• Anonym (?)

    När började era bebisar jollara ”mamama” ”dadada”

    När började era bebisar jollra på riktigt, med ljud som mamama, papapa, bababa, dadada osv.

    Min son är nu 8 månader och gör inga som helst tendenser till dessa ljud, jag har en vän som har en son i liknande ålder och han har gjort dessa ljud från han var fem månader.

    Jag har inte oroat mig, men nu börjar de kännas lite sent att han inte jollrar, han säger inte ens ?ba? ?ma? eller liknande, bada gör ljud i olika tonlägen men inga ord..

    när började era barn jollra? Någon sen?

  • Svar på tråden När började era bebisar jollara ”mamama” ”dadada”
  • Anonym (?)
    Anonym (Ombudet) skrev 2020-11-24 21:45:19 följande:

    Mina barn började aldrig jollrar.


    Var det normalt? Eller utreddes det?
  • Anonym (?)

    Någon mer som vet när era bebisar började jollra?

  • Anonym (3 barnsmor)

    Min äldsta började tidigt, runt 5 månader. Mellan runt 6 månader och min minsting som snart är 9 månader gjorde lite då och då fram tills för ett par veckor sedan. Nu "pratar" han massor. Låter som han säger mamma, ä dä, " titta" osv. Kom från en dag till en annan. Men han är väldigt tidig motoriskt, vilket mina två stora inte var. Så min minsta har nog fokuserat på motoriken istället. Kanske är det samma med ditt barn?

    Kan även tillägga att min mellan aldrig gjort/gör något innan han "kan" det. Han vill aldrig träna på saker ex cykla osv utan en dag bara kan han det.

  • nnnnnnnn

    Det måste du ta med BVC för de har koll på normalspannet. Det är helt omöjligt att jämföra eftersom barn är så fruktansvärt olika i utvecklingen...
    Jag har haft 1 mycket tidigt barn som vid 10 månader pratade 2-ordsmeningar som alla förstod (inte bara vi föräldrar) tex äta gröt, bada vatten, titta katt osv. Sen har jag haft 1 barn som knappt sa mamma och pappa eller andra ord före 2 års ålder, utan att något var fel. Men vi föräldrar var rätt oroliga!

Svar på tråden När började era bebisar jollara ”mamama” ”dadada”