• Anonym (grrrr­)
    Wed 25 Nov 2020 09:58
    295 visningar
    4 svar
    4
    295

    Hur överlever man Corona hemma med sambo?

    Min sambo har börjat på ett nytt jobb i januari(han har flyttat till mig och har inte haft jobb på 1 år). De har möte varje dag kl 8.45. Det visade sig igår att det är ingen möte utan fika som är frivilligt men han låtsades som är det är viktigt möte. Han ställer sin larm på den tiden varje dag. I tillägg har de andra "möter" och mycket snack i löpet av dagen. När han är klar med sitt möte kommer han in i mitt rom, pratar, slår på TV som att jag inte jobbar. Jag håller på att bli tokig på grund av det.
    Jag är ganska ensam i min roll och min chef prioriterar inte fika eller så så jag har väldig lite kontakt med kollegor  och känner mig väldig ensam. Min sambo  skrattar med kollegor, de ringer varandra o pratar privat men med mig har han inte så mycket att berätta(han mins inte ens när han var barn, har ingen minne alls). Och han tar sin dator med sig överallt, ganska mån att jag inte ser ens hans skärm, jag känner mig som någon tjuv, han verkar har ingen förtroende för mig. Men han bor i mitt hus, med mitt barn o jag har betalat allt innan han fick jobbet

    Han jobbar i statens verksamhet med folk som inte har stora behov att gå vidare. På kvällen jobbar han med olika program och skapar diagram som han visar på jobbet, de andra är kvinnor och äldre folk så han vill visa till sin chef att han är duktig. Och få försprång. 
    Alt det här är väldig barnsligt och om jag var på jobbet och alt var normalt skulle jag inte bry mig men nu irriterar mig allt med hans jobb. Och honom. Och vi bor på 70 kvadrat, en stor utmaning. Han säger att alt handlar om mig, att han inte ens vågar pratar om sitt jobb....
    Jag tror att jag hamnade i depression och vet inte hur ska jag ta mig ur. 
    Jag vet att jag är elak men jag blir tokig att höra larm hela dan på precis samma tid...Ska jag be honom flytta ut?
  • Svar på tråden Hur överlever man Corona hemma med sambo?
  • Wed 25 Nov 2020 10:06
    #1

    Är det larm hela dagen eller bara 8.45?

    Kan ni ordna varsin arbetsplats i varsitt rum?

    Vi jobbar också hemifrån, men jag stänger mina dörrar till det rum jag arbetar i så att jag får vara ifred. Sedan kommer jag ut till lunch och när jag går min dagliga promenad/joggingtur. 

  • Anonym (Sara)
    Wed 25 Nov 2020 10:33
    #2

    Din text är lite rörig. Men vi är också två som jobbar heltid hemifrån. Vi har mycket möten men vi sitter i varsitt rum ned stängd dörr så det går bra. Du får väl säga ifrån att du inte vill bli störd?

  • Wed 25 Nov 2020 12:59
    #3

    Nu kanske jag är lite paragrafryttare här men din arbetstid är ditt eget ansvar. Alltså får du själv skapa regler för att klara av ditt jobb. Gör ett eget kontor med dörr du kan låsa om dig, använd hörlurar och stäng ute onödigt ljud när du jobbar med nån uppgift, använd headset när du behöver prata i telefon eller när du har webbmöte. Se över möjligheten att kanske åka iväg och få jobba ifred - kanske sitta på biblioteket nån timma ibland eller på ett fik? Eller ta det viktiga telefonmötet i bilen på nån parkering?

    Se över vad du faktiskt kan förbättra och förenkla för att ditt jobb ska gå att utföra när båda är hemma. Och sätt gränser för din sambo. Ni kan äta lunch ihop kl 12 men utöver det är det nolltolerans mot att störa varandra och då får ni kommunicera fram hur det ska gå till. Säg åt varandra, sätt upp lappar, lås dörren, använd visselpipa, öronproppar, eller what ever.

  • Wed 25 Nov 2020 13:31
    #4
    +1
    Att prata och slå på TV etc hur man vill funkar ju inte om man är fler som jobbar hemifrån, man måste ju ta rimlig hänsyn till varandra.   
Svar på tråden Hur överlever man Corona hemma med sambo?