• Anonym (Slöseri?)

    Var det värt att köpa nya glasögon i mitt fall?

    Jag får alltid ångest efter att jag har spenderat en förmögenhet på glasögon. Så ni som kan sånt här kanske kan svara på om det var värt det för mig?

    På distans hade ett öga förändrats med 0.25. Kommer inte ihåg vad siffran var här men kanske runt 1.50- 2?

    På nära håll var ändringen 0,25 på ett öga och 0,50 på det andra ögat. Tror det är 3.75 och 4 på nära håll nu.

    Jag har astigmatism och det här gäller progressiva glasögon

    En annan mindre viktig fråga är att dom mätte ögonens avstånd eller vad det var i någon maskin som ser ut som en spegel och den tar ett foto tror jag. Sparas det fotot bara hos optikern eller skickas det iväg nånstans? Han prickade även i manuellt efteråt på själva glaset. 

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2020-11-24 22:34
    På distans hade bara ett öga ändrats med 0,25 det andra var likadant som förra året.

  • Svar på tråden Var det värt att köpa nya glasögon i mitt fall?
  • Anonym (M)

    Om det är värt det eller ej beror ju på hur din ekonomi ser ut och hur jobbigt du upplever att det är att ha kvar dina nuvarande glasögon lite till. Själv har jag haft mina första progressiva i ett år och har just beställt ett par nya efter att ålderssyntheten förvärrats något (0,5 på båda ögonen). Jag har pengarna och de senaste månaderna har jag blivit mer och mer frustrerad över att jag har så svårt att läsa liten text och att göra diverse småpyssel.

  • Anonym (Slöseri?)
    Anonym (M) skrev 2020-11-25 01:23:06 följande:
    Om det är värt det eller ej beror ju på hur din ekonomi ser ut och hur jobbigt du upplever att det är att ha kvar dina nuvarande glasögon lite till. Själv har jag haft mina första progressiva i ett år och har just beställt ett par nya efter att ålderssyntheten förvärrats något (0,5 på båda ögonen). Jag har pengarna och de senaste månaderna har jag blivit mer och mer frustrerad över att jag har så svårt att läsa liten text och att göra diverse småpyssel.
    Jag menade om den lilla (?) förändringen är värt det, jag var nog inte helt tydlig när jag skrev. Skäms  Men du märker skillnad med 0,5? Det jag har märkt är att jag får zooma lite längre än vanligt på små texter men det är ju inte så att jag inte kan läsa det fortfarande. Men 0,5 förändring är kanske mer än det låter?

    Om inte annat så är det ju roligt att få ett nytt utseende och nya glasögon.
  • SweeneyTodd

    Min mamma tvingar(eller tvingar och tvingar, hon hotar mig inte, men tvingar mig så gott det bara går) mig att köpa nya glasögon, trots att jag blev myndig för åtta år sen, och har flyttat hemifrån.
    Vad är felet på glasögon, frågar du? Jag är glad att du frågade. Inget är fel på glasögon, bortsett från att på ena sidan så kan man inte böja dem. 

  • Anonym (M)
    Anonym (Slöseri?) skrev 2020-11-25 14:11:32 följande:
    Jag menade om den lilla (?) förändringen är värt det, jag var nog inte helt tydlig när jag skrev.   Men du märker skillnad med 0,5? Det jag har märkt är att jag får zooma lite längre än vanligt på små texter men det är ju inte så att jag inte kan läsa det fortfarande. Men 0,5 förändring är kanske mer än det låter? Om inte annat så är det ju roligt att få ett nytt utseende och nya glasögon.

    Det är ju olika hur mycket man besväras av att inte se ordentligt. Jag vill kunna läsa pyttesmå innehållsförteckningar, försjunka i en bok i ett par timmar och pyssla men en massa pilliga små saker. Sånt kan jag inte riktigt göra nu, och det är rätt frustrerande.
Svar på tråden Var det värt att köpa nya glasögon i mitt fall?