• Anonym (Funde­rar)
    Mon 30 Nov 2020 11:51
    723 visningar
    32 svar
    -1
    32
    723

    Var kan man donera sina ägg och få stor ersättning?

    Är det någon som vet ett land (helst nära Sverige) där man kan donera sina ägg och få stor ersättning för det? Är ju inte tillåtet i Sverige att få stor ersättning för äggdonation.

  • Svar på tråden Var kan man donera sina ägg och få stor ersättning?
  • Anonym (Funde­rar) Trådstartaren
    Mon 30 Nov 2020 11:57
    #2
    -1
    Anonym (Anonym) skrev 2020-11-30 11:55:23 följande:

    Vad menar du med "stor"...? I Skåne får man 11000:-, det tycker jag är rätt bra betalt.


    Får man det för varje donation?? Jag tänkte typ minst 60 000 per donation men 11 000 är också bra. Har dock inte hört talas om att det skulle vara tillåtet att få så mycket i Sverige.
  • Anonym (Funde­rar) Trådstartaren
    Mon 30 Nov 2020 12:18
    #4
    Anonym (Anonym) skrev 2020-11-30 12:01:41 följande:

    Ersättningen beror på vilket landsting du tillhör. De som betalar lägst verkar vara 4000:- och sedan uppåt.

    Vill du ha 60 000:- per omgång får du nog åka till Usa eller nåt :)


    Vilket landsting är det som betalar 4000 och vilket landsting betalar mest?

    Måste man genomgå massa psykologsamtal när man ska donera eller är det bara att börja donera om man vill?
  • Anonym (Funde­rar) Trådstartaren
    Mon 30 Nov 2020 12:41
    #7
    Anonym (Ania) skrev 2020-11-30 12:33:09 följande:

    Du som vill bli givare behöver ha ett psykosocialt samtal ja. Och i Sverige är donationer öppna, dvs barnet har rätt att senare få ta del av sitt ursprung. Och kan ta kontakt med dig.  Se tex. här hos Livio;

    Livio Fertilitetscentrum


    Men varför ska man ha psykologsamtal just vid äggdonation, för det behövs väl inte vid spermadonation? Perfekt att de är öppna för jag hade nog inte kunnat leva med att jag hade ett barn någonstans som jag aldrig mer fick veta av. Men vill helst slippa det där samtalet, för ärligt talat så vill jag göra det mest för pengarnas skull och det ser de allvarligt på i Sverige.
  • Anonym (Funde­rar) Trådstartaren
    Mon 30 Nov 2020 12:52
    #10
    -1
    Anonym (Sorgligt) skrev 2020-11-30 12:46:11 följande:

    Vad sorgligt att du vill göra det för pengarna :( och för en skitsumma på max 60k? I USA tar de minst 100k för ETT ägg.

    Tänk efter noga. Det är ett liv det handlar om. Om något går fel i dennes liv så kommer barnet, numera vuxen, kontakta dig och kanske begära det ena och andra eftersom det inte sker anonymt.

    Kanske kommer barnet beskylla dig för en massa, kan ditt samvete hantera det? Det är så mycket mer än det fysiska.


    Är du säker på att de tar så mycket och har de öppna donationer där?

    Vad skulle barnet kunna begära av mig?
  • Anonym (Funde­rar) Trådstartaren
    Mon 30 Nov 2020 12:54
    #11
    Anonym (Ania) skrev 2020-11-30 12:52:23 följande:

    Jag tycker du säger emot dig själv där. Du vill ge bort en massa ägg. Men du kan inte leva med att du har ett barn någonstans som du aldrig mer får veta av?

    Du måste förstå att det du lämnar ifrån dig är celler.

    Det är inte barn.

    De barn som eventuellt kommer till av dina ägg är inte DINA barn.

    De har andra föräldrar som de förhoppningsvis ska få en fin och kärleksfull uppväxt hos.


    Absolut men barnen har ju i sådant fall möjlighet att söka upp mig, vilket de inte har annars.
  • Anonym (Funde­rar) Trådstartaren
    Mon 30 Nov 2020 13:23
    #14
    +1
    Glinda från Oz skrev 2020-11-30 13:18:59 följande:

    Det är en mycket större sak att donera ägg. En man behöver bara runka i en kopp medan en kvinna måste behandlas med hormoner och genomgå flera läkarundersökningar (för att kolla hormonnivåerna bla) Att ta ut ägget är också svårare än att runka.


    Vad spelar det för roll, för i båda fallen handlar det om att donera något som senare ska bli ett barn. Rent av sexistiskt och diskriminerande att det ska krävas psykologsamtal för kvinnor som vill donera men inte för män som vill donera.
  • Anonym (Funde­rar) Trådstartaren
    Mon 30 Nov 2020 13:35
    #17
    Anonym (A.) skrev 2020-11-30 13:31:20 följande:

    Hejsan!

    Jag har donerat ägg, i skåne. Detta innebär att man får ersättning på 11.000 men du får också räkna bort ev inkomstbortfall (ta ledig från jobb för alla ultraljud, äggplock och inledande undersökning) dessutom får du själv bekosta ev resekostnader. Jag donerade ägg och min man skulle ha donerat säd, båda delar krävde omfattande provtagning och psykologutvärdering.

    Jag fick åka ner till Malmö sammanlagt vid 6 tillfällen. För mig är det ca 10 mil enkel resa + restid som jag då inte kunde jobba, det innebär att för mig så var det i princip ett nollsummespel i slutändan.

    Så pengamässigt lönar det sig inte om man inte bor nära en klinik som kan göra allt. Men jag hade gjort det igen om jag hade uppfyllt kraven nu.


    Tack för svar! Hur gick själva psykologsamtalet till? Frågade de inte varför du valde att åka så långt för att donera?
  • Anonym (Funde­rar) Trådstartaren
    Mon 30 Nov 2020 13:54
    #19
    -1
    Anonym (Ania) skrev 2020-11-30 13:49:15 följande:

    "inte har annars".. hur menar du?

    Donerar du i Sverige så har dom rätt.

    I vissa andra länder är det valbart, dvs du kan vara öppen om du vill.

    Och i en del länder är donationerna stängda.

    Sen håller jag med om att det är stor skillnad på män och kvinnor. Män har också ett samtal, i alla fall dom som jag känner till. Men det är möjligt att det inte är lika omfattande.

    Kvinnor har en begränsad äggreserv, männen producerar nya celler löpande.

    Det ÄR fysisk skillnad på kvinnor och män både generellt och sett till det reproduktiva. Är man en sund och frisk kvinna som gör detta av rätt inställning så är det inget straff att genomgå en undersökning, det är bara ett steg på vägen.


    Jag menar att om donationen inte är öppen så har barnet inte samma möjligheter att söka upp mig som han/hon hade haft annars.

    De länder som har öppna donationer ger väl mindre ersättning än de som har anonyma? Jag har fått för mig det.

    Absolut, men jag tycker ändå att det är fel när de kräver mer av kvinnor. Dessutom skulle jag väl aldrig få donera i Sverige om jag säger att jag vill göra det mest för pengarnas skull?
  • Anonym (Funde­rar) Trådstartaren
    Tue 1 Dec 2020 11:53
    #26
    Anonym (ED-mamman) skrev 2020-11-30 15:31:02 följande:

    Jag vet inte om du som svensk medborgare ens får bli äggdonator i ett annat land. I Tjeckien där vi gjort ED är det i vart fall inte tillåtet annat än för tjeckiska medborgare. I dessa coronatider kan du helt glömma utlandet hur som helst. I Sverige skulle du nog inte bli godkänd heller. Att göra det för pengar anses som fel skäl och man måste som sagts innan vara beredd på att eventuella "barn" uppsöker en efter 18 år.

    Att bli äggdonator är inget man gör för att tjäna pengar. Jag har gjort 7 IVF:er själv och det är absolut ingen enkel, lätt eller rolig sak att gå igenom. Proceduren är ju precis likadan för donatorer fram till äggplocket. Det är bla därför man få gå igenom en psykologisk utvärdering också förutom den fysiska. Man ska veta vad man gör, vad det innebär och vad resultatet kan bli. Allt från överstimulering till 5 barn efter 20 år.

    Tänk ett varv till. Det behövs äggdonatorer, det säger jag inget om ,men du verkar inte riktigt förstå förutsättningarna.


    Varför skulle man inte få bli det?
  • Anonym (Funde­rar) Trådstartaren
    Tue 1 Dec 2020 11:54
    #27
    -1
    Anonym (Hedvig) skrev 2020-11-30 14:48:57 följande:

    Ts, du vet att äggdonation inte är ett litet smidigt besök på en halvtimma va? Det kräver även behandling i förväg för dig som donator med olika läkemedel och sprutor. Har också för mig att själva äggplocket inte är helt smärtfritt. Du får, som någon beskrev ovan, räkna med flera besök och även sköta viss behandling hemma i förväg. Du måste också vara beredd på att du inte själv får planera när du skall göra vad och kan behöva åka iväg med hyfsat kort varsel.

    Ersättningen som man får skall täcka just sådant som inkomstbortfall pg att man måste åka iväg och ta ledigt från sitt arbete, sjukskrivning efteråt vid behov osv.

    Det är inte något som ger snabba enkla pengar.

    Största ersättningen får man utomlands, men då måste man även bära barnet sk surrogat.


    Men surrogat och äggdonation är ju inte samma sak. Man bör väl kunna få stor summa även för äggdonation?
Svar på tråden Var kan man donera sina ägg och få stor ersättning?