• Anonym (Likna­nde)
    Wed 2 Dec 2020 13:16
    2776 visningar
    8 svar
    8
    2776

    Någon som opererats för analfistel?

    Hej

    Jag hade en återkommande böld jag fick operera akut 3 gånger och sista gången på dagkirurgi där man satte en såkallad seaton, ett snöre somngår mellan fistelns öppning i ändtarmen och genom fisteln ut i skinkan och sen knutits, jag blev dock gravid så sista operationen är uppskjuten tills jag slutar amma men kommer gå till att dom pluggar igen öppningen i ändtarmen (som för mig går genom muskeln tyvärr) och sedan skär upp delen som inte går genom muskeln, dom syr inte då det är större infektionsrisk då det va samma varje gång de öppnade bölden och gröpte ur den så vid ett tillfälle hade jag ett 2,5cm djupt hål stort som två femkronor i omkrets i skinkan men det gör bara ont några dagar, är svårt att sätta sig typ men det läker snabbt och tvätten är bara spola med duschen morgon och kväll.

    Blödde dock mycket så man bör ha binda eller nått.

  • Anonym (Likna­nde)
    Sat 5 Dec 2020 18:10
    #7
    Anonym (sorgsen) skrev 2020-12-02 21:12:07 följande:

    Jag är så orolig för att operationen ska gå fel. Jag kanske har googlat för mycket men läste att hälften av alla som opereras för fistel blir analinkontinenta ????

    Liknande- opererades du för fistel o böld samtidigt? Och hur lång tid gick det mellan bölderna?

    Tack för dina svar Frugan!


    Det var samma böld varje gång med några veckors mellanrum, först öppnade dom i dens egen öppning i ändtarmen sen börja det igen några dagar senare då öppningen var för liten så då öppna dom utvändigt på skinkan och sa att det kommer bli en fistel, sen blev det dåligt igen efter någon vecka för hålet va för litet så då öppna dom rejält och gröpte ur sen blev det igrn samma efter några veckor sen fick jag en planerad operation där dom skulle sätta in en tråd fisteln ska läka runt om och då ficl dom öppna bölden igen som växt mycket så nu har jag haft snöret i snart ett år då jag blev gravid och nu ammar så ska avvakta men dom tror inte operationen ska medföra problem då går ändå min fistel genom slutarmuskeln, dom rör ju inte muskeln i sig.
  • Anonym (Likna­nde)
    Sat 5 Dec 2020 18:10
    #8
    Anonym (sorgsen) skrev 2020-12-02 21:12:07 följande:

    Jag är så orolig för att operationen ska gå fel. Jag kanske har googlat för mycket men läste att hälften av alla som opereras för fistel blir analinkontinenta ????

    Liknande- opererades du för fistel o böld samtidigt? Och hur lång tid gick det mellan bölderna?

    Tack för dina svar Frugan!


    Det var samma böld varje gång med några veckors mellanrum, först öppnade dom i dens egen öppning i ändtarmen sen börja det igen några dagar senare då öppningen var för liten så då öppna dom utvändigt på skinkan och sa att det kommer bli en fistel, sen blev det dåligt igen efter någon vecka för hålet va för litet så då öppna dom rejält och gröpte ur sen blev det igrn samma efter några veckor sen fick jag en planerad operation där dom skulle sätta in en tråd fisteln ska läka runt om och då ficl dom öppna bölden igen som växt mycket så nu har jag haft snöret i snart ett år då jag blev gravid och nu ammar så ska avvakta men dom tror inte operationen ska medföra problem då går ändå min fistel genom slutarmuskeln, dom rör ju inte muskeln i sig.
Svar på tråden Någon som opererats för analfistel?