Inlägg från: Beeps |Visa alla inlägg
  • Beeps

    Amning och kommentarer

    Måste bara få ventilera lite... Vi (3 v bebis och jag) kämpar med amningen (blandar amning och tillmatning med ersättning och pumpning för att öka produktion enligt amningsmottagningens inrådan). Detta är tredje barnet (de äldre två fungerade inte amningen med alls) och målet denna gång är minst en fungerande delamning och mysiga stunder.

    Nu till problemet - besök från föräldrar och kommentarerna som fälls. ?Se nu får han äntligen äta? när ersättning ges till bebisen; ?Ska du inte lägga från dig bebisen nu, inte ska han vara hud mot hud på dig hela tiden?; (till bebisen) ?Se din mamma kan inte amma dig, precis jag inte kunde?; ?hur många ml har du pumpat nu? Blir det mer? Ser inte ut som det va??; ?Va ska du amma igen??; ?suger han? Har han ett tag? Borde han inte vara nöjd nu?? (medan hon sticker in huvudet in i rummet gång på gång); ?din mjölk kanske är dålig?.

    Blir bara så ledsen och stressad av dessa kommentarer och mår dåligt av dem. Kan inte säga ifrån pga spänd relation med förälder som har en depressionshistorik och är väldigt känslig.

  • Svar på tråden Amning och kommentarer
  • Beeps

    Tack gör era kommentatorer.

    Låter som en bra idé med fejkad förkylning - har dock påvisade antikroppar så vet inte om föräldrar tror på det och håller sig borta

    Ja, det är sant att min mors historik inte ger henne rätten att säga elaka saker (tack för ditt kloka påpekande), men situationen är så pass komplex att det inte är så enkelt att bara säga ifrån och gör jag det då går jag äta upp det senare (enligt erfarenhet) antingen från mammas sida eller pappas - pappa går ofta mammas ärenden helt okritiskt och troligen är det bla det som låter henne fortsätta att säga sådana saker. Vi (jag och maken) har sett detta i så många år nu och de har tom försökt intala mig att min man också upplever att det är jag som är jobbig och svår.

    Nu när vi har fått vår lille son tycks mamma anses att hon vet allt bäst och tycka det är fritt fram att påpeka det. De flesta saker kan jag låta rinna av mig, men just amningen är så pass känslig för mig att dessa kommentarer sätter sig fast. När jag hänvisade till amningsmottagningens råd om hud mot hud så sa hon att hon minsann hade läst på nätet och det var inte alls så som jag sa. Orkar inte säga emot och få ett storbråk om halsen... vill liksom bara få lugn och ro och ta hand om familjen och i synnerhet den lille.

Svar på tråden Amning och kommentarer