärk den känslan istället. Allt gick bra och du åldrades inte fortare trots att klockan var inlåst. Att fixera sig vid föremål eller handlingar är bra att avbryta eftersom det lätt blir tvång.

    Nej man dör inte av ångest och är det NÅGot föräldrar till barn med ångest gör så ÄR det att försöka hjälpa och styrka sitt barn i att det är hjärnan som spelar barnet ett spratt, som försöker få kroppen att tro att något som inte är farligt är farligt. MEN om man som barn lider av ångest ( det är långt ifrån säkert att barnet fått någon terapi behandling ännu för sin ångest då köerna är lååååååånga ) så kan bara vetskapen om att det finns en " reträtt väg" vara det som gör att barnet klarar av att hålla ångesten på en hyfsad nivå..
    The Sneakier John Doe skrev 2020-11-26 15:57:36 följande:
    Generellt skulle det nog vara bra med en mer anpassad skola där eleverna får läsa utifrån sina förutsättningar tillsammans med andra med liknande förutsättningar. Barn som behöver extra lugn och ro i en grupp, särbegåvade barn i en osv. Däremot tror jag att det är en riktigt dålig idé att slänga alla i samma klass och sen behandla barnen olika. Barn lägger snabbt märke till särbehandling. Å andra sidan är det kanske bra träning inför vuxenlivet för de "normala" barnen att vänja sig vid att vissa har förmåner och är värda lite mer på grund av deras diagnoser, missbruk, allmänna oduglighet osv. Som vuxen får man ju ändå nöjet att försörja dem sen.

    Jag hoppas INNERLIGT att du bara försöker provocera med detta! ... Om vi ger alla barn samma förutsättningar att lyckas är det mycket större chans att alla barn kan skaffa sig ett jobb och försörja sig själv längre fram ... Att anpassa efter alla barn gynnar alla i gruppen eftersom det då blir bättre studiero för alla ...att anpassa innebär inte att särbehandla/ge förmåner eller att de barn som får anpassningar är " mer värda" Tack och lov är barn oftast mycket mer inkluderande och accpeterande än vuxna , de SER och FÖRSTÅR tex att om kompisen får sitta på en speciell plats vid bordet/gå ifrån tidigare från bordet än de andra så blir måltoden lugnare för dem också och lärarna kan prata med dem också .. De förstår o accepterar att kompisen inte fixar reglerna i leken utan att en vuxen behöver finnas med ... Nu är mina ex för yngre barn då jag jobbar på förskola men jag har jobbat på fritids också o barnen där var lika förstående och accepterande de ...MEN när ett barn inte får dessa anpassningar DÅ blir det komfikter o problem i hela gruppen!
  • Anonym (Övere­nskomm­else?)
    Thu 26 Nov 2020 18:52
    #82

    Jag har försökt läsa din svar TS men kan inte hitta.

    Har du en överenskommelse med skolan, lärare, specialpedagog eller rektor eller är det här en lösning du har hittat på själv utan att kommunicera med skolan? Ta ett möte med dom först och ta det därifrån är mitt tips...

    Jag har själv barn med diagnos, inte samma och inte att h*n behöver en smartwatch eller så men det har gjorts stora anpassningar och "specialregler" som vi har kommit fram till TILLSAMMANS

  • Anonym (Jävla daltan­de)
    Thu 26 Nov 2020 20:02
    #83
    -1 +1
    violis skrev 2020-11-26 18:46:08 följande:
    Tack och lov är barn oftast mycket mer inkluderande och accpeterande än vuxna , de SER och FÖRSTÅR tex att om kompisen får sitta på en speciell plats vid bordet/gå ifrån tidigare från bordet än de andra så blir måltoden lugnare för dem också och lärarna kan prata med dem också .. De förstår o accepterar att kompisen inte fixar reglerna i leken
    Andra sidan av det myntet är ju tyvärr att man samtidigt omedvetet lär barnen att man behöver inte följa reglerna om man har svårt att följa reglerna, om man tycker att en regel är jobbig att följa så får behöver man inte följa den om man bråkar tillräckligt mycket.... Då får man en egen regel som bara gäller för dig, som du klarar av att följa...

    Man kan ju undra vad psykologi-experterna anser om hur detta påverkar barnens förmåga att anpassa sitt beteende efter gällande regler? 
  • Anonym (Mimmi­)
    Fri 27 Nov 2020 04:57
    #84
    +1
    Anonym (Jävla daltande) skrev 2020-11-26 20:02:16 följande:
    Andra sidan av det myntet är ju tyvärr att man samtidigt omedvetet lär barnen att man behöver inte följa reglerna om man har svårt att följa reglerna, om man tycker att en regel är jobbig att följa så får behöver man inte följa den om man bråkar tillräckligt mycket.... Då får man en egen regel som bara gäller för dig, som du klarar av att följa...

    Man kan ju undra vad psykologi-experterna anser om hur detta påverkar barnens förmåga att anpassa sitt beteende efter gällande regler? 
    Bra och sann iakttagelse.
  • Anonym (Gunna­r)
    Fri 27 Nov 2020 07:09
    #85

    Ni som inte tycker att TS barn ska få ha klockan: har ni själva lidit av återkommande ångest? Har ni någongång suttit och försökt lugna ert eget barn när det har ångest? Jag vet att ångest i vardagligt tal används ganska slarvigt: beslutsångest, å jag fick sån ångest när jag såg den fula tröjan mm. Jag använde också ordet så, tills jag själv fick ångest på riktigt. Riktig ångest är något helt annat. Som vuxen behöver man lära sig att hantera sin ångest - ibland behövs läkemedel, ibland sjukhusvistelse. Ett barn har generellt inte kapaciteten att ensam hantera ångest. Bara tanken på att låta ett barn med ångest behöva vara ensam i det gör att det knyter sig i magen på mig.

    Att det inte daltades (citationstecken runt det) med de här barnen förr innebar att de mådde fruktansvärt dåligt, inte alltid kunde genomgå skolan, inte alltid överlevde. Vi vill inte tillbaka till ett sånt samhälle!!

    TS, kan du kanske gå via elevhälsan eller annan vårdkontakt ditt barn har och be dem prata med läraren? Få klockan klassad som hjälpmedel.

  • Anonym (Gunna­r)
    Fri 27 Nov 2020 07:12
    #86
    Anonym (JohannaS) skrev 2020-11-26 14:42:05 följande:

    Man dör inte av ångest. En av de första sakerna du får lära dig när du får behandling mot panikattacker. Hade något allvarligt hänt så hade du garanterat skrivit det, så förstärk den känslan istället. Allt gick bra och du åldrades inte fortare trots att klockan var inlåst. Att fixera sig vid föremål eller handlingar är bra att avbryta eftersom det lätt blir tvång.


    Det är skillnad på vuxna och barn.

    Jag uppfattar det inte som att barnet får ångrst av att inte ha klockan, utan att den räddar barnet om ångesten kommer. Stämmer det TS?
  • Anonym (Gunna­r)
    Fri 27 Nov 2020 07:52
    #87
    -1 +1
    Anonym (Jävla daltande) skrev 2020-11-26 20:02:16 följande:

    Andra sidan av det myntet är ju tyvärr att man samtidigt omedvetet lär barnen att man behöver inte följa reglerna om man har svårt att följa reglerna, om man tycker att en regel är jobbig att följa så får behöver man inte följa den om man bråkar tillräckligt mycket.... Då får man en egen regel som bara gäller för dig, som du klarar av att följa...

    Man kan ju undra vad psykologi-experterna anser om hur detta påverkar barnens förmåga att anpassa sitt beteende efter gällande regler? 


    Nej. Samtidigt lär man barnen att vi alla är olika och att en del behöver hjälpmedel för att klara vardagen. Det kan vara en rullstol där man annars inte får åka på hjul, mer tid för att utföra ett prov, ledarhund där man generellt inte får ha djur eller kanske en applewatch när andra inte får ha telefon. Man lär barnen värna den som behöver lite extra stöd.
  • Fri 27 Nov 2020 08:39
    #88
    +1
    Anonym (Mama) skrev 2020-11-25 06:28:22 följande:

    Skolan vet.


    "Skolan vet" skriver du, TS.

    Betyder det att det står inskrivet som ett hjälpmedel som dottern har användning för i exempelvis individuell utvecklingsplan? Då borde det ju vara ett kort samtal bort för att lösa denna missuppfattning. Är det en del i den pedagogiska och sociala planen som ni tagit fram är det ju inte konstigare än att något annat barn har keps för att skärma av ljus eller har glasögon, eller sitter på samma egna plats även när de andra barnen flyttas om och sitter i grupp, eller sitter på en pilatesboll istället för stol eller har tillgång till inläsningstjänst istället för att läsa allt själv etc etc. 

    Men det kräver ju att dialogen med skolan gjorts så att det är tydligt överenskommet. Om det exempelvis är en muntlig överneskommelse som en ny lärare inte vet är det inte så konstigt om läraren säger att klockan ska lämnas in precis som andra prylar. Om det däremot är ordentligt nedtecknat ska det iinte vara ngåra problem, även om det kanske kan glömmas någon enstaka gång. 
  • Anonym (Lärar­e)
    Fri 27 Nov 2020 19:20
    #89
    Wench85 skrev 2020-11-27 08:39:39 följande:

    "Skolan vet" skriver du, TS.

    Betyder det att det står inskrivet som ett hjälpmedel som dottern har användning för i exempelvis individuell utvecklingsplan? Då borde det ju vara ett kort samtal bort för att lösa denna missuppfattning. Är det en del i den pedagogiska och sociala planen som ni tagit fram är det ju inte konstigare än att något annat barn har keps för att skärma av ljus eller har glasögon, eller sitter på samma egna plats även när de andra barnen flyttas om och sitter i grupp, eller sitter på en pilatesboll istället för stol eller har tillgång till inläsningstjänst istället för att läsa allt själv etc etc. 

    Men det kräver ju att dialogen med skolan gjorts så att det är tydligt överenskommet. Om det exempelvis är en muntlig överneskommelse som en ny lärare inte vet är det inte så konstigt om läraren säger att klockan ska lämnas in precis som andra prylar. Om det däremot är ordentligt nedtecknat ska det iinte vara ngåra problem, även om det kanske kan glömmas någon enstaka gång. 


    Min gissning är att mobilklockan inte är inskriven som extra anpassning, eller att det överhuvudtaget har förts en diskussion kring huruvida flickan behöver den eller inte.

    Min gissning är att ts tycker att det är så självklart att hennes dotter har behov av mobilklockan att hon inte kan förstå att det inte är lika självklart för alla. Därför anser ts att hon inte behöver ta diskussionen med skolan.
  • Fri 27 Nov 2020 21:15
    #90
    violis skrev 2020-11-26 18:46:08 följande:

    Nej man dör inte av ångest och är det NÅGot föräldrar till barn med ångest gör så ÄR det att försöka hjälpa och styrka sitt barn i att det är hjärnan som spelar barnet ett spratt, som försöker få kroppen att tro att något som inte är farligt är farligt. MEN om man som barn lider av ångest ( det är långt ifrån säkert att barnet fått någon terapi behandling ännu för sin ångest då köerna är lååååååånga ) så kan bara vetskapen om att det finns en " reträtt väg" vara det som gör att barnet klarar av att hålla ångesten på en hyfsad nivå.. Jag hoppas INNERLIGT att du bara försöker provocera med detta! ... Om vi ger alla barn samma förutsättningar att lyckas är det mycket större chans att alla barn kan skaffa sig ett jobb och försörja sig själv längre fram ... Att anpassa efter alla barn gynnar alla i gruppen eftersom det då blir bättre studiero för alla ...att anpassa innebär inte att särbehandla/ge förmåner eller att de barn som får anpassningar är " mer värda" Tack och lov är barn oftast mycket mer inkluderande och accpeterande än vuxna , de SER och FÖRSTÅR tex att om kompisen får sitta på en speciell plats vid bordet/gå ifrån tidigare från bordet än de andra så blir måltoden lugnare för dem också och lärarna kan prata med dem också .. De förstår o accepterar att kompisen inte fixar reglerna i leken utan att en vuxen behöver finnas med ... Nu är mina ex för yngre barn då jag jobbar på förskola men jag har jobbat på fritids också o barnen där var lika förstående och accepterande de ...MEN när ett barn inte får dessa anpassningar DÅ blir det komfikter o problem i hela gruppen!


    Nej jag försöker inte provocera, däremot medger jag att det är en ganska raljant ton i mitt inlägg. Men det tror jag de flesta här är vuxna nog att hantera.

    För det första tycker jag att alla borde få bättre förutsättningar genom att det skapas fler grupper i skolan där eleverna i respektive grupp har ungefär samma förutsättningar, både för de som har det lättare och de som har det svårare, samt den stora massan med mitt-i-mellan elever som de flesta ändå tillhör.

    Vad jag däremot vänder mig emot är att man ska ha regler som man påstår "gäller för alla" som man sedan undantar vissa elever ifrån. Antingen är det ett problem att barnen har smarta apparater och då är regeln befogad, eller så är det inget problem och då är den obefogad. Visst kan det finnas elever som sköter det bra och har större eller mindre behov. Men jag anser att det inte bör ligga på skolan att göra en individuell prövning på det sättet. De ska undervisa och måste de ha allmänna ordningsregler för att göra det på ett bra sätt så är det en sak men då ska de vara just allmänna.

    Och självklart är det en förmån att undantas från en regel som inskränker tillgången till något som de flesta ungdomar uppskattar, precis på samma sätt som det är en förmån att undantas från andra betungande regler i sammhället om dessa gäller för andra.
  • Anonym (Jävla daltan­de)
    Sat 28 Nov 2020 09:59
    #91
    Anonym (Gunnar) skrev 2020-11-27 07:52:34 följande:
    Nej. Samtidigt lär man barnen att vi alla är olika och att en del behöver hjälpmedel för att klara vardagen. Det kan vara en rullstol där man annars inte får åka på hjul, mer tid för att utföra ett prov, ledarhund där man generellt inte får ha djur eller kanske en applewatch när andra inte får ha telefon. Man lär barnen värna den som behöver lite extra stöd.
    I samma stund indoktrinerar man även att rättvisa och "jämlikhet" inte uppnås genom att lika villkor och samma regler skall gälla alla...
    Detta uppnås först när alla fått sina skräddarsydda villkor och regler så att utfallet blir detsamma för alla, oavsett förutsättningar.
  • Anonym (Lärar­e 2)
    Sat 28 Nov 2020 10:13
    #92

    Självklart borde hon få behålla klockan då de inte orsakar något besvär för någon annan. Det är i det här fallet att betrakta som ett hjälpmedel som möjliggör för flickan att faktiskt få ro att kunna koncentrera sig på undervisningen och att fungera. Dvs en win win situation för alla inblandade. Vore en annan sak om det orsakade ett störningsmoment för andra.

    Barn är också generellt ganska öppna och flexibla om de får saker förklarat för sig. Som att rättvisa inte handlar om att det ska vara exakt lika för alla utan att rättvisa handlar om att hjälpa alla att få likvärdiga förutsättningar utifrån behov. Sådana anpassningar gör skillnaden på om barnen ska växa upp och ha fått en fungerande skolgång och sedan kan bli fungerande självförsörjande vuxna, tillskillnad mot om de fått en havererad skolgång pga nån fånigt princip gällande en klocka eller nån jävla keps i klassrummet.

    Tjafset om att det ska vara lika för alla brukar främst komma från föräldrar till normalfungerande barn, utan behov av anpassningar. Inte ifrån barnen. Barn är betydligt mer förstående under förutsättningen att de inte eggas på av föräldrarna gällande en upplevd orättvisa.

Svar på tråden Får lärare förbjuda applewatch?