• SveaBunkern

    Samhällsnytt (Alternativ media)

    Vad tycker ni om Samhällsnytt?

    Hur viktigt är det med alternativa medier?

    Nyhetssajten anklagas mycket för att vara politisk och vinklad. Varför anklagas inte media lika mycket för att vara politiska och driva opinion), samtidigt som vi betalar skatt (presstöd) för deras journalistik?

    Hur ser ni på att sexualbrottslingar ofta hängs ut med namn och bild samt deras etniska bakgrund, på sidan? Samtidigt som gammelmedia/etablerade medier väljer att sällan avslöja brottslingars identitet och härkomstgöra det.

    Tycker ni att det är relevant och viktigt att belysa händelser som sker i samhället, på det sättet som Samnytt gör?

    Om ni ser någon länka en artikel från Aftonbladet: Är personen socialdemokrat?

    Om ni ser någon länka en artikel från Samhällsnytt: Är personen Sverigedemokrat?

    Samhällsnytt startades i augusti 2017 och är uppföljare till Avpixlat (2011 - 2017) och Politiskt Inkorrekt (2008 - 2011)

    sv.wikipedia.org/wiki/Samh%C3%A4llsnytt
    sv.wikipedia.org/wiki/Avpixlat
    sv.wikipedia.org/wiki/Politiskt_Inkorrekt_(blogg)

    sverigesradio.se/artikel/7454767 (17 april 2020)

    Josephine Freje Simonsson: "Skiljer sig ditt arbete när du jobbade för Sverigedemokraterna och när du jobbar för Samhällsnytt? Eller är det lite samma grej?

    ? Ja man måste säga det är lite samma grej. Mina åsikter har ju inte förändrats i Samhällsnytt som i Sverigedemokraterna.

    Det är ju samma. Och det finns väldigt många likheter, det är ju också därför som alternativ media bildades.

    Alternativ media har till exempel hjälpt in SD i riksdagen en gång i tiden och hjälper fortfarande SD, säger Kent Ekeroth".

    sverigesradio.se/artikel/5894071 (19 juni 2014)

    "Mats Dagerlind: ? På Avpixlat vill vi opinionsbilda, informera och väcka debatt.

    Tyvärr finns det många som använder sig av retorik på en väldigt låg nivå och som kallar oss för rasister vilket knappt är värt att bemöta".

    sverigesradio.se/avsnitt/55192 (24 sep 2011)

    "Politiskt inkorrekt räknas idag som Sveriges största politiska blogg och har blivit en maktfaktor på nätet".


  • Svar på tråden Samhällsnytt (Alternativ media)
  • SveaBunkern
    Samtidigt som gammelmedia/etablerade medier väljer att sällan avslöja brottslingars identitet och härkomstgöra det.
    ** Samtidigt som gammelmedia/etablerade medier väljer att sällan avslöja brottslingars identitet och härkomst.
  • Anonym (Q)

    Tycker...? Jag tycker att de bidrar till spridning av desinformation, hat och diverse fördomar. Man skulle önska att det fanns någon granskande myndighet som har rätt att stänga ner sådana medier. De är en samhällsfara och en cancersvults på den samhälleliga kroppen.

  • Överste Senap
    Anonym (Q) skrev 2020-12-05 11:50:46 följande:

    Tycker...? Jag tycker att de bidrar till spridning av desinformation, hat och diverse fördomar. Man skulle önska att det fanns någon granskande myndighet som har rätt att stänga ner sådana medier. De är en samhällsfara och en cancersvults på den samhälleliga kroppen.


    Exakt så! Därmed inte sagt att de etablerade media inte förtjänar kritik men samhällsnytt bidrar endast till att i politiska syften, ej upplysande, sprida desinformation samt slå split i samhället.

    Deras uthängningar är ofta emot lagen samt vid flera tillfällen vista sig falska.
  • Anonym (F)
    Anonym (Q) skrev 2020-12-05 11:50:46 följande:

    Tycker...? Jag tycker att de bidrar till spridning av desinformation, hat och diverse fördomar. Man skulle önska att det fanns någon granskande myndighet som har rätt att stänga ner sådana medier. De är en samhällsfara och en cancersvults på den samhälleliga kroppen.


    Censurmyndighet? Det låter ju fräsch. Eller inte.

    Kommer aldrig att hända.
  • Anonym (Q)
    Överste Senap skrev 2020-12-05 12:50:49 följande:
    Exakt så! Därmed inte sagt att de etablerade media inte förtjänar kritik men samhällsnytt bidrar endast till att i politiska syften, ej upplysande, sprida desinformation samt slå split i samhället.

    Deras uthängningar är ofta emot lagen samt vid flera tillfällen vista sig falska.
    Naturligtvis ska även etablerad media granskas noga! Oavsett vilken ände av skalan man tillhör ska kunna krävas att man sysslar med fakta och inget annat, om man ska kunna kalla sig för nyhetsmedia.
  • Anonym (Mare)

    Jag tänker att Samhällsnytt är ett ypperligt alternativ till vänstermedian vi har. Det som inte skrivs i Aftonbladet m.fl, skriver Samhällsnytt, Fria tider m.fl om. Alla borde läsa alternativen som finns någon gång emellanåt. Bara för att få in lite verklighet i ens liv.

  • Anonym (***)

    Jag brukar ibland roa mig med att läsa kommentarerna på Samnytt. Man blir mörkrädd. Har läst mycket nu efter valet i USA. Vilka foliehattar det finns, de sväljer allt, och kan inte bemöta kritik. 

  • Anonym (K)
    Anonym (Mare) skrev 2020-12-05 13:38:22 följande:

    Jag tänker att Samhällsnytt är ett ypperligt alternativ till vänstermedian vi har. Det som inte skrivs i Aftonbladet m.fl, skriver Samhällsnytt, Fria tider m.fl om. Alla borde läsa alternativen som finns någon gång emellanåt. Bara för att få in lite verklighet i ens liv.


    20% Max av det som skrivs på samhällsnytt stämmer, 80% är fejk. Man använder flera år gamla foton från incidenter utanför Sverige och påstår att det är bilder från oroligheter i Sverige.

    Medvetna felaktigheter i media borde vara straffbara oavsett media.
  • Tow2Mater

    "Om ni ser någon länka en artikel från Aftonbladet: Är personen socialdemokrat?"

    Nej, det är en av de få som inte helt ligger bakom betalvägg, tillsammans med Expressen.

    Det är alltid bra att ta del av olika sidor av rapportering, ofta ligger sanningen nånstans mittemellan vad de olika nyhetsmedierna rapporterar. Alla har sina vinklingar, det är mänskligt.

  • Mentat

    Ingen aning, jag läser inte på den siten. Däremot finner jag det förfärligt att det finns de som ropar på att sådan media skulle förbjudas - är yttrandefrihet så litet värd?

    Visst, vanliga media har normalt sett alltid en viss vänstervinkling iom att journalistkåren lutar så tydligt åt vänster men så länge man är medveten om det och då och då funderar kring "Cui bono?" går det att hantera.

    Jag håller med om att det är nyttigt att ta del av andra nyhetskällor men i mitt fall väljer jag att kika på bbc.co.com/news eller faz.net, möjligen nzz.ch då de senare två mer eller mindre definierar knastertorr, opartisk, rapportering.

  • Crash Man
    Anonym (Q) skrev 2020-12-05 11:50:46 följande:

    Tycker...? Jag tycker att de bidrar till spridning av desinformation, hat och diverse fördomar. Man skulle önska att det fanns någon granskande myndighet som har rätt att stänga ner sådana medier. De är en samhällsfara och en cancersvults på den samhälleliga kroppen.


    Ja, det är läskigt att vi inte infört åsiktsförbud i Sverige. Vi får passa på att rösta på partier som vill förbjuda medier som uttrycker icke statligt godkända åsikter.
  • KillBill

    Avpixlat eller Samhällsnytt som den numer heter är en rasistisk och patetisk sajt som inte hängde ut kriminella med koppling till de egna leden. 


    När medlemmar ur det främlingsfientliga nätverket Soldiers of Odin avslöjades bestå av våldsbrottslingar där kvinnomisshandel varit ett återkommande inslag valde Axpixlat att "pixla" bilderna på gärningsmännen.


    Hur någon kan tycka det är bra att hänga ut kriminella med "fel" hudfärg men att "pixla" människor med "rätt" hudfärg som misshandlat kvinnor är obegripligt.


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (K)
    KillBill skrev 2020-12-20 11:06:28 följande:

    Avpixlat eller Samhällsnytt som den numer heter är en rasistisk och patetisk sajt som inte hängde ut kriminella med koppling till de egna leden. 

    När medlemmar ur det främlingsfientliga nätverket Soldiers of Odin avslöjades bestå av våldsbrottslingar där kvinnomisshandel varit ett återkommande inslag valde Axpixlat att "pixla" bilderna på gärningsmännen.

    Hur någon kan tycka det är bra att hänga ut kriminella med "fel" hudfärg men att "pixla" människor med "rätt" hudfärg som misshandlat kvinnor är obegripligt.


    Om man inte pixlade de med rätt hudfärg skulle de själva sitta i skiten. Svårare än så är det inte.
Svar på tråden Samhällsnytt (Alternativ media)