• Tue 1 Dec 2020 22:07
    685 visningar
    4 svar
    4
    685

    Hjälp med novell!

    Jag har fått i uppdrag att skriva en novell på Svenskan. Min tanken lyft så här:

    Protagonisten vaknar upp på ett sjukhus, hen möts av läkare och poliser. som berättar att hen har fått minnesförlust. Personen får reda på av poliserna att hen har varit med om en olycka på sin skola eller var som helst men hen var den ända som överlevde. Hen besöker platsen där morden skedde för att försöka få tillbaka minnet där hen möter personer som är familj och vänner till offrena. I slutet får man reda på att protagonisten är själva antagonisten i novellen och alltså mördaren och därför överlevde hen.

    Det jag behöver hjälp med är hur jag ska få in att man kan typ ana att personen är mördaren fats att det ändån blir som en typ av chock när man läser slutet. Tacksam för svar!

  • Svar på tråden Hjälp med novell!
  • Wed 2 Dec 2020 00:05
    #2
    Hin skrev 2020-12-01 23:37:07 följande:

    Små påminnelser i form av folk i huvudpersonens omgivning som säger saker och sedan antingen reagerar med förvåning eller förnekelse (?ångrar att man sa ...?) på huvudpersonens reaktion. Folk behandlar huvudpersonen lite ?stelt?, skumt - lite knepig stämning, du vet (som en hint om att de vet mer och pratar tillmötesgående med en som inte själv vet att han är mördare).

    Oförklarliga igenkännanden - både av människor och detaljer i omgivningen.

    Kolla på typiska ur-knäppgökens-vinkel-men-sedan-twist-filmer, typ Shutter island, maskinisten, the game, järngänget (ähum ... i värsta fall), secret window, osv osv. Finns mängder, och alla har dessa små subtila inslag som är det jag tror att du efterlyser.


    Tack så mycket!!!
Svar på tråden Hjälp med novell!