• Anonym (Anonym)

    Ångest av tanken på sex - Hur hantera detta?

    Lite inledande information om mig: Tjej, 23 år, och okysst samt oskuld. Har verkligen aldrig gjort någonting med någon. Skulle betrakta mig som i det närmaste asexuell. Har tagit på mig själv några gånger, och fantiserar rätt mycket, men har inte haft någon direkt längtan att göra verklighet av fantasierna.

    För några dagar sedan kontaktade en gammal gymnasiekamrat (kille) mig från ingenstans. På gymnasiet var vi goda vänner, men verkligen ingenting mer. Konversationen häromdagen började med vardagligt prat om vad som hänt i våra liv sedan gymnasietiden och vad vi gjorde idag. Inget konstigt med det, och jag tyckte konversationen var mycket trevlig till en början. Relativt snabbt gled den dock över på andra saker, och det framkom rätt tydligt att han ville ligga med mig. (Antagligen därför han kontaktade mig från första början också). Ingen har någonsin tidigare sagt att denne velat ligga med mig, så någonstans blev jag ändå smickrad av det. Han var trots allt en god vän, och han ser bra ut. Samtidigt skriker dock min kropp av ångest. :( Bara tanken på att faktiskt ha sex, i verkligheten, i hyfsad närtid, ger mig på riktigt ångest. För det första känns det jättekonstigt att ligga med en kompis, och för det andra känner jag mig, min ålder till trots, inte alls redo. Eller redo och redo...Blir man någonsin redo? Det känns iaf jättemärkligt, och jag känner också en press på mig själv, att om jag träffar honom (vi pratade initialt om att ta en fika) så "måste" jag våga gå hela vägen. Vet inte alls varför jag har såna här tankar. Sex ska ju vara det mest naturliga i världen, ändå blir jag vettskrämd. Vet inte alls vad jag ska ta mig till, eller hur jag ska kunna tacka nej på ett snällt sätt. Samtidigt, om jag tackar nej, dröjer det då 23 år till innan någon kommer fråga mig igen? Är detta min enda chans?

    *Corona-moralism undanbes. Nej, man ska inte träffa folk nu osv. osv. Men vi skulle bara träffas under förutsättningen att båda varit friska i minst 2 dagar innan, och vi har inte heller någon direkt kontakt med riskgrupper i andra sammanhang*

  • Svar på tråden Ångest av tanken på sex - Hur hantera detta?
  • Anonym (Man)

    Du är kanske inte är redo för att ha sex. Jag tycker att jag känner igen till en viss del av det du skriver. Jag minns när jag var runt 24 så träffade jag en tjej ett tag som också verkade helt ointressad av sex, tror hon var 19 då när vi hade vår lilla fling, kommer inte ihåg så bra, de var typ 12 år sen som detta var.

    Hon hade inte heller, enligt henne själv, aldrig hållit på me sig själv, visste knappt vad onani var för något. Hon beskrev sig själv så väldigt tystlåten och lugn person, gjorde aldrig nåt väsen av sig. Tyckte mest om att sitta ensam på sitt flickrum och sticka å hålla på med textil saker.

    Hur ser ditt liv ut annars? Har du kompisar som du umgås med? Hur var din tonårstid? Hade du några beundrare under gymnasietiden eller var du tillbakadragen och undvek killar om dom visade intresse för dig? Är du krog/nattklubbs människa? (innan pandemin fanns)

    Självklart så ska man ju inte ha sex om man inte vill det eller inte känner sig redo för det, eller om man mår dåligt och får ångest av tanken av att man MÅSTE ha sex bara för att typ "normen" är att man ska ha det för att liksom "passa in" i dagen samhälle.

    Själv är jag 30+ och blev av med oskulden nu under sommaren. Så det är absolut inte kört för dig bara för att du inte vill ligga med din gamla skolkompis :) men jag kan förstå dig att du tänker så. Jag själv hade nästan typ gett upp hoppet på att någonsin bli av med oskulden, men det hände till slut, även fast "normen" kanske inte är att man fortfarande är oskuld när man är 30+

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (Man) skrev 2020-12-01 23:36:24 följande:

    Du är kanske inte är redo för att ha sex. Jag tycker att jag känner igen till en viss del av det du skriver. Jag minns när jag var runt 24 så träffade jag en tjej ett tag som också verkade helt ointressad av sex, tror hon var 19 då när vi hade vår lilla fling, kommer inte ihåg så bra, de var typ 12 år sen som detta var.

    Hon hade inte heller, enligt henne själv, aldrig hållit på me sig själv, visste knappt vad onani var för något. Hon beskrev sig själv så väldigt tystlåten och lugn person, gjorde aldrig nåt väsen av sig. Tyckte mest om att sitta ensam på sitt flickrum och sticka å hålla på med textil saker.

    Hur ser ditt liv ut annars? Har du kompisar som du umgås med? Hur var din tonårstid? Hade du några beundrare under gymnasietiden eller var du tillbakadragen och undvek killar om dom visade intresse för dig? Är du krog/nattklubbs människa? (innan pandemin fanns)

    Självklart så ska man ju inte ha sex om man inte vill det eller inte känner sig redo för det, eller om man mår dåligt och får ångest av tanken av att man MÅSTE ha sex bara för att typ "normen" är att man ska ha det för att liksom "passa in" i dagen samhälle.

    Själv är jag 30+ och blev av med oskulden nu under sommaren. Så det är absolut inte kört för dig bara för att du inte vill ligga med din gamla skolkompis :) men jag kan förstå dig att du tänker så. Jag själv hade nästan typ gett upp hoppet på att någonsin bli av med oskulden, men det hände till slut, även fast "normen" kanske inte är att man fortfarande är oskuld när man är 30+


    Min tonårstid var ett helvete. Brukar enkelt förklara det som att mina första 19 år var ett svart hål, och att livet började vi 20.
    Efter 20 har jag dock varit en riktig partyprinsessa (om än nykter), men har liksom aldrig ens tänkt tanken på att ragga upp någon...Det känns jättefrämmande och konstigt.
    Tror det helt enkelt är som du så klokt skriver, man får lyssna på sig själv och inte normerna. :)

  • Anonym (A)

    Du kanske bara inte är redo, så enkelt kan det va, bara för att alla andra stressar med att ligga o hångla o festa o allt sånt så behöver inte du. Jag förlorade min oskuld bara för att passa in och göra det "tidigt" fyfan vad jag ångrar det, var verkligen inte redo. Ta din tid, lär känna dig själv, njut av livet och ta sex och partners när du är redo

  • Anonym (Anonym)
    Anonym (A) skrev 2020-12-04 16:28:33 följande:

    Du kanske bara inte är redo, så enkelt kan det va, bara för att alla andra stressar med att ligga o hångla o festa o allt sånt så behöver inte du. Jag förlorade min oskuld bara för att passa in och göra det "tidigt" fyfan vad jag ångrar det, var verkligen inte redo. Ta din tid, lär känna dig själv, njut av livet och ta sex och partners när du är redo


    Nu har jag ju förvisso festat rätt mycket senaste åren som sagt, men jag skulle ändå inte komma på tanken att ragga på någon för den sakens skull...


    Tror ni har rätt, bättre att bara skita i vad andra tycker :)

  • Anonym (Man)
    Anonym (Anonym) skrev 2020-12-04 16:21:03 följande:

    Min tonårstid var ett helvete. Brukar enkelt förklara det som att mina första 19 år var ett svart hål, och att livet började vi 20.
    Efter 20 har jag dock varit en riktig partyprinsessa (om än nykter), men har liksom aldrig ens tänkt tanken på att ragga upp någon...Det känns jättefrämmande och konstigt.
    Tror det helt enkelt är som du så klokt skriver, man får lyssna på sig själv och inte normerna. :)


    Låter jobbigt det att du hade en tuff tonårstid.. :/ Fast du verkade komma på fötter en del efter 20 :) 

    Precis, skit i normerna och kör ditt eget räjs! :) Försök slå dövöra till om folk försöker lägga sig i att försöka få dig att ragga upp någon eller att du ska ligga. det har andra verkligen inte med att göra. Det är bara du själv så avgör när du känner dig redo för att bli fysisk med någon. Hoppas att du inte blir trackad av folk för din oskuldshet. Det har jag blivit i livet, jag bor och är uppväxt i en liten kommun i mellan Sverige, så den generation jag växte upp med i kommunen vet mycket väl vem jag är. 

    Så, stressa inte, du är fortfarande ung, ta din tid, det är BARA du själv så bestämmer när du känner dig redo för sex! :)

    Sköt om dig och lycka till! :)
  • Colourfulrainbow

    Du känner dig själv bäst. Och den här mannen är inte din enda chans att få ligga. Verkligen inte.

    Vänta så länge du vill/behöver.

    Fundera på om du skulle behöva prata med någon om detta. En psykolog?

  • Zaxika

    Även om du skulle bestämma dig för att gå på dejt med någon så ska du aldrig känna dig tvingad att ligga med någon. Det är ett rätt stort steg från att krama någon till att ligga.

    Jag tycker du ska acceptera dig som du är. Kanske träffar du på någon som fångar ditt intresse. Kanske att du då vill vara nära den personen. I sådana fall skulle jag rekommendera att börja med att kramas, pussas som första steg. Sen träffas flera gånger där man kysser och smeker varandra utan att ta det längre. Att du är tydlig med att du är oerfaren och vill utforska närhet och intimitet utan press.

    Gå inte med på något bara för att passa in.

Svar på tråden Ångest av tanken på sex - Hur hantera detta?