• Anonym (anony­m)
    Tue 24 Nov 2020 21:08
    1976 visningar
    89 svar
    +1
    89
    1976

    han vill köpa bil, hur mycket ska jag betala?

    Hej. min sambo vill köpa bil och bilen kommer stå på honom. Jag har inget körkort. Vi har ett barn tillsammans. Han tjänar 10.000 mer än mig i månaden. Han vill att jag är med och betalar en summa i månaden på bilen. Vi är inte överens om den ekonomiska biten och hur mycket etc. Vi är alltså inte gifta. 

    behöver tips och tankar om vad som är rimligt.... 

  • Svar på tråden han vill köpa bil, hur mycket ska jag betala?
  • Thu 26 Nov 2020 17:17
    #71
    +1
    Anonym (H) skrev 2020-11-26 16:58:43 följande:
    Ja ts kan ju åka buss medan sambon kör bilen. Låter väl rimligt. Typiskt folk utan körkort att resonera så sniket som du. Du är säkert en sån som vill ha skjuts överallt och som inte fattar vad det kostar.
    ursäkta men är man en familj så låter man såklart hela familjen åka i bilen. Men han vill ha bil så då ska han stå för kostnader omkrting den. Är det NÅGON som är sniken är det han som vill ha betalt för sin bil han tänker köpa och stå som ägare på.
  • Thu 26 Nov 2020 17:18
    #72
    Anonym (H) skrev 2020-11-26 16:58:43 följande:
    Ja ts kan ju åka buss medan sambon kör bilen. Låter väl rimligt. Typiskt folk utan körkort att resonera så sniket som du. Du är säkert en sån som vill ha skjuts överallt och som inte fattar vad det kostar.
    Jag åker nästan aldrigh bil tackar som frågar. Jag promenerar över 1 mil om dagen så har inget behov av skjuts nej. 
  • Anonym (F)
    Thu 26 Nov 2020 17:19
    #73
    viseversa skrev 2020-11-26 17:17:39 följande:

    ursäkta men är man en familj så låter man såklart hela familjen åka i bilen. Men han vill ha bil så då ska han stå för kostnader omkrting den. Är det NÅGON som är sniken är det han som vill ha betalt för sin bil han tänker köpa och stå som ägare på.


    Och driftkostnaderna? Varför ska de inte delas upp av de som drar fördelar av bilen? I nödvändigtvis 50/50.
  • Thu 26 Nov 2020 17:25
    #74
    Anonym (H) skrev 2020-11-26 16:58:43 följande:

    Ja ts kan ju åka buss medan sambon kör bilen. Låter väl rimligt. Typiskt folk utan körkort att resonera så sniket som du. Du är säkert en sån som vill ha skjuts överallt och som inte fattar vad det kostar.


    Jag är en sån där utan körkort. Men jag går eller cyklar hellre och tycker det är jobbigt när folk ska pracka på mig skjuts för att de tycker att det måste vara så jobbigt att gå tre kilometer.

    Min bättre hälft har tjänstebil och ja, det är praktiskt med bil men inte livsnödvändigt om man bor hyfsat centralt. Och jag fattar att det kostar med bil, men man måste få välja kostnaden själv.
  • Thu 26 Nov 2020 17:32
    #75
    Anonym (Pelle) skrev 2020-11-26 17:07:40 följande:
    Jag är högst medveten om vad det kostar att ha en bil och just därför är det inte en kostnad man tvingar på någon som varken vill eller behöver ha bil. Vill man ha en så dyr hobby så bekostar man den själv.

    Att låta partnern ta bussen när man själv ändå tar bilen till samma destination är däremot höjden av barnslighet och leder knappast till något positivt. Om friåkaren sparar pengar på att åka med är det snålt att inte bidra med motsvarande summa men det är troligtvis inte i närheten av vad bilfärden kostar, alltså orimligt att kräva den egentliga kostnaden av någon med lägre inkomst och utan bilintresse.
    Bra, vad kostar det att köra bil 10km?
  • Anonym (112)
    Thu 26 Nov 2020 17:34
    #76
    +1
    viseversa skrev 2020-11-26 17:17:39 följande:
    ursäkta men är man en familj så låter man såklart hela familjen åka i bilen. Men han vill ha bil så då ska han stå för kostnader omkrting den. Är det NÅGON som är sniken är det han som vill ha betalt för sin bil han tänker köpa och stå som ägare på.
    Känner igen din typ, har aldrig betalat någon för att åka med i bil "för dom skulle ju ändå åka dit ju"
  • Anonym (Barbr­o)
    Thu 26 Nov 2020 17:50
    #77
    +1

    Låter som en typisk kvinnofälla. Ni är inte gifta, har barn ihop och han tjänar betydligt mer. Nu vill han dessutom att du betalar för hans dyra ägodelar, som du inte har något större behov av. Inte bra för dig om ni skulle gå isär eller om han plötsligt skulle avlida. Hur har ni delat på föräldraledighet och vab?

  • Anonym (112)
    Thu 26 Nov 2020 18:36
    #78
    +1
    Anonym (Barbro) skrev 2020-11-26 17:50:44 följande:

    Låter som en typisk kvinnofälla. Ni är inte gifta, har barn ihop och han tjänar betydligt mer. Nu vill han dessutom att du betalar för hans dyra ägodelar, som du inte har något större behov av. Inte bra för dig om ni skulle gå isär eller om han plötsligt skulle avlida. Hur har ni delat på föräldraledighet och vab?


    Låter som en typisk mansfälla. Han får köra runt henne och barnen och får stå för alla bilkostnader. Tror du han får igen dom pengarna den tar det tar slut?
  • Anonym (Barbr­o)
    Thu 26 Nov 2020 18:43
    #79
    Anonym (112) skrev 2020-11-26 18:36:31 följande:
    Låter som en typisk mansfälla. Han får köra runt henne och barnen och får stå för alla bilkostnader. Tror du han får igen dom pengarna den tar det tar slut?
    TS tycker inte att det är nödvändigt med bil. Varför ska TS betala för något som inte är hennes?
  • Anonym (Pelle­)
    Thu 26 Nov 2020 19:42
    #80
    Steven01 skrev 2020-11-26 17:32:31 följande:

    Bra, vad kostar det att köra bil 10km?


    Det beror ju naturligtvis helt på vilken bil man valt och hur mycket man kör samt andra val som service och parkering.

    Vanligtvis är det mer än de 18,5 kr som man får dra av enligt Skatteverket. Enligt mig går det inte att svara på din fråga men eftersom du ställer den så är jag nyfiken på vad du själv skulle svara så jag bollar den tillbaka till dig.

    Vad kostar det enligt dig att köra bil 10 km ?
  • Anonym (Jo)
    Thu 26 Nov 2020 19:44
    #81
    +1
    Anonym (Barbro) skrev 2020-11-26 17:50:44 följande:

    Låter som en typisk kvinnofälla. Ni är inte gifta, har barn ihop och han tjänar betydligt mer. Nu vill han dessutom att du betalar för hans dyra ägodelar, som du inte har något större behov av. Inte bra för dig om ni skulle gå isär eller om han plötsligt skulle avlida. Hur har ni delat på föräldraledighet och vab?


    Verkligen
  • Thu 26 Nov 2020 21:39
    #82

    Jag köpte en gång en gammal bil tillsammans med en sambo. Han hade inte körkort, men det hade jag. Jag använde bilen för resa till och från jobbet, dessutom hämtade jag och lämnade hans son varannan helg för umgänge, körde oss och barnen på diverse aktiviteter och handlade mat och körde oss till diverse affärer. 
    Det var meningen att han skulle ta körkort och ha denna bil som sin egen sedan (jag skulle köpa en ny bil på egen hand).
    Jag betalade lite mer än hälften av inköpskostnaden av bilen, som stod i hans namn. Bensin etc betalade vi ungefär hälften var. 
    TS, det beror väl på hur ni använder bilen!

  • Anonym (Hans bil, hans pengar­)
    Fri 27 Nov 2020 01:09
    #83

    Om bilen ska stå i hans namn så är det hans pengar som ska bekosta den. Alltså enbart hans pengar. Att han dessutom tjänar betydligt mer än dig, och trots detta nu vill att du är med och betalar på bilen.. ja, det gör honom till inget annat än en snåljåp. Sådär resonerar inte en stabil och mogen man. Usch.

  • Anonym (Jo)
    Fri 27 Nov 2020 14:05
    #84
    Anonym (Hans bil, hans pengar) skrev 2020-11-27 01:09:26 följande:
    Om bilen ska stå i hans namn så är det hans pengar som ska bekosta den. Alltså enbart hans pengar. Att han dessutom tjänar betydligt mer än dig, och trots detta nu vill att du är med och betalar på bilen.. ja, det gör honom till inget annat än en snåljåp. Sådär resonerar inte en stabil och mogen man. Usch.
    +1
  • Anonym (Persp­ektiv)
    Fri 27 Nov 2020 18:25
    #85
    Anonym (112) skrev 2020-11-26 18:36:31 följande:
    Låter som en typisk mansfälla. Han får köra runt henne och barnen och får stå för alla bilkostnader. Tror du han får igen dom pengarna den tar det tar slut?
    Hon har dock inte bett honom köra runt på henne och barnen, tvärtom har hon sagt att hon inte tycker de behöver bil. Om han ändå väljer att köpa en och vill köra runt på dem blir det förstås en konstig sits om han först trugar henne att åka bil och sedan vill ha betalt för det. Jämför, lite tillspetsat,  om ena parten vill köpa en ny dyr TV som den andre inte tycker behövs eller vill betala för. Den köps ändå, enligt köparen för familjens skull. Ska de andra hålla för ögonen när den står på? 

    Ibland och för vissa är det förstås en fördel att köra men bilkörare tror gärna att det gäller alltid och för alla. Minns när jag pluggade och hade en kursare som bodde i närheten och tjatade om att samåka i hennes bil till studieorten. Någon gång gjorde jag det men lade ner det när jag fick veta att hon tänkt sig att jag skulle bidra med i mina ögon för hög summa. Förmodligen rimlig som milersättning betraktad men dyrare än att åka buss, och busskortet behövde jag ändå ha, så det var det bara en onödig extrakostnad för mig, och dessutom stress att behöva passa hennes tider och stämma av med henne i stället för att ta de förbindelser som passade mig bäst, allt för att spara en kvart och få "förmånen" att åka bil.  I mina ögon ett helt rationellt val men bilköraren blev sur för att jag var "snål" och inte uppskattade "förmånen" att åka med henne.
  • Anonym (Z)
    Fri 27 Nov 2020 19:58
    #86
    Anonym (H) skrev 2020-11-26 16:58:43 följande:

    Ja ts kan ju åka buss medan sambon kör bilen. Låter väl rimligt. Typiskt folk utan körkort att resonera så sniket som du. Du är säkert en sån som vill ha skjuts överallt och som inte fattar vad det kostar.


    Du tycker väl också att det går bra om TS bara tvättar sin egen tvätt , handlar och lagar sin och barnets egen mat , och mannen tvättar och handlar och lagar mat mm. när han kommer hem.
  • Fri 27 Nov 2020 21:30
    #87
    +1
    Anonym (Z) skrev 2020-11-27 19:58:29 följande:
    Du tycker väl också att det går bra om TS bara tvättar sin egen tvätt , handlar och lagar sin och barnets egen mat , och mannen tvättar och handlar och lagar mat mm. när han kommer hem.
    Dom ska väl köpa varsin tvättmaskin och spis också då först?
    Ride it like you stole it
  • Anonym (Lilla my)
    Fri 27 Nov 2020 22:05
    #88

    Han ska köpa sin egen bil.Gå inte med på det att betala för hans bil !

  • Fri 27 Nov 2020 23:09
    #89

    Vill han köpa en bil så låt honom göra det ! Hans bil - hans utlägg, du kan swischa för bensin om ni nyttjar den gemensamt !!

Svar på tråden han vill köpa bil, hur mycket ska jag betala?