• Anonym (TS)

    Går i studietankar...Hjälp mig, hur hade ni gjort?

    Hej på er! Det är så att jag har börjat gå i studietankar men kan inte riktigt bestämma mig. Önskar input från utomstående, hur hade ni gjort, hur hade ni tänkt i min situation?

    Jag är 27 år, ganska nybliven singel och har haft förhållande på förhållande nästan hela mitt vuxna liv och nu känner jag att det är dags för mig att göra något. Jag har det på ett sätt mycket bra som det är men önskar mer, vill leva, ha roligt. Jag har fasttjänst på ett jobb jag trivs jättebra med, sådär bra så att dagarna bara flyger iväg på jobbet. Jag bor ensam, har bil, hund, jobb, osv. Allt detdär.

    Mina tankar kretsar kring en utbildning som är 4 år lång och 6h hemifrån. Så jag kommer ju behöva säga upp mig och därmed inte få någon lön längre och flytta härifrån. Utbildningen är nästan en dröm, detdär du tänkte att du nog aldrig kommer att bli eller orka åstadkomma, men nu har jag börjat tänka ett steg längre på det och överväger att söka in till skolan faktiskt.

    Men det känns så stort, flytta bort med hunden, säga upp sig från en heltidstjänst, flytta så långt... Ja allt. Hur hade ni tänkt? Vad ska jag tänka på? Vågar man satsa? Hur ska man klara sig ekonomiskt, osv...? Lite input? Antagligen kommer man ju sluta med att ha ett rätt stort studielån efteråt om man gör det och det känns ju inte heller så kul... Men utbildningen hade varit så roligt att ha!

  • Svar på tråden Går i studietankar...Hjälp mig, hur hade ni gjort?
  • Anonym (TS)

    Och är jag för gammal? Klart jag inte är men en tanke bara att skulle man börja nu skulle man ju faktiskt vara 32-33 när man är klar, det känns lite skrämmande också... Har man tid att hitta någon partner och skaffa familj efter det? Slösar jag 4 år?

  • Anonym (smulan)

    Studier är inte något hinder att hitta en ny partner. Tvärtom så vimlar det av killar på universitet/högskolor.

  • Anonym (smulan)

    Du har rätt till tjänstledighet när du pluggar. Skiter det sig kan du därmed alltid gå tillbaks.

  • Anonym (..)

    Att studera är väl aldrig att slösa om det kan leda till ett bättre jobb/situation för dig. Man har ju rätt till att studera så jag tror inte du behöver säga upp dig till att börja med iaf så då hinner du känna efter hur du trivs och ändå ha tryggheten kvar medan du känner efter. Jag är dock ingen superexpert på reglerna men värt att kolla upp kanske

  • Anonym (TS)
    Anonym (smulan) skrev 2020-11-26 23:41:28 följande:

    Studier är inte något hinder att hitta en ny partner. Tvärtom så vimlar det av killar på universitet/högskolor.


    Mjo, det gör det ju, men kan inte föreställa mig att vara ihop med någon från den stora staden, jag är en lanttis själv nämligen ;) Såklart är det ju folk från flera delar av landet och inte bara därifrån, det förstår jag ju, men..
  • Anonym (smulan)

    Studieorten ligger inte 6 timmar hemifrån. Studieorten kommer att bli din nya (eventuellt tillfälliga) hemort.

    Du kommer ha kvar din gamla hemort och du kommer få en ny. Du kommer (förhoppningsvis och förmodligen) träffa en massa nya intressanta människor på det nya ställer. Du kommer att få massa nya goda vänner och ditt nätverk kommer att växa.

  • Anonym (TS)
    Anonym (..) skrev 2020-11-26 23:43:03 följande:

    Att studera är väl aldrig att slösa om det kan leda till ett bättre jobb/situation för dig. Man har ju rätt till att studera så jag tror inte du behöver säga upp dig till att börja med iaf så då hinner du känna efter hur du trivs och ändå ha tryggheten kvar medan du känner efter. Jag är dock ingen superexpert på reglerna men värt att kolla upp kanske


    Ja det har man ju, tänkte inte på det i tråden. Men du har helt rätt, dock tror jag gränsen var vid 2år som man kan få beviljad studieledighet. Men tack, värt att kolla upp!
  • Anonym (Självklart!)

    Självklart ska du söka! Du kan be om tjänstledighet från jobbet och likaså att hyra ut lägenheten i andra hand pga studier. Hur länge vet jag inte men i alla fall ett år så du kan se om allt går bra.

    Samtidigt som du letar information om utbildningen ska du ta kontakt med studentföreningen el liknande och fråga efter hur man söker bostad på den aktuella orten.

    Eftersom du har hund är det ju inte så lätt att bo inneboende eller i korridor. Kanske kan du annonsera och hitta ngn annan hundägare att dela lgh och hundpromenader med.

  • Anonym (TS)
    Anonym (smulan) skrev 2020-11-26 23:50:39 följande:

    Studieorten ligger inte 6 timmar hemifrån. Studieorten kommer att bli din nya (eventuellt tillfälliga) hemort.

    Du kommer ha kvar din gamla hemort och du kommer få en ny. Du kommer (förhoppningsvis och förmodligen) träffa en massa nya intressanta människor på det nya ställer. Du kommer att få massa nya goda vänner och ditt nätverk kommer att växa.


    Det är det som är en av minus grejerna, att jag blir tvungen att flytta till en storstad som inte alls är min grej.. Så det är definitivt en tillfällighet att bo där borta. Det stora plusset är dock det du beskriver sedan, nya bekantskaper, nya vänner, få göra nåt liksom.
  • Anonym (TS)
    Anonym (Självklart!) skrev 2020-11-27 00:06:07 följande:

    Självklart ska du söka! Du kan be om tjänstledighet från jobbet och likaså att hyra ut lägenheten i andra hand pga studier. Hur länge vet jag inte men i alla fall ett år så du kan se om allt går bra.

    Samtidigt som du letar information om utbildningen ska du ta kontakt med studentföreningen el liknande och fråga efter hur man söker bostad på den aktuella orten.

    Eftersom du har hund är det ju inte så lätt att bo inneboende eller i korridor. Kanske kan du annonsera och hitta ngn annan hundägare att dela lgh och hundpromenader med.


    du låter så positivt inställd :) Mitt boende kan jag dock inte hyra ut då det ägs av mina föräldrar. Hade dock varit en bra idé om det gått, skulle man ju fått in lite pengar där...

    Tack för ditt svar, det med att dela ansvaret med hunden med någon annan lät ju intressant
Svar på tråden Går i studietankar...Hjälp mig, hur hade ni gjort?