• VickanD

    Vilken film är den sorgligaste?

    Som rubriken lyder.

    För min del är det Hachi: A Dog?s Tale (2009). Jag klarar inte av den. Såg den en gång och aldrig mer. Den är för sorglig och jag blir alldeles för ledsen. Klarar inte av när det handlar om djur.

    Även The Green Mile, Titanic och Million Dollar Baby är filmer som jag finner väldigt sorgliga.

  • Svar på tråden Vilken film är den sorgligaste?
  • Anonym (Rationell)

    Är det ingen här som sett en film gjord de senaste 15 åren? 

  • Anonym (myself)
    Anonym (Rationell) skrev 2020-11-30 21:57:49 följande:

    Är det ingen här som sett en film gjord de senaste 15 åren? 


    Sett - absolut, men ingen av dem som kommer upp till samma nivå som äldre filmer, tyvärr.
  • fluu
    Anonym (Bert-Börje) skrev 2020-11-30 01:31:46 följande:

    Bron till Terabithia.


    Ja, jisses! Den kan jag inte se med dottern. Jag bara bryter ihop!
    Jag är Narcissus, en fåfäng fakir SAVE ME KAIZER!
  • Jinks

    Frances och The Rose är några. Skriet från vildmarken. Finns en tecknad film om två hundar som flyr från djurförsök. The Plague Dogs tror jag den heter.

  • Disa35
    Anonym (myself) skrev 2020-12-01 08:50:05 följande:

    Sett - absolut, men ingen av dem som kommer upp till samma nivå som äldre filmer, tyvärr.


    Vad med Wall-E? Tycker själv att den är sorglig på sitt sätt.

    Annars kanske Möss och människor, eller Stekta gröna tomater
  • Physalis

    Pojken i randig pyjamas och alla andra filmer om förintelsen och liknande verkliga hemskheter påverkar mig djupt.


    Korrekturläser som en kratta
  • Virriga Vera
    fluu skrev 2020-11-28 19:13:37 följande:

    Den enda filmen det inte blir lättare för mig att se är den där filmen med Julia Roberts och Sally Fields, där Sallys karaktär får cancer(heter den "utan dig"?).


    Steel Magnolias eller Blommor av stål på svenska.

  • Johan70
    Anonym (Rationell) skrev 2020-11-30 21:57:49 följande:

    Är det ingen här som sett en film gjord de senaste 15 åren? 


    Ingen som är sorglig.

    Vad har du själv sett?
  • Jinks

    Hade glömt Wuthering Heights. Bara sett den en gång som liten men etsade sig fast i minnet. Okej kanske inte platsar under senaste 15 åren men... Dimmornas bro är en annan man aldrig glömmer. Härifrån till evigheten. Kan säkert komma på fler. Slutet på Rocky Horror Picture Show är ganska sorgligt.

  • Anonym (Rationell)
    Disa35 skrev 2020-12-01 09:44:29 följande:
    Vad med Wall-E? Tycker själv att den är sorglig på sitt sätt.

    Annars kanske Möss och människor, eller Stekta gröna tomater
    Men.. Wall-E är ju 12 år gammal den med. 
  • Anonym (Rationell)
    Anonym (myself) skrev 2020-12-01 08:50:05 följande:
    Sett - absolut, men ingen av dem som kommer upp till samma nivå som äldre filmer, tyvärr.
    Johan70 skrev 2020-12-02 18:01:14 följande:
    Ingen som är sorglig.

    Vad har du själv sett?
    Okej, här är några jag kan komma på som är hyfsat nya och som jag tycker är bra. 

    Roma, Marriage Story, Lion, The Lighthouse of the Orcas, If Beale street could talk, Harriet, Up, About Time, The light between oceans, Still Alice, Irreplaceable You, My sister's keeper, Ordinary love, Storm Boy
  • Anonym (s)

    Personligen har jag alltid haft svårt med filmer med djur som dör det blir för sorgligt för mig. Jag är så blödig när det gäller djur. Sen tror jag att jag mer känner att det är en skådis när det är människor. Fast även sådana filmer kan vara sorgliga. Men med djur är det jobbigt så nuförtiden brukar jag ta reda på om det är något djur som dör om jag ska se en film som handlar om djur. Minns tex när jag såg dansar med vargar när vargen följde efter vagnen där dom hade Kevin Costner som fången. Då dom sköt vargen. Det gjorde att jag inte sett filmen några fler ggr.

  • Jinks

    Svält med Per Oscarsson. "Sista brevet till Sverige" var otroligt deppig.

  • Jinks

    En till bara sen lägger jag ner. Blir alldeles för deppigt. "En vandring i solen" med Gösta Ekman. Han var rolig men framförallt en bra skådespelare som kunde göra allvarliga roller. Hade en i "Den enfaldige mördaren" där han saboterade motorcykeln.

  • Anonym (Zxc)
    Anonym (Rationell) skrev 2020-11-30 21:57:49 följande:

    Är det ingen här som sett en film gjord de senaste 15 åren? 


    Precious (2009)
  • Physalis
    Anonym (s) skrev 2020-12-02 23:51:59 följande:

    Personligen har jag alltid haft svårt med filmer med djur som dör det blir för sorgligt för mig. Jag är så blödig när det gäller djur. Sen tror jag att jag mer känner att det är en skådis när det är människor. Fast även sådana filmer kan vara sorgliga. Men med djur är det jobbigt så nuförtiden brukar jag ta reda på om det är något djur som dör om jag ska se en film som handlar om djur. Minns tex när jag såg dansar med vargar när vargen följde efter vagnen där dom hade Kevin Costner som fången. Då dom sköt vargen. Det gjorde att jag inte sett filmen några fler ggr.


    Jag har också otroligt svårt för djurs lidande i filmer. Att filmmakare är väldigt duktiga på att göra scener och spela rätt musik för att verkligen dra igång känslorna gör det inte direkt enklare ^^
    Korrekturläser som en kratta
  • Anonym (s)
    Physalis skrev 2020-12-04 08:52:49 följande:
    Jag har också otroligt svårt för djurs lidande i filmer. Att filmmakare är väldigt duktiga på att göra scener och spela rätt musik för att verkligen dra igång känslorna gör det inte direkt enklare ^^
    Sen är det nog att det känns mer verkligt när det är djur. Och att man är sjukt blödig när det gäller djur.
  • Physalis
    Anonym (s) skrev 2020-12-04 18:46:36 följande:

    Sen är det nog att det känns mer verkligt när det är djur. Och att man är sjukt blödig när det gäller djur.


    Ja verkligen. De är ju oskyldigheten och maktlöshet förkroppsligad.
    Korrekturläser som en kratta
  • KKarate

    Interstellar (2014) tycker jag är galet bra men också galet sorglig.

    House of Spirits (Andarnas hus)(1993) också galet bra och sorglig.

    Höstlegender 1990? är galet bra och lite sorglig.

  • Anonym (New)

    Moonlight

    Modstrilogin, speciellt de första två filmerna.

Svar på tråden Vilken film är den sorgligaste?