Kära dagbok
Jag önskar att författare - romanförfattare, manusförfattare och andra - skulle sluta i tid, innan de "tömmer sig". Har två nya exempel igen:
Nele Neuhaus. Hennes senaste roman In Ewiger Freundschaft börjar urtråkigt, med långrandiga utläggningar om intriger i förlagsvärlden. Kanske vill hon ge slängar åt några redaktörer eller förlagsägare som hon själv haft duster med, i förtäckt form? Hur eller hur så är det helt ointressant för läsaren.
Dessutom ägnar hon flera sidor åt att rekapitulera händelser i de tidigare romanerna i berättarform, att förklara karaktärernas relationer till varandra och sådant. Och då har Neuhaus' tidigare haft en förmåga att från första meningen dra in läsaren i handlingen, så att man bara måste läsa vidare... Så tråkigt. (Fast jag ska ge den några sidor till.)
TV-serien Der Bergdoktor, som går på ZDF, om Dr Gruber som har en privatpraktik i en alpdal, och även konsulterar på närmaste sjukhus. Den är uppbyggd så, att det alltid är ett nytt, avslutat patientfall med nya skådespelare i varje avsnitt, samtidigt som man löpande får följa Dr Gruber och hans familj och privatliv.
Dessa patientfall blir mer och mer fantastiska. Extremt sällsynta diagnoser, och även behandlingsmetoder som antagligen inte ens existerar i verkligheten. Samt att patienterna alltid har konstiga förhållanden i sitt privatliv (t.ex. en man som lever med två familjer som inte känner till varandras existens, eller ett par med extremt stora åldersskillnader, eller ett par som visar sig vara syskon...). Det blir bara dumt. Det skulle - för mig i alla fall - vara lika intressant, eller mer, att se vanliga patientfall som folk kan identifiera sig med. Gamla människor som inte vill flytta till ålderdomshemmet, föräldrar som lider av sömnbrist när spädbarnet inte sover, alkoholister som inte förstår att de är alkoholister, vanliga dödsorsaker som hjärtinfarkt eller bröstcancer.
Men det som retar mig mest, är att patientfallen i 9 fall av 10 handlar om en ung kvinna, antingen det är hon själv som är sjuk eller hennes kille, förälder, syster etc.. Men det är nästan alltid en ung kvinna med kaxig attityd, och samtidigt en skörhet i själen, som avsnittet fokuserar på. Antar att det ska vara feministiskt och woke. Men då känner dom inte sin målgrupp. Jag vet inte men jag tror att jag gissar korrekt, om jag säger att de som tittar är medelålders och äldre kvinnor. Och för en medelålders/äldre kvinna, finns det inget så ointressant som unga kvinnor och deras gnäll, psykiska problem, självupptagenhet och kärlekskval...