• Anonym (Trött­er)
    Wed 25 Nov 2020 10:42
    630 visningar
    21 svar
    -1 +1
    21
    630

    Trött på att lära honom hur man ska behandla varandra

    I många år nu har min sambo regelbunder behandlat mig respektlöst. Han kan ha sönder mina saker och när jag påpekar det säger han nonchalant "du skulle kanske inte lagt den där". Och sen följer en lång argumentation där jag försöker berätta att så svarar man inte. Han är bara defensiv, aldrig ett "förlåt". Sen kan han säga "vadå, blir du såhär bara för det?". Jag blir utbränd av detta. Alla tror att han är så bra och snäll. Visst, han har goda sidor men den här respektlöshet gör att jag förbereder att flytta isär. Att jag alltid behöver ha lektioner i hur man behandlar sin partner har gjort att jag helt tappat känslorna för honom

  • Svar på tråden Trött på att lära honom hur man ska behandla varandra
  • Anonym (Ami)
    Wed 25 Nov 2020 10:46
    #1
    +2
    Anonym (Trötter) skrev 2020-11-25 10:42:54 följande:

    I många år nu har min sambo regelbunder behandlat mig respektlöst. Han kan ha sönder mina saker och när jag påpekar det säger han nonchalant "du skulle kanske inte lagt den där". Och sen följer en lång argumentation där jag försöker berätta att så svarar man inte. Han är bara defensiv, aldrig ett "förlåt". Sen kan han säga "vadå, blir du såhär bara för det?". Jag blir utbränd av detta. Alla tror att han är så bra och snäll. Visst, han har goda sidor men den här respektlöshet gör att jag förbereder att flytta isär. Att jag alltid behöver ha lektioner i hur man behandlar sin partner har gjort att jag helt tappat känslorna för honom


    Blir alltid lika förundrad över detta. I många år, skriver du. Varför är du fortfarande tillsammans med honom?
  • Wed 25 Nov 2020 10:50
    #2
    +1

    Det är ingen idé att försöka lära honom, han visar ju helt entydigt att han INTE VILL lära sig. I det här fallet är jag verkligen lite förvånad att du inte har gett upp tidigare. 

  • Anonym (.....­....)
    Wed 25 Nov 2020 11:16
    #3
    +1

    Ja, flytta isär. Inte en dag för tidigt (varför har du inte gett upp detta tidigare?). Orka slåss med väderkvarnar.

  • Anonym (Trött­er) Trådstartaren
    Wed 25 Nov 2020 11:26
    #4
    Anonym (Ami) skrev 2020-11-25 10:46:32 följande:

    Blir alltid lika förundrad över detta. I många år, skriver du. Varför är du fortfarande tillsammans med honom?


    Det händer sällan, emellanåt är det långa bra perioder. Sen kommer det sånt här. Därför kommer man över det. Sen kommer allt tillbaka när det händer igen.
  • Anonym (Trött­er) Trådstartaren
    Wed 25 Nov 2020 11:27
    #5
    Anonym (.........) skrev 2020-11-25 11:16:55 följande:

    Ja, flytta isär. Inte en dag för tidigt (varför har du inte gett upp detta tidigare?). Orka slåss med väderkvarnar.


    Till skillnad från många andra män är han bra i långa perioder. Det här är egentligen det enda problemet men det går ju inte att leva med någon som kränker en genom att visa att man inte förtjänar respekt. Även om det sker sällan.
  • Wed 25 Nov 2020 11:47
    #6
    Anonym (Trötter) skrev 2020-11-25 11:27:32 följande:

    Till skillnad från många andra män är han bra i långa perioder. Det här är egentligen det enda problemet men det går ju inte att leva med någon som kränker en genom att visa att man inte förtjänar respekt. Även om det sker sällan.


    Nej. Då blir den naturliga reaktionen att man tröttnar och med det så dör känslorna. Och då är relationen dömd.

    Ingen relation är felfri. Det kommer alltid finnas gnissel som man får bestämma sig för om dessa är ok eller inte. Att däremot inte ha respekt för sin partner är något helt annat än att glömma att ställa in disken i diskmaskinen eller tugga med öppen mun. Det är ett grundläggande fel från start.

    Och du ska inte finna dig i att bli kränkt bara för att han i långa perioder är snäll. Han ska ALLTID behandla dig respektfullt. Ni ska båda alltid behandla varandra respektfullt. Och fixar han inte detta så är det inget förhållande för dig. Då är han fel man.
  • Anonym (ändra sig)
    Wed 25 Nov 2020 11:50
    #7

    Han kommer inte ändra sig förrän han själv ser en mening med att ändra sig. Det verkar ju inte funka att du försöker ge honom insikt genom att prata. Har ni testat familjerådgivning? En utomstående skulle eventuellt kunna få polletten att trilla ner hos honom. Men annars så måste du i handling visa att hans beteende inte fungerar längre. 

  • Wed 25 Nov 2020 11:55
    #8

    Är det du som skrev om en adventsljusstake som gått sönder?

    Låter som helt rätt beslut. Stanna inte i en relation utan känslor. Hoppas år 2021 blir ditt år!

  • Wed 25 Nov 2020 12:07
    #9
    Anonym (Trötter) skrev 2020-11-25 11:27:32 följande:
    Till skillnad från många andra män är han bra i långa perioder. Det här är egentligen det enda problemet men det går ju inte att leva med någon som kränker en genom att visa att man inte förtjänar respekt. Även om det sker sällan.
    Det är dock det värsta, mest grundläggande problem, även om det är det enda. Det fungerar inte i längden utan respekt. Och det måste ju finnas med även när det inte blir tydliga utbrott. Bristen på respekt finns ju även under tiden. Och det får man inte bort med terapi eller så. Han har tyvärr den inställningen mot dig och det kommer inte att ändra sig efter längre tid. Bättre att hitta en annan man som uppskattar dig! 
  • Anonym (c)
    Wed 25 Nov 2020 12:35
    #10

    Han vill ju på inget sätt försöka gå dig till mötes när du tar upp problem. Tror det är rätt kört faktiskt
    Om ni har barn tycker jag du beställer tid på familjerådgivnin
    Annars tycker jag du separerar. 

Svar på tråden Trött på att lära honom hur man ska behandla varandra