• Fri 27 Nov 2020 00:04
    1024 visningar
    9 svar
    9
    1024

    Tjat om mat och vikt

    Jag är så jävla frustrerad. Det senaste året har jag gått ner ca 37kg från 96 till 59kg till mina 168cm (normalvikt med andra ord) men min man tjatar hela tiden på mig att jag måste äta mer. Jag blir så jävla stressad för jag vill gå ner mer, till 55kg (också normalvikt för övrigt). Han frågar hela tiden om jag ätit, när och vad. Någon gång ljög jag för jag tröttnade på hans tjat men han kontrollerade seriöst disken för att se om jag faktiskt hade ätit. Idag publicerade jag en före och efter bild på Facebook. Jag har bara vänner och familj (ca 56st) som kan se mina inlägg och ville visa för jag var stolt. Jag har nämligen gått ner 50% av min vikt från natten innan jag födde vår dotter. (118 till 59). Det kändes häftigt. Fick mycket positiv respons, men självklart skulle min svärmor kommentera. Först var hon positiv och validerade min stolthet och motivation. Men sen fortsätter hon med att säga "Då tycker jag att du kan unna dig riktigt gott i december. För du har varit smal så länge.". Blir rasande, för hon brukar vara så sympatisk och jag älskar henne. Men vad fan menar hon med att " jag varit smal så länge"? Ja inte fan planerar jag att gå upp igen. Jag dör hellre än att gå upp i vikt. Över min döda kropp, haha. Vet inte vad jag ska göra. Min psykolog är inte bättre och refererar hela tiden tillbaka till mina föregående delmål på bl.a. "under 80kg". "55 ligger närmare nedre gränsen för normalvikt. Du har gått ner så mycket" blablabla. De börjar verkligen komma in under skinnet på mig... hur ska jag hantera det? Hur ska jag hantera dem? Några tips?

  • Svar på tråden Tjat om mat och vikt
  • Anonym (ace)
    Fri 27 Nov 2020 02:17
    #1
    +2

    Allt du skriver låter som ätstörning eller riskbeteende som närmar sig ätstörningar. Jag har full förståelse för att din omgivning drar i nödbromsen.

  • Fri 27 Nov 2020 04:29
    #2
    LifeOfBullshit skrev 2020-11-27 00:04:47 följande:

    Jag är så jävla frustrerad. Det senaste året har jag gått ner ca 37kg från 96 till 59kg till mina 168cm (normalvikt med andra ord) men min man tjatar hela tiden på mig att jag måste äta mer. Jag blir så jävla stressad för jag vill gå ner mer, till 55kg (också normalvikt för övrigt). Han frågar hela tiden om jag ätit, när och vad. Någon gång ljög jag för jag tröttnade på hans tjat men han kontrollerade seriöst disken för att se om jag faktiskt hade ätit. Idag publicerade jag en före och efter bild på Facebook. Jag har bara vänner och familj (ca 56st) som kan se mina inlägg och ville visa för jag var stolt. Jag har nämligen gått ner 50% av min vikt från natten innan jag födde vår dotter. (118 till 59). Det kändes häftigt. Fick mycket positiv respons, men självklart skulle min svärmor kommentera. Först var hon positiv och validerade min stolthet och motivation. Men sen fortsätter hon med att säga "Då tycker jag att du kan unna dig riktigt gott i december. För du har varit smal så länge.". Blir rasande, för hon brukar vara så sympatisk och jag älskar henne. Men vad fan menar hon med att " jag varit smal så länge"? Ja inte fan planerar jag att gå upp igen. Jag dör hellre än att gå upp i vikt. Över min döda kropp, haha. Vet inte vad jag ska göra. Min psykolog är inte bättre och refererar hela tiden tillbaka till mina föregående delmål på bl.a. "under 80kg". "55 ligger närmare nedre gränsen för normalvikt. Du har gått ner så mycket" blablabla. De börjar verkligen komma in under skinnet på mig... hur ska jag hantera det? Hur ska jag hantera dem? Några tips?


    Förstår att du kämpat och att du är stolt men äter du sunt, unnar dig då och då och inte är underviktig? Någonstans kommer ju deras oro ifrån och ibland är man ju så uppe i sin viktnedgång att man inte ser att man faktiskt inte ska gå ner mer, att man inte har ett sunt förhållningsätt till mat längre och att kampen om dom sista kilona gått över styr.
  • Kusine­n
    Fri 27 Nov 2020 05:30
    #3

    Jag gissar att svörmor med "smal så länge" menar att du har lyckat hålla dig smal så länge och blivit så trygg i nya vanor att något extra gott att äta vid ett tillfälle inte kommer få dig att börja överäta generellt. Dvs att du kan unna dig det utan att riskera att förstöra det fina jobb du gjort.

    Så skulle jag tolka den kommentaren. Som en uppmuntran iall välmening.

  • Kusine­n
    Fri 27 Nov 2020 05:39
    #4
    +2

    I övrigt håller jag med de övriga att viktnedgången verkar ha blivit en fixering för dig. Om din man inte är extremt orolog eller kontrollerande av sig i vanliga fall kanske du ska ta hans oro som en signal på att du behöver stanna upp och tänka till. Inte gå upp och bli överviktig igen men reflektera över ditt förhållningssätt till mat och om du har en bra balans i livet eller om det finns riks att mat/ätande blivit en fixering hos dig.

    Nu vet jag inte orsqken till att du går hos psykolog men om även psykologen uttrycker viss oro känns ju även det värt att lyssna på.

    Det handlar inte om att du måste gå upp eller bli överviktig utan att hitta en broms så att inte tänkande kring mat, vikt och ätande tar över ditt liv.

    Jag har själv haft rejäla ätstörningar mär jag var ung. Och just denna extremaa fixering vid min kropp och ätande var det jobbigaste. Att hela livet kretsade kring det och att mitt värde som människa var kopplat till kilon på en våg. Det varfruktansvört jobbigt och ett långt projekt att komma ifrån. Så var ärlig med dig själv, sök hjälp om det behövs och stoppa i tid om du känner att tankarna kretsar för mycket lri g mat och vikt, om du får äckelkänslor av att äta, se andra öta osv.

  • Fri 27 Nov 2020 08:13
    #5
    +1

    Kan det vara för att du är ätstörd och han är orolig? För det låter inte helt friskt ditt beteende så klart han blir orolig.

  • Anonym (Kiln)
    Sun 29 Nov 2020 20:02
    #6
    +2

    "Jag dör hellre än går upp i vikt".
    Fundera på den meningen en stund och sen varför folk i din närhet uttrycker oro för dina kostvanor. 

  • Anonym (Uggla­n)
    Sun 29 Nov 2020 20:18
    #7
    +2

    Du har ju lyckats! Jättestort grattis, och nu är det dags att vara nöjd och jämvikta- det är det som är den riktiga utmaningen.

    Fundera ärligt över varför du inte kan släppa detta nu, är du möjligen lite rädd att tappa greppet om du går ur ditt benhårda bantar-mindset?

    Var snäll mot dig själv i jul, ät och var glad med måtta och fortsätt röra på dig även om resten sitter i soffan, så kommer det inte att ge mer än max ett par hekto uppgång.

    Att vara nöjd med sig själv är också en konst.

  • Anonym (Ö)
    Sun 29 Nov 2020 21:00
    #8
    -2

    Skit i dom.

  • Mon 30 Nov 2020 18:26
    #9
    -2

    Asså HEJA DIG!
    Allt detta är jantelagen + avundsjuka från andra som också vill vara smalare (vilket är många som vill i SMYG, eller vara mer vältränad) men har inte orken och de blir "men om hon kan borde jag kunna..." och det är jobbiga tankar.
    Håller INTE med att det är ätstörning! Så löjligt bara för man tar hand om kroppen. Så typisk vissa människor är man för tjock är man äcklig, är man 'för' smal eller vältränad så är man äcklig. Lagom ska det vara?! 

    Tycker du ska stå på dig! Ditt liv dina mål, liksom skygglapparna på.
    Lever själv med varför vara medelmåtta när jag kan vara så mycket mer?! handlar ju om självförverkligande!
    Va en jäkla bulldozer och go hard :D

Svar på tråden Tjat om mat och vikt