• Anonym (Hanna)

    Erfarenhet av sterilisering?

    Jag ska till gynekologen imorgon och tänkte ta upp ämnet sterilisering igen. Senast kom det lite saker emellan och det hela rann ut i sanden. Men, jag är liiite nervös inför ett eventuellt ingrepp.

    Ni kvinnor som steriliserat er, hur har det varit? Hur har det känts? Har det gjort ont, varit läskigt, eller gick det finfint och problemfritt? Vad kan jag ställa in mig på?

  • Svar på tråden Erfarenhet av sterilisering?
  • Fjäril kär

    Jag steriliserad mig för 6 år sedan, jag har klippt äggledarna. Ingreppet gick bra, jag fick lämna sjukhuset samma dag. Var sjukskriven ca 5 dagar då man blir lite mörbultad och öm av ingreppet. (sker under narkos och med titthålskirurgi)

    Mår hur fint som helst efteråt

  • Anonym (Hanna)
    Fjäril kär skrev 2020-12-01 22:28:39 följande:

    Jag steriliserad mig för 6 år sedan, jag har klippt äggledarna. Ingreppet gick bra, jag fick lämna sjukhuset samma dag. Var sjukskriven ca 5 dagar då man blir lite mörbultad och öm av ingreppet. (sker under narkos och med titthålskirurgi)

    Mår hur fint som helst efteråt


    Det låter ju positivt. Inte så fasligt lång återhämtning heller. Tack för att du delade med dig!
  • Petrellie

    Jag har exakt samma erfarenhet. Snabbt och ganska smärtfritt. Käkade Alvedon några dagar men var snabbt mobil. Operation på morgonen och vid 13 lämnade jag sjukhuset.

  • Anonym (Väntar)

    Var snabb på det så du hamnar i kön för operation. Jag har bara väntat i en månad sedan papperna skrevs på men min gynekolog sa att jag kommer få vänta mycket längre än vårdgarantin pga Coronan. Jag räknar med minst 5 månader väntan till innan jag blir kallad a du har lång tid att fundera.

  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Väntar) skrev 2020-12-02 10:04:08 följande:

    Var snabb på det så du hamnar i kön för operation. Jag har bara väntat i en månad sedan papperna skrevs på men min gynekolog sa att jag kommer få vänta mycket längre än vårdgarantin pga Coronan. Jag räknar med minst 5 månader väntan till innan jag blir kallad a du har lång tid att fundera.


    Jag är säker på att jag vill steriliseras, men lite nojig inför själva ingreppet. Jag är avrådd från fler graviditeter och står helt på läkarnas sida i det
  • Anonym (Väntar)
    Anonym (Hanna) skrev 2020-12-02 10:46:59 följande:

    Jag är säker på att jag vill steriliseras, men lite nojig inför själva ingreppet. Jag är avrådd från fler graviditeter och står helt på läkarnas sida i det


    Jag menar inte funderingar på att göra det utan just inför ingreppet. Kanske var lite otydligt där :) Men som sagt, se till att få iordning papperna och hamna i kön. Kanske tog längre tid för mig då jag inte har några barn och fick gå igenom mer pga det.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Väntar) skrev 2020-12-02 10:58:04 följande:
    Jag menar inte funderingar på att göra det utan just inför ingreppet. Kanske var lite otydligt där :) Men som sagt, se till att få iordning papperna och hamna i kön. Kanske tog längre tid för mig då jag inte har några barn och fick gå igenom mer pga det.
    Det visade sig finnas ett ställe i Stockholm som gör det numera. På fredag ska jag dit och ställas i kö. Verkar finnas god tid till förberedelse, för hon räknade inte med tid innan sommaren.
Svar på tråden Erfarenhet av sterilisering?