• Anonym (undran)

    Hur skaffar man hund?

    Ja jag vet ju hur man går till väga men tänker främst på hur andra gjort med ledighet i början, ensamträning osv. 

    Jag kommer nästa år jobba 60%. Har nära till jobbet så kan åka hem på lunchen. Fast jag har ju förstått att man inte bara kan åka hem till hunden, äta och gå en runda och sen tillbaka till jobbet. Tydligen är det 4-5 timmars ensamtid max för hunden. Jag har en tonårsson som några dagar i veckan slutar kring 13 och då åker han givetvis hem till hunden. Har även en pappa som är pensionär som säkert kan hjälpa till.

    Ni som skaffat hund (valp) hur har ni tänkt och gjort?

  • Svar på tråden Hur skaffar man hund?
  • Jemp

    En valp kan du inte lämna alls, 4-5 timmar gäller vuxen hund.

    Jag skaffade ena när jag pluggade, exjobb och sen sommarlov. Efter det gick vi omlott.

    Andra under arbetslöshet och semester, jobbade sen omlott med sambon.

  • Anonym (gårintetillså)

    Du kan inte lämmna en valp ensam sådär. Du förstår väl hur mycket ansvar och jobb det är med en valp? Den kommer kissa innomhus de kommer bitas och den behöver fostras riktigt. Hundar är INTE leksaker som ska köpas på impuls det är levande flockdjur som förtjänar ägare som bryr sig 

    Kan du inte låna en hund några dagar eller veckor .Och se vart ni står? Sen kanske besluta om ni vill ha hund eller inte

  • Anonym (undran)
    Anonym (gårintetillså) skrev 2020-11-25 14:40:06 följande:

    Du kan inte lämmna en valp ensam sådär. Du förstår väl hur mycket ansvar och jobb det är med en valp? Den kommer kissa innomhus de kommer bitas och den behöver fostras riktigt. Hundar är INTE leksaker som ska köpas på impuls det är levande flockdjur som förtjänar ägare som bryr sig 

    Kan du inte låna en hund några dagar eller veckor .Och se vart ni står? Sen kanske besluta om ni vill ha hund eller inte


    Jag har inte skrivit att jag ska lämna valpen ensam. Givetvis får jag ta ledigt en längre period. Jag ville bara veta hur andra gör efter valptiden. Hur mycket jobbar de, har de dagmatte osv.
  • Anonym (undran)
    Jemp skrev 2020-11-25 12:59:14 följande:

    En valp kan du inte lämna alls, 4-5 timmar gäller vuxen hund.

    Jag skaffade ena när jag pluggade, exjobb och sen sommarlov. Efter det gick vi omlott.

    Andra under arbetslöshet och semester, jobbade sen omlott med sambon.


    Givetvis lämnar jag inte valpen själv. Lite mer begåvad är jag än att tro att jag kan jobba borta med en valp hemma. Det var efter den första perioden jag menade. Hur gör folk? Går alla omlott? Om man är ensamstående osv?
  • Anonym (undran)

    Och när jag skriver "ledighet i början" menar jag inte om man ska vara ledig utan hur man ska vara ledig, om man tar semester t.ex.

  • Anonym (ppp)
    Anonym (undran) skrev 2020-11-25 15:27:40 följande:
    Givetvis lämnar jag inte valpen själv. Lite mer begåvad är jag än att tro att jag kan jobba borta med en valp hemma. Det var efter den första perioden jag menade. Hur gör folk? Går alla omlott? Om man är ensamstående osv?
    Är man ensam är det nog rätt svårt att skaffa hund. Men då kanske man har snälla grannar eller vänner som hjälper till. En del har jobb där man kan ta med hund. 
  • Anonym (Hunddagis)

    Innan corona hade vi hunddagis. Men vad jag förstått så tar många hunddagis inte in hundar yngre än 6 mån. Nu jobbar vi hemifrån och hunden är ju hemma med oss.

    Vi skaffade valpen när vi var studenter, och kunde gå omlott, så det var inte förrän hunden var 3 år som vi behövde hunddagiset.

  • endoabort

    Vi skaffade vår andra hund förra sommaren, då var jag hemma i 6 veckor med valpen på heltid (semester+jobbade hemifrån) och sedan hade vi hundvakt de dagar min man inte var hemma. Numer är bägge hundarna med honom på jobbet om inte jag jobbar hemifrån eller vi är lediga. 

    Nu är båda hundarna över 1 år och klarar sig 6 timmar själva, men det är väldigt sällan vi lämnar dem mer än någon enstaka timme. 

  • Anonym (Y)

    Dagmatte kan ta valpar. lär Finnas extra många nu som vill vara dagmatte kan jag tänka mig..

  • Anonym (Y)
    endoabort skrev 2020-11-25 16:01:12 följande:

    Vi skaffade vår andra hund förra sommaren, då var jag hemma i 6 veckor med valpen på heltid (semester+jobbade hemifrån) och sedan hade vi hundvakt de dagar min man inte var hemma. Numer är bägge hundarna med honom på jobbet om inte jag jobbar hemifrån eller vi är lediga. 

    Nu är båda hundarna över 1 år och klarar sig 6 timmar själva, men det är väldigt sällan vi lämnar dem mer än någon enstaka timme. 


    Vadå klara sig 6 timmar själva. Är inte ens lagligt..
  • Anonym (Dagis?)

    Brukar inte de flesta som inte kan ta hand om hunden själv dagtid ha dagmatte/husse eller hunddagis till den?

  • Dexter dot com

    Dåvarande sambo och jag har haft semester efter varandra när vi skaffat valpar dvs vi var hemma på heltid i 10 veckor och sen jobbade han dag och jag natt så nån var alltid hemma. Har vant in valparna tidigt hos hundvakterna för att inte vara helt låsta. Har haft hundarna med periodvis på jobbet från det dom varit rumsrena och kunna vara ensamma en stund.
    Nu är jag singel och tog en vuxen omplacering då jag får ha hund med på jobbet men inte har ett arbete som tillåter mig att springa ut med en valp flera gånger i timmen och aktivera en busig valp.

    Mina hundar har som vuxna lämnats max 4 timmar ensamma per dygn några gånger i månaden.

  • chrissepisse
    Anonym (Y) skrev 2020-11-25 16:32:24 följande:
    Vadå klara sig 6 timmar själva. Är inte ens lagligt..
    Var hittar du stöd för att det skulle vara olagligt?
  • Dexter dot com
    Anonym (Y) skrev 2020-11-25 16:32:24 följande:
    Vadå klara sig 6 timmar själva. Är inte ens lagligt..
    Det är fullt lagligt och rekommendationen från JBV är att vuxna hundar bör rastas minst var 6e timme. Sen tycker jag personligen att det är både för lång tid att lämnas ensam och för lång tid mellan rastningarna. Många hundar klarar 6 timmars ensamhet och 6 timmar mellan rastningarna men jag tycker inte det är optimalt även om hunden klarar av det...jag inbillar ju mig att man skaffar hund för att ge den ett aktivt och roligt liv och för att umgås med den, inte för att lämna den ensam och förmodligen rätt nödig efter 6 timmar.
  • Jemp
    Anonym (undran) skrev 2020-11-25 15:27:40 följande:

    Givetvis lämnar jag inte valpen själv. Lite mer begåvad är jag än att tro att jag kan jobba borta med en valp hemma. Det var efter den första perioden jag menade. Hur gör folk? Går alla omlott? Om man är ensamstående osv?


    Det framgår inte i din trådstart. Bra att du tänker till, tyvärr är det bara att titta på blocket efter semestern för att inse att alla inte gör det.

    Har dagmatte idag (när jag inte jobbar hemma pga corona), kostar ett par tusen i månaden.
  • Jemp
    Dexter dot com skrev 2020-11-25 18:53:26 följande:

    Det är fullt lagligt och rekommendationen från JBV är att vuxna hundar bör rastas minst var 6e timme. Sen tycker jag personligen att det är både för lång tid att lämnas ensam och för lång tid mellan rastningarna. Många hundar klarar 6 timmars ensamhet och 6 timmar mellan rastningarna men jag tycker inte det är optimalt även om hunden klarar av det...jag inbillar ju mig att man skaffar hund för att ge den ett aktivt och roligt liv och för att umgås med den, inte för att lämna den ensam och förmodligen rätt nödig efter 6 timmar.


    Instämmer.
  • Anonym (xyz)

    Jag skaffade min hund när jag blev arbetslös, var då hemma på heltid i flera månader. Första månaden var vi ute minst 1 gång i timmen dygnet runt, sedan ökade vi tiden långsamt. Vi har haft 4 olyckor totalt, så det har varit värt den mödan.
    Började ensamhetsträna direkt, och nu klarar han att vara själv upp till 6 timmar, men det har nog hänt kanske 10 ggr under de dryga två åren jag haft honom.
    Vi försöker gå minst en kurs per termin, vi har inte fastnat för någon speciell aktivitet, men det är kul att hitta på saker och göra både honom och mig nya saker.
    Största problemet var för oss den 8 månader långa "tugg-fasen", har hål o gipsväggar, nedriven tapet och en trasig dörrkarm som jag så klart får åtgärda ordentligt innan framtida flytt.
    Har en stor hund som varit i "slyngel-åldern" i drygt ett år nu, och det är också jobbigt, men med godis i fickan och tålamod så funkar det också.
    Har dagis-plats till honom, han älskar dagis! Fick stå i kö ca 6 mån, står fortfarande (2 år senare) i kö till dagis nära jobb, nuvarande dagis "kostar" ca 2 timmar pendlingstid extra varje dag utöver de 1.5 tummar per dag mellan hemmet och jobbet, vilket inte är optimalt.
    Tänk på att om du är ensam vuxen i hushållet så är det väldigt tufft ibland, både ekonomiskt, tidsmässigt, och vad gäller ork. Och man blir väldigt bunden.

    Lycka till, och fortsätt ställa frågor!

  • Gameofthrones
    Anonym (undran) skrev 2020-11-25 12:57:32 följande:

    Ja jag vet ju hur man går till väga men tänker främst på hur andra gjort med ledighet i början, ensamträning osv. 

    Jag kommer nästa år jobba 60%. Har nära till jobbet så kan åka hem på lunchen. Fast jag har ju förstått att man inte bara kan åka hem till hunden, äta och gå en runda och sen tillbaka till jobbet. Tydligen är det 4-5 timmars ensamtid max för hunden. Jag har en tonårsson som några dagar i veckan slutar kring 13 och då åker han givetvis hem till hunden. Har även en pappa som är pensionär som säkert kan hjälpa till.

    Ni som skaffat hund (valp) hur har ni tänkt och gjort?


    En valp behöver veta vem det är som är familjen först och främst, i nga veckor åtminstone. För att den ska lära känna er och kunna ta kommando mm.

    Har ni inte haft hund tidigare leta upp en bra hundkurs. Ni ska veta vad det är för ras ni behöver ha och vilken ras passar er just i familjen. Stimulans är viktigt för hund. Ni har en skyldighet att hitta rätt hunduppfödare, se till att det finns papper på hunden och har tagit sin första vaccination/ hälsokontroll via veterinär, mm. Köp inte via Blocket, (min rekommendation ) Leta upp en bra hunduppfödare. 

    Förstahund familj läs på den hundenrasen ni kan tänka er, på bra källor. Ge rätt mat, motion, kärlek, kärlek..
Svar på tråden Hur skaffar man hund?