• Anonym (ts)

    Borde Sverige börja med gratis mensskydd?

    Vad tycker ni? Varför/Varför inte?

  • Svar på tråden Borde Sverige börja med gratis mensskydd?
  • Anonym (Kopp)
    Majakarlsson05 skrev 2020-11-25 17:32:01 följande:

    Jag fick gratis menskopp när jag va 12-13. Kom med posten tror det var från landstinget??

    Så här får alla det redan. Och även om man inte fått det så kostar en menskopp under 100kr och håller i många år. Så det är knappast någon stor kostnad.


    Precis, tycker man kan dela ut en menskopp till högstadietjejer. När den blivit uttjänt efter tio år har man etablerat en god vana och alla har råd att köpa en ny själv.

    Det här är den feministiska fråga jag har svårast att förstå mig på. Innan jag använde menskopp köpte jag ett 100-pack tamponger för 100 kr och de räckte över flera mensperioder.

    En snabb sökning visar att de är ännu billigare nu - 100 tamponger kostar 79 kr på Apotea. Bara för att ?alla? behöver något behöver det inte vara gratis. Vad med rakhyvlar, nagelfilar, toapapper, mat....?

    Och då är jag ändå vänster och brakfeminist.
  • hammarhajen

    Nej, det tycker jag inte. 

    Vet inte hur gammal du är TS, men som vuxen kommer du inse att det är så ofantligt mycket som kostar i ett hushåll och de småsummor detta handlar om försvinner i det stora hela. 

    För ungdomar är det bara nyttigt att öva på att alla pengar inte kan gå till nöjen eller "rolig" shopping som kläder, chips och smink. Som vuxen sedan kommer man få lägga sina pengar på liknande produkter som toapapper, deo, nässpray, plåster, tvättmedel, tvål, värktabletter, linsvätska... 

    För ungdomar är också föräldrarna försörjningsskyldiga så länge de går på gymnasiet, så att det skulle vara grattis upp till 18 som föreslagits ser jag ingen poäng alls med. Män äter i regel mer (pga större muskelmassa) så de har högre utgifter för mat, så att det skulle vara orättvist mot kvinnor köper jag inte heller. 

  • Anonym (I)

    Män äter i snitt mer, dessutom har de på många arbetsplatser krav på sig att hålla skägget i trim. Redskap till skäggtrimning kostar.

  • Physalis

    Jag tycker inte det. Jag föredrar hur det är idag där man som behövande får pengar och tillåts prioritera själv. Speciellt som det är så olika för person till person hur ens mens fungerar och vad man själv tycker är det mest bekväma sättet att hantera den.


    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (Nej)

    Nej. De kan betala sina mensskydd själva precis som vi betalar för övriga hygienartiklar, mat och allt annat. Jag kan inte se någon anledning till varför just mensskydd skulle bekostas av staten.

  • Anonym (myself)

    Nej, för det första så mycket kostar det inte så extremt mycket för en enskild kvinna att köpa menskydd varje månad och för den andra, jag vill inte att nån ska diktera till mig vilken som jag ska använda - det är bara jag som vill bestämma det och man kan verkligen inte kräva av nån annan att tillhandahålla alla sorter för att de skulle passa alla kvinnor.

  • Anonym (Gratis?)

    Vem ska tillverka mensskydden som ska vara gratis? Ska inte den som tillverkar dem få någon lön?

    Eller är TS fråga egentligen:
    "Ska kostnaden för mensskydd betalas genom höjd skatt?"

  • Xenia

    Nej, verkligen inte! Är alla kvinnor så fattiga att de behöver allmosor från skattebetalarna? 

    Däremot kan det möjligen vara ok i skolor. Unga tjejer kan ha oregelbunden mens och inte tänka så långt att de har med sig mensskydd varje dag. Att plötsligt få mens och inte ha mensskydd med kan bli pinsamt och besvärligt.

    Men förutom då får verkligen tjejer räkna med denna kostnad. Det är klart att de har råd med det; de har alltid råd med en massa onödigt som godis, smink, cigaretter etc.

    Jag tycker snarare att gå till tandläkare borde räknas in i högkostnadsskyddet. Tänder hör ju också till kroppen. Enda anledningen att tandvård inte räknas in i övrig vård är kostnaderna.

  • Just Precis

    Vore kanske fint om det var gratis för omyndiga, som mediciner.

    Men annars, jag vet inte - då borde väl typ toapapper också vara gratis?

  • The Sneakier John Doe

    Finns mängder av saker som är nödvändiga, rent av mer påkallade än mensskydd som det offentliga inte bekostar, såsom mat, vatten, husrum (vilket är absolut nödvändigt i Sverige stor del av året). Om saker som är helt grundläggande för vår överlevnad bekostas av den enskilde varför skulle inte menskydd göra det.

    Och gratis är det aldrig som flera helt riktigt påpekat.

  • Anonym (fetnej)

    Verkligen inte! Ska allt vara gratis eller? Så funkar inte världen.

  • EnAnonumius
    Anonym (Klart ja) skrev 2020-11-25 14:43:53 följande:

    Ja, det tycker jag. 

    Först tänkte jag skriva att det är svårt, för var ska man dra gränsen? Bör män få gratis skäggtrimmer? Ska närsynta få gratis glasögon? Sen kom jag på vilken idiot jag är. Mens är ingen sjukdom, inget som felar med kroppen som dålig syn. Det är inte heller ett val, som att vilja trimma sitt skägg. Så ja, mensskydd borde vara gratis. Jag kommer faktiskt inte på nån liknelse alls, som också skulle vara gratis. Jo, kanske medicin till dom med svåra problem vid klimakteriet. För det är också ett naturligt skeende man inte kan påverka. 


    Och män äter mer mat än kvinnor, då männen har större energi behov än vi kvinnor.  Det männens energibehov är också en biologisk funktion som inte går "att stänga av". Så om man skall ge bort gratis mensskydd till kvinnorna så borde männen få mat subventioner för motsvarande summa..

    Så nej jag håller inte med om att vi kvinnor skall få gratis mensskydd.
    Fast om vi kvinnor skall få gratis mensskydd så skall männen få motsvarande summa i subventioner för "matomkostnader" att de har ökade matbehov (biologisk funktion som inte går att stänga av) än vi kvinnor.

    Så som man känner sig själv, så känner man ALDRIG andra.
  • mari123
    Anonym (I) skrev 2020-11-26 07:10:24 följande:

    Män äter i snitt mer, dessutom har de på många arbetsplatser krav på sig att hålla skägget i trim. Redskap till skäggtrimning kostar.


    FAST jag tror ingen man skulle protestera om det blev gratis mensskydd till kvinnorna och kräva ngt till sig själv också. MÄN är större än så. 
  • Anonym (K)

    Nej jag tycker man kan få bekosta sina egna mensskydd. Det finns andra saker som staten borde lägga pengar på i första hand och de flesta familjer har ändå råd med sådant, även de som går på bidrag.

  • felix le chat
    mari123 skrev 2020-11-27 11:38:13 följande:
    FAST jag tror ingen man skulle protestera om det blev gratis mensskydd till kvinnorna och kräva ngt till sig själv också. MÄN är större än så. 
    men det vore ändå en fin gest av staten att på gossens 15-års dag ur borgmästarens hand mottaga en rakapparat som tecken på att han nu
    är en vuxen man. Samhället har ju ändå nytta av att landets ynglingar är
    rakade och propra. Inga större kostnader heller.


  • mari123
    felix le chat skrev 2020-11-27 14:08:37 följande:
    men det vore ändå en fin gest av staten att på gossens 15-års dag ur borgmästarens hand mottaga en rakapparat som tecken på att han nu
    är en vuxen man. Samhället har ju ändå nytta av att landets ynglingar är
    rakade och propra. Inga större kostnader heller.
    Måste googla "borgmästare" och ser att man inte efter 70-talet använder det uttrycket utan det är mer som ett "kommunalråd" idag MEN jag kan hålla med dig oavsett! Klart gossen ska ha en rakapparat
Svar på tråden Borde Sverige börja med gratis mensskydd?