• Butterfly13

    Har haft anorexia-är nu överviktig

    Hej! Jag är 18 år och har haft en ätstörning som mest liknat anorexia sedan jag var 13. Jag gick ner ganska mycket i vikt och var farligt underviktig, blev inlagd på sjukhus osv. Nu under det senaste året har jag dock blivit friskare och då även gått upp mycket i vikt. Detta har lett till att jag nu är något överviktig (167 cm och runt 70 kg). Det känns som att jag borde gå ned i vikt för att undvika sjukdomar i framtiden, men samtidigt vet jag att om jag äter för lite och rör på mig för mycket är det bara en tidsfråga innan jag är tillbaka där jag var tidigare. Jag är vegan och äter mycket frukt och grönsaker, baljväxter och fullkornsprodukter, men också en del mörk choklad, nötter och småkakor med mycket energi. Jag rör på mig regelbundet, promenerar varje dag, springer drygt en mil någon gång i veckan samt har idrott i skolan. Jag vet inte hur jag ska göra! Just nu mår jag dåligt för att jag är tjock, men om jag får ett återfall kommer jag må dåligt igen! Snälla hjälp!

  • Svar på tråden Har haft anorexia-är nu överviktig
  • neverpreggo

    Men...nej. Du är knappt ens över på BMI:t till överviktig och behöver inte gå ner av hälsoskäl. Med tanke på din bakgrund och hur kort tid det verkar ha varit stabilare så nej, absolut inte.

  • RenLuft
    Butterfly13 skrev 2020-11-27 20:51:38 följande:

    Hej! Jag är 18 år och har haft en ätstörning som mest liknat anorexia sedan jag var 13. Jag gick ner ganska mycket i vikt och var farligt underviktig, blev inlagd på sjukhus osv. Nu under det senaste året har jag dock blivit friskare och då även gått upp mycket i vikt. Detta har lett till att jag nu är något överviktig (167 cm och runt 70 kg). Det känns som att jag borde gå ned i vikt för att undvika sjukdomar i framtiden, men samtidigt vet jag att om jag äter för lite och rör på mig för mycket är det bara en tidsfråga innan jag är tillbaka där jag var tidigare. Jag är vegan och äter mycket frukt och grönsaker, baljväxter och fullkornsprodukter, men också en del mörk choklad, nötter och småkakor med mycket energi. Jag rör på mig regelbundet, promenerar varje dag, springer drygt en mil någon gång i veckan samt har idrott i skolan. Jag vet inte hur jag ska göra! Just nu mår jag dåligt för att jag är tjock, men om jag får ett återfall kommer jag må dåligt igen! Snälla hjälp!


    Du är väl inte överviktig?!
    Jag vet inte ens om man kan räkna in dig som ''tjock''. Jag hade inte gjort det, det känns orimligt. Du är 1.67 cm och väger 70kg. Låter ju bara normalt!

    Du fokuserar väldigt mycket med din vikt och det kan bero på din f.d diagnos. Kan du inte försöka sätta fokus på att röra kroppen och vara snäll emot den, så som du beskriver: DU rör på dig regelbundet, det är ju fantastiskt!

    DU kan träna, börja i något sport eller något. Men inte fokusera på att göra det BARA för att förlora vikt. Utan fokusera på att göra det för att det är hälsosamt.

    Du är dessutom vegan, lille vän! Du behöver jättemycket näring och så som det är med din kropp nu, så är den godkänd!

    Snälla! JAG förstår att det kan vara svårt att ta in detta via text. Men besök en psykolog eller kurator som är expert inom detta så du inte går tillbaka till din anorexia.

    Hoppas allt blir bra!
  • Anonym (M)

    Ditt BMI är 25.1 så du är precis ovanför gränsen för övervikt. Du ska inte banta, men se till att ha hälsosamma vanor du kan hålla i hela livet. Sen är alla olika också och vissa mår bättre av att väga lite mer medan andra mår bättre av att vara smalare, så stirra dig inte blind på siffrorna på vågen. Du kan t.ex. mäta midjemåttet istället. Gå till en dietist om du behöver hjälp med kosten.

Svar på tråden Har haft anorexia-är nu överviktig