• Anonym (Karin­)
    Wed 25 Nov 2020 03:52
    5054 visningar
    232 svar
    232
    5054

    Hur funkar smittspårning för covid?

    Nån som vet? Är det alla man träffat senaste 14 dagarna som ska kontaktas?

  • Svar på tråden Hur funkar smittspårning för covid?
  • Thu 26 Nov 2020 13:42
    #74
    Mascaraklumpar skrev 2020-11-26 11:16:52 följande:
    www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/b6cce03c4d0e4e7ca3c9841bd96e6b3a/pandemiberedskap-hur-vi-forbereder-oss-19074-1.pdf

    Under rubriken ?aktiveringsfas? står det att ?Smittspårning kommer sannolikt att ske för de första fallen samt en period därefter?. Aktiveringsfasen är den period då man har enstaka fall i befolkningen och inte ännu fått en samhällsspridning. Det var precis så man gjorde, dvs man testade och smittspårade under aktiveringsfasen (och gjorde det väldigt bra). Så fort man såg tecken på att man var inne i nästa fas så slutade man. WHOs uppmaning var att göra tvärtom, dvs testa, spåra och isolera smittade ännu mer aggressivt för att trycka ned smittspridningen så mycket det går.

    Anledningen var ju till en början att man ansåg att det skulle sluta med att 60-70% av befolkningen blir smittade oavsett vad man gjorde, så det viktiga blev att se till att sjukvården inte överbelastades samtidigt som man inte ville dra ut på lidandet mer än nödvändigt. Varför man sedan inte tänkte om under sommaren och såg till att göra det man kunde för att förhindra en andra våg, är för mig ett mysterium.
    Hm... egentligen tycker jag att det låter vettigt att först och främst under aktiveringsfasen smittspåra, eftersom man chansen att det verkligen gör nytta är nog ganska liten om man är mitt i pandemifasen. Dels hinner man inte med och dels lär det ju också finnas fler möjligheter vart man kan har smittats eller vem man kan har smittat. Jag menar så här: Man har ju inte obegränsade resurser och måste rikta in sig på det som lär gör mest skillnad. Och i den fasen där smittan är så utspridd lär det ju göra mer nytta att alla helt enkelt är super-försiktiga och kör social distansering, och att personal snarare behövs för annat också inom sjukvården. 

    WHOs rekommendationer är för, jag tror 94 olika länder, även U-länder som kanske inte kan göra mycket annat än just smittspåra. Bara min gissning...

    Men man smittspårade väl ändå på sommaren/början av hösten? Hur skulle man göra annorlunda?
  • Thu 26 Nov 2020 13:51
    #75
    Anonym (Norge) skrev 2020-11-26 12:06:05 följande:
    Testststioner. Ofta tält där man kommer med bil eller på någon vårdcentral som blivit omgjort till teststation. Där jag bor och jobbar har vi två teststationer. En där man kör bil igenom ett tält (de kan testa 6 bilar, med max 5 personer i varje bil, på samma tidspunkt) och station på ett kommunens hus. Där är det tre rum med dörrar med ingång från utsidan. Där testas tre personer samma tid i varsitt rum. Man beställer en tidspunkt på nätet eller via telefon och möter upp på korrekt tidspunkt. Står även vakter utanför och ser till att folk håller avstånd. Plus att vi även har ambulerande testteam. Och ser hemtjänsten och äldreboenden testas sina egna boende och sjukhuset testar både sin egna personal och patienter.

    Vi har i min kommun kapacitet till att testa upp till 2-3000 per dag på de två kommunala testststionerna. Antalet testa per dag brukar ligga på runt 1000 på de två teststationerna.

    Räknar man in alla som testas i min kommun dagligen (de kommunala teststationerna, ambulerande, äldreboende och hemtjänsten, sjukhusets testststion) så ligger siffran på närmare 5-6000 per dag.

    Jo, man kan göra mycket fel när man tar tester. Fel på hur långt ner i halsen respektive upp i näsan de ska, fel på hur länge man ska ha pinnen i halsen respektive näsan och fel på hur man ska hantera testerna efteråt.

    Min kommun hade inte haft några problem med att smittspårning 10 000 inblandade personer. Det har vi dessutom nyligen redan gjort. Alla testas dock inte på samma dag eftersom de inte har träffade de positiva på samma dag. Och när det handlar om så många inblandade i en smittspårning så är det oftast flera olika smittkälor som har sammanknytningar.
    Det är ju nästan exakt som teststationen vi åkte till. Bara att man ville skydda personalen ännu mer så att folk tog provet själva. Och jag vet inte varför man bara skulle ta i halsen men det var hur enkelt som helst. Det fanns en teckning som visade ifrån vilket område man skulle ta och det stod att man måste gnugga där, helst 2, 3 gånger.  Som tips också - använd bakspegeln i bilen för att se exakt. Sedan fanns det ett rör där man stoppar pinnen i en vätska och så förslutar man röret. Finns inget man kan göra fel  - om man nu inte struntar i att verkligen ta prov ifrån det stället långt in i halsen. Eller om man häller ut vätskan. Men annars?

    Jag är inte insatt i alla detaljer i smittspårning heller. Men om man ska kontakta 10.000 personer så måste man ju sätta ett antal personer på det. Det är ju inte bara att samla in infon. 
  • Thu 26 Nov 2020 13:53
    #76
    CarolusRex skrev 2020-11-26 11:59:14 följande:
    Meningen med smittspårning är att man med hjälp av den inte ska få så många fall. Om smittspårningen inte har nån verkan på att dämpa spridningen så är den onödig.

    Sverige hade få fall i augusti då borde man ha börjat smittspåra och hållit nere spridningen under hösten.
    Man kan alltid missa några. Och framför allt - även i Finland och Norge vet inte alla människor var de har smittats. Och då kan man inte smittspåra. Jag tror det var en fjärdedel eller ännu fler...  Vad jag vet så har man smittspårat i augusti. Men tyvärr så har det varit olika i olika regioner och alla hade inte fattat att man skulle. 
  • Anonym (Norge­)
    Thu 26 Nov 2020 15:35
    #77
    AndreaBD skrev 2020-11-26 13:51:10 följande:

    Det är ju nästan exakt som teststationen vi åkte till. Bara att man ville skydda personalen ännu mer så att folk tog provet själva. Och jag vet inte varför man bara skulle ta i halsen men det var hur enkelt som helst. Det fanns en teckning som visade ifrån vilket område man skulle ta och det stod att man måste gnugga där, helst 2, 3 gånger.  Som tips också - använd bakspegeln i bilen för att se exakt. Sedan fanns det ett rör där man stoppar pinnen i en vätska och så förslutar man röret. Finns inget man kan göra fel  - om man nu inte struntar i att verkligen ta prov ifrån det stället långt in i halsen. Eller om man häller ut vätskan. Men annars?

    Jag är inte insatt i alla detaljer i smittspårning heller. Men om man ska kontakta 10.000 personer så måste man ju sätta ett antal personer på det. Det är ju inte bara att samla in infon. 


    I Norge har personalen som ska testa smittakyddsutstyr i likhet med de som vårdar covid-sjuka.

    Om man inte har fått korrekt utbildning så kan testes bli felaktigt.

    Det är därför man i Norge har spittspåringsteamt, ett team med personal som enbart håller på med smittspårning och kartläggning av personers umgänge. Samarbetar tätt med ett läkarteam och koronatelefon. Jag jobbar på smittspårningsteamet i min kommun. Och det handlar inte enbart om att samla information, det handlar om att begränsa ytterligare smitta genom att sätta folk som är närkontakter karantän.
  • Anonym (Norge­)
    Thu 26 Nov 2020 15:39
    #78
    AndreaBD skrev 2020-11-26 13:53:45 följande:

    Man kan alltid missa några. Och framför allt - även i Finland och Norge vet inte alla människor var de har smittats. Och då kan man inte smittspåra. Jag tror det var en fjärdedel eller ännu fler...  Vad jag vet så har man smittspårat i augusti. Men tyvärr så har det varit olika i olika regioner och alla hade inte fattat att man skulle. 


    Man smittspårsr oavsett men inget är inte alltid man kommer fram till smittkällan. Men det är inte det smittspårning enbart handlar om. Man smittspårning för att kunna begränsa.vidare smittspridning genom att sätta alla närkontakter till den positiva i karantän, med tedt på dag 6-8. Är de sedan smittade så har de suttit i karantän och inte spridit smittan vidare.
  • Thu 26 Nov 2020 16:58
    #79
    Anonym (Norge) skrev 2020-11-26 15:35:14 följande:
    I Norge har personalen som ska testa smittakyddsutstyr i likhet med de som vårdar covid-sjuka.

    Om man inte har fått korrekt utbildning så kan testes bli felaktigt.

    Det är därför man i Norge har spittspåringsteamt, ett team med personal som enbart håller på med smittspårning och kartläggning av personers umgänge. Samarbetar tätt med ett läkarteam och koronatelefon. Jag jobbar på smittspårningsteamet i min kommun. Och det handlar inte enbart om att samla information, det handlar om att begränsa ytterligare smitta genom att sätta folk som är närkontakter karantän.
    Förresten - jag tror ni har en annan sorts test. Nu, äntligen, ska vi få "antigentestet", snabbtestet, och DEN måste sjukvårdspersonal göra. Och den behöver inte till labbet och man kan göra så många tester på kort tid. Konstigt att inte vi fick den tidigare! 

    Är det nån som vet varför vi inte har fått antigen-testet tidigare??? Uppenbarligen kan det lätt blir fel, kanske tyckte man de var inte tillräckligt säkra? 
  • Anonym (Norge­)
    Thu 26 Nov 2020 18:20
    #80
    AndreaBD skrev 2020-11-26 16:58:46 följande:

    Förresten - jag tror ni har en annan sorts test. Nu, äntligen, ska vi få "antigentestet", snabbtestet, och DEN måste sjukvårdspersonal göra. Och den behöver inte till labbet och man kan göra så många tester på kort tid. Konstigt att inte vi fick den tidigare! 

    Är det nån som vet varför vi inte har fått antigen-testet tidigare??? Uppenbarligen kan det lätt blir fel, kanske tyckte man de var inte tillräckligt säkra? 


    Vi har samma tester, men uppenbarligen så har vi bättre kontroll på testerna och vet att dem tas korrekt.

    Antikroppstest är totalt onödigt att ta då alla inte utvecklar antikroppar.
  • Mascar­aklump­ar
    Thu 26 Nov 2020 18:30
    #81

    quote=80789899][quote-nick]AndreaBD skrev 2020-11-26 13:42:49 följande:[/quote-nick]

    Hm... egentligen tycker jag att det låter vettigt att först och främst under aktiveringsfasen smittspåra, eftersom man chansen att det verkligen gör nytta är nog ganska liten om man är mitt i pandemifasen. Dels hinner man inte med och dels lär det ju också finnas fler möjligheter vart man kan har smittats eller vem man kan har smittat. Jag menar så här: Man har ju inte obegränsade resurser och måste rikta in sig på det som lär gör mest skillnad. Och i den fasen där smittan är så utspridd lär det ju göra mer nytta att alla helt enkelt är super-försiktiga och kör social distansering, och att personal snarare behövs för annat också inom sjukvården. 

    WHOs rekommendationer är för, jag tror 94 olika länder, även U-länder som kanske inte kan göra mycket annat än just smittspåra. Bara min gissning...

    Men man smittspårade väl ändå på sommaren/början av hösten? Hur skulle man göra annorlunda?

    [/quote]

    Den situation vi har hamnat i är ju en total katastrof. Vi är så nära lock-down det är möjligt att komma med den grundlagstiftning vi har och vi har passerat punkten där vi kommer att ha 100 dödsfall per dag. Den stora poängen med testning, smittspårning och isolering är att undvika att hamna där över huvud taget. En lock-down kostar oerhört mycket mer för samhället än det gör att testa folk och anställa smittspårare.


    AndreaBD skrev 2020-11-26 16:58:46 följande:

    Förresten - jag tror ni har en annan sorts test. Nu, äntligen, ska vi få "antigentestet", snabbtestet, och DEN måste sjukvårdspersonal göra. Och den behöver inte till labbet och man kan göra så många tester på kort tid. Konstigt att inte vi fick den tidigare! 

    Är det nån som vet varför vi inte har fått antigen-testet tidigare??? Uppenbarligen kan det lätt blir fel, kanske tyckte man de var inte tillräckligt säkra? 


    Det är relativt nyligen som man börjat producera dem i tillräcklig mängd. Det som sades idag på presskonferensen (dvs att asymptomatiska personer inte ska använda dem och att testerna bara ska utföras av sjukvårdspersonal) har ingenting att göra med att de är svårt att använda dem utan det är för att det positiva predikativa värdet blir högre om sannolikheten att man är smittad är högre. Samtidigt blir det negativa predikativa värdet högre när sannolikheten är lägre, dvs:

    Om du använder testet hemma på morgonen för att avgöra om du kan jobba eller inte, och inte har symptom, så kan du lita på ett negativt test. Blir testet positivt så bör du definitivt stanna hemma, men sannolikheten att du faktiskt har Corona är inte 100%. Fördelen med detta är att om alla testade sig dagligen så kommer andelen som rör sig i samhället med asymptomatisk eller presymptomatisk smitta att minska. Nackdelen är att var hundrade person kommer att få stanna hemma i onödan och att det kan finnas personer som går och jobbar trots symptom därför att svaret är negativt. Man får väl anta att det är det sistnämnda som FHM är mest oroliga för.
  • Thu 26 Nov 2020 18:59
    #82
    Mascaraklumpar skrev 2020-11-26 18:30:34 följande:

    quote=80789899][quote-nick]AndreaBD skrev 2020-11-26 13:42:49 följande:[/quote-nick]

    Hm... egentligen tycker jag att det låter vettigt att först och främst under aktiveringsfasen smittspåra, eftersom man chansen att det verkligen gör nytta är nog ganska liten om man är mitt i pandemifasen. Dels hinner man inte med och dels lär det ju också finnas fler möjligheter vart man kan har smittats eller vem man kan har smittat. Jag menar så här: Man har ju inte obegränsade resurser och måste rikta in sig på det som lär gör mest skillnad. Och i den fasen där smittan är så utspridd lär det ju göra mer nytta att alla helt enkelt är super-försiktiga och kör social distansering, och att personal snarare behövs för annat också inom sjukvården. 

    WHOs rekommendationer är för, jag tror 94 olika länder, även U-länder som kanske inte kan göra mycket annat än just smittspåra. Bara min gissning...

    Men man smittspårade väl ändå på sommaren/början av hösten? Hur skulle man göra annorlunda?

    [/quote]

    Den situation vi har hamnat i är ju en total katastrof. Vi är så nära lock-down det är möjligt att komma med den grundlagstiftning vi har och vi har passerat punkten där vi kommer att ha 100 dödsfall per dag. Den stora poängen med testning, smittspårning och isolering är att undvika att hamna där över huvud taget. En lock-down kostar oerhört mycket mer för samhället än det gör att testa folk och anställa smittspårare.


    Det är relativt nyligen som man börjat producera dem i tillräcklig mängd. Det som sades idag på presskonferensen (dvs att asymptomatiska personer inte ska använda dem och att testerna bara ska utföras av sjukvårdspersonal) har ingenting att göra med att de är svårt att använda dem utan det är för att det positiva predikativa värdet blir högre om sannolikheten att man är smittad är högre. Samtidigt blir det negativa predikativa värdet högre när sannolikheten är lägre, dvs:

    Om du använder testet hemma på morgonen för att avgöra om du kan jobba eller inte, och inte har symptom, så kan du lita på ett negativt test. Blir testet positivt så bör du definitivt stanna hemma, men sannolikheten att du faktiskt har Corona är inte 100%. Fördelen med detta är att om alla testade sig dagligen så kommer andelen som rör sig i samhället med asymptomatisk eller presymptomatisk smitta att minska. Nackdelen är att var hundrade person kommer att få stanna hemma i onödan och att det kan finnas personer som går och jobbar trots symptom därför att svaret är negativt. Man får väl anta att det är det sistnämnda som FHM är mest oroliga för.
    Jo, en lockdown är säkert dyrare. Båda delarna vore förstås ännu värre. 

    Men det där testet borde vi ha haft tidigare!
  • Thu 26 Nov 2020 19:00
    #83
    Anonym (Norge) skrev 2020-11-26 18:20:22 följande:
    Vi har samma tester, men uppenbarligen så har vi bättre kontroll på testerna och vet att dem tas korrekt.

    Antikroppstest är totalt onödigt att ta då alla inte utvecklar antikroppar.
    PCR-tester? Är du säker? För, vi har hittills bara haft PCR-tester, och de måste till labb och då brukar det ta lite tid. 
Svar på tråden Hur funkar smittspårning för covid?