• Anonym (Hjälp)

    Har PMDS, äter antidepp och gått upp 15 kg på 1 år

    Jag har PMDS, som PMS fast en överjävlig version av PMS. Jag behöver äta antidepressiva för att kunna leva någorlunda bra mellan ägglossning och mens. Bytte antidepressiva för att de jag hade innan gjorde att jag aldrig kände mättnad och gick upp snabbt i vikt. Det blev bättre ett tag men nu är jag tillbaka med konstant hunger och har 15 kg övervikt och höfter som värker pga detta.

    Hur fasen ska jag kunna sluta äta??!! Tänker på mat konstant och även fast jag tänker att jag sk skippa godis, stora portioner eller mycket mat på kvällen är det som bortblåst bara någon timme senare. Det borde finnas flera i min sits eller som varit där, HUR GÖR NI???

  • Svar på tråden Har PMDS, äter antidepp och gått upp 15 kg på 1 år
  • Anonym (Samma här)

    Har exakt samma problem! Har dock ingen lösning som funkar varje gång.. men det enda, verkligen det ENDA som har kunnat hindra mig från att över-äta och gå upp ytterligare i vikt, är att gå och lägga mig och vila. Alltså så fort suget sätter in och jag måste börja kämpa mot det så går jag och lägger mig i sängen och blundar/vilar. Verkligen det enda som funkar (ibland), svårt dock när man har barn man måste ta hand om :(

  • Anonym (Hjälp)
    Anonym (Samma här) skrev 2020-11-25 00:45:40 följande:

    Har exakt samma problem! Har dock ingen lösning som funkar varje gång.. men det enda, verkligen det ENDA som har kunnat hindra mig från att över-äta och gå upp ytterligare i vikt, är att gå och lägga mig och vila. Alltså så fort suget sätter in och jag måste börja kämpa mot det så går jag och lägger mig i sängen och blundar/vilar. Verkligen det enda som funkar (ibland), svårt dock när man har barn man måste ta hand om :(


    För mig funkar det om jag hittar på något, helt tvärtom hehe men som du skriver funkar det inte riktigt när man har barn med rutiner osv. Och jag är ganska slut pga jobbet så jag skulle behöva vila mer. Jag har stora problem med smärtor i höften (liknande foglossning ungefär) så jag behöver ju verkligen gå ner i vikt. Så fort jag väger för mycket får jag problem med höften och det har varit så hela mitt liv :(

    Jag försökte sluta med antidepp i somras, det slutade i katastrof och jag mådde riktigt dåligt. Vid PMDS blir jag väldigt nedstämd och vill ibland inte leva och det kan pågå under två veckor vilket är jättepåfrestande för hela familjen
  • Anonym (Samma här)

    Jag har också problem med lederna och problem med inflammation i kroppen över lag. Jag blir också oerhört nedstämd under de två PMDS-veckorna och jag är alltid självmordsbenägen de tre sista dagarna innan mensen kommer och det tillslut vänder. Ja det är påfrestande för hela familjen här med! Jag har provat antidepressiva men det gjorde ingen skillnad för mig. Jag har även provat p-piller för att försöka få bort menscykeln, men det slutade med att jag hade PMDS hela månaden runt istället. 

    Jag tror att det är ökad känslighet för progesteron som är boven i dramat.

    Under de två veckorna precis efter ägglossning fram till mens så skjuter progesteron-nivån i höjden vilket medför PMDS för vissa kvinnor. När man äter p-piller för att få bort menscykeln så är progesteron-nivån förhöjd konstant vilket alltså medför konstant PMDS. Jag hade även som PMDS under hela min graviditet, det var fruktansvärt att vara i det där tillståndet under så många månader. Under graviditeten höjs också nivåerna av progesteron.

    Så frågan är om det blir bättre efter klimakteriet..? 

Svar på tråden Har PMDS, äter antidepp och gått upp 15 kg på 1 år