Inlägg från: Anonym (orolig) |Visa alla inlägg
  • Anonym (orolig)

rattfylla

Kjell2 skrev 2020-12-06 10:12:56 följande:

För att förstå bör du läsa riktiga rättsfall, där ser du förutsättningar och vad straffet blev och kan själv jämföra med din sambos situation.

Olika utlåtanden som "Jag fick fotboja ochböter" ger inte mycket då det troligtvis skiljer sig en del från sambons situation

Tänk på att tiden också är en faktor. Praxis och lagar ändras. En dom för länge sedan kan vara annorlunda mot vad det skulle bli idag.

ok tack.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (T) skrev 2020-12-06 10:16:15 följande:
    Nej, faktiskt inte. En hel del dumt är olyckshändelser. Att sätta sig full bakom ratten är ett val man gör innan man ens kommer ut i trafiken. Hur kan du vara så patetisk att du försöker försvara det, och dessutom skylla på ?men alla andra...?????
    jag tror du fattar vad jag menar fast du vill bara vara duktig..
  • Anonym (orolig)
    Shameless skrev 2020-12-06 10:12:47 följande:

Moralpoliserna kommer med en gång i typisk FL-anda.

Ja verkar så tyvärr...Obestämd
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Någon) skrev 2020-12-06 10:29:23 följande:
    Hur hade du tänkt om han kört på någon som dött eller haft något av era barn i bilen när han körde?
    ok och du har inte läst.... ja vi fattar att det kunde bli farligt och ja vi vet att han inte ska göra det igen.... det jag svarade på var något annat.. har du inget svar på frågan så sluta skriv.
  • Anonym (orolig)
    Lolakola skrev 2020-12-06 10:36:13 följande:

På tal om orolig är det väldigt märkligt att det är straffet du är så orolig för, inte det faktum att du har en sambo som tycker det är helt ok att köra rattfull, och att du försöker vifta bort det som ett litet lustigt misstag.

du får gärna sitta här bakom en skärm och verka duktig... och tolka det på ditt banala sätt... för det är ju sanningen eller hur.. 
  • Anonym (orolig)
    Anonym (Fakta) skrev 2020-12-06 17:40:06 följande:
    Väldigt stor skillnad på att köra för fort och att köra onykter. Och ser du inte skillnaden i det så skall du absolut inte under några som helst omständigheter ha ett körkort.... 
    om man ska titta på det på det viset ja fortkörning dödar 3 gånger fler.... inte för att det rättfärdigar andra brott som tex rattfylla och det är ingen som gjort heller.
  • Anonym (orolig)
    Anonym (tvillingmamma) skrev 2020-12-06 21:37:32 följande:

Sen ska man inte köra för fort eller när man är (alltför) trött heller. Det är lika illa som att köra med alkohol i kroppen. Men hög promillehalt är ännu värre.

Det är ingen som påstått att rattfylla är ok någonstans, ville bara förklara för de som påstod att det är värre och skadligare att köra rattfull än fortkörning... nu tycker jag själv att inga brott ska begås... men fortkörning är betydligt vanligare och tydligen som det verkar här något som är accepterat och inte lika fulstämplat.... fortkörning dödar 220 per år, rattfylleri 70 per år...konstiga är att straffen är så mycket lägre för fortkörning.
  • Anonym (orolig)

[quote=80809476][quote-nick]Kjell2 skrev 2020-12-06 21:52:15 följande:[/quote-nick]Har sambon tidigare domar?

Har sambon blivit dömt för rattonykterhet tidigare?

Har sambon  ett alkoholproblem, och  kan acceptera vård?[/

Nej aldrig dömd för något, nej inga alkoholproblem, han tar vård om de tycker det behövs, absolut.

• Anonym (orolig)

[quote=80809517][quote-nick]Anonym (Dea) skrev 2020-12-06 22:10:12 följande:[/quote-nick]Fast då måste du ju också jämföra hur många som kör för fort med hur många som kör rattfulla.

Om 1 miljon kör för fort och 220 dör och 100 st kör rattfulla och 70 dör, så dödar rattfylla många fler statistiskt sett. Nu var det påhittade siffror men det är bara för att visa.[/

Haha så dumt... så för att fler gör det så skulle det vara en bättre ursäkt eller på något sätt ett mer accepterat brott?

Konsekvensen av brottet är det samma, dock borde större åtgärder sättas in på fortkörning eftersom det är så stor andel som gör det.

• Anonym (orolig)

[quote=80809532][quote-nick]Kjell2 skrev 2020-12-06 22:19:11 följande:[/quote-nick]Om du tänker lite själv kan du nog räkna ut det. Vad är sannolikheten att man  dödar någon om man kör för fort? Vad är sannolikheten att man dödar någon om man kör med 1 promille?

Sen, som du märker, är rattfylla något många ser som väldigt hemskt, Lagstiftarna försöker till och från matcha straff mot befolkningens uppfattning.

Som ostraffad är sannolikheten stor att han får villkorligt/fotboja. Det har pendlat lite kring praxis här så vad som gäller nu vet jag inte.  Med fotboja  kan fortsätta med jobb och familjeliv ungefär som tidigare. Det stora problemet kan bli körkortet, det lär han bli av med minst ett år. Kan leda till förlorat jobb.

. [/

Varför skulle det vara mer ok att orsaka skada/död genom fortkörning det är bortom min förståelse faktiskt... tänker att det borde ligga i samma liga..

Ja alltså det är det jag är mest orolig för att han inte kommer kunna arbeta. behandlingar, fotboja, blod prov regelbundet, böter är rimliga påföljder, men förlorar han arbetet blir det inte bara han som straffas. Jag förstår att

det lär bli en tid.

• Anonym (orolig)

[quote=80809557][quote-nick]Kjell2 skrev 2020-12-06 22:30:30 följande:[/quote-nick]Genom att argumentera att straffet för grov rattonykterhet är strängt, framförallt jämfört med andra brott, kommer eventuell sympati för dig minska och viljan att försöka hjälpa och förklara gå ner.[/

Det är absolut inte det jag är ute efter, jag förklarade bara för någon som sa att fortkörning inte skulle orsaka samma skador som rattfylleri, (att det inte går att gämföra de brotten).....för det gör det flera gånger om... har aldrig sagt att rattfylleri skulle vara något någon ska acceptera för det gör inte jag heller.

• Anonym (orolig)

[quote=80809578][quote-nick]Kjell2 skrev 2020-12-06 22:41:28 följande:[/quote-nick]Får han vilkorligt/fotboja kommer han han kunna fortsätta jobba. Kommer det funka med jobb om han inte har körkort?

Du upptäcker just nu något han borde ha tänkt på tidigare. Begår man ett brott och blir dömd drabbar det även nära och kära. Man har inte frikort från fängelse eller förlorat körkort bara för man har familj.

[/

Ja och det mår han psykiskt dåligt av just nu att han satt oss andra i denna situationen, jag letar inte sympati för varken honom eller mig, vill bara vara förbered på vad som komma skall...

Det kommer bli näst intill omöjligt att arbeta med det han gör utan körkort.

• Anonym (orolig)

[quote=80809590][quote-nick]Anonym (Dea) skrev 2020-12-06 22:45:48 följande:[/quote-nick]Men förstår du inte statistik?

En stor andel kör för fort och dödar en liten andel.

En liten andel kör rattfulla och dödar en stor andel.

Därför är rattfylleri givetvis värre! Konsekvensen är inte alls samma, sannolikheten att döda någon om du kör för fort är mycket mindre än att döda någon om du kör rattfull!

Sedan tycker jag inte att man ska köra för fort heller, men du kan inte jämföra de två.[/

Fortfarande lika dumt argument... så fler kör förfort så det ska vara ?bättre? då? Fler dör fortfarande....och nej fortfarande har ingen påstått att rattfylleri ska accepteras...

• Anonym (orolig)

[quote=80809608][quote-nick]Anonym (Någon) skrev 2020-12-06 22:54:23 följande:[/quote-nick]Så han sitter och ångrar sig nu för att han utsätter sin familj men gjorde inte ett bättre val innan han körde. Han borde inte må dåligt alls han borde ringa ett behandlingshem och be om hjälp det kan vara till fördel för honom att han visar att han vill sluta dricka[/

Mmmm han dricker inte mer, kommer erbjuda att ge blod test varje vecka eller mer om de vill det. Ja gå på behandlingar om de vill absolut, inte för att han skulle dricka mindre än inget... men det är inga problem. Sitta bakom en skärm och vara tuff är lätt eller hur?

• Anonym (orolig)

[quote=80809621][quote-nick]Kjell2 skrev 2020-12-06 22:59:24 följande:[/quote-nick]Ja, begår man ett brott och åker fast, blir det konsekvenser.  Kör man med 1,18 promille är man väl medveten vad man gör. [/

Absolut och det är inget snack om den saken... frågan var om någon vet av erfarenhet vad påföljden blir... inget annat.. att upprepa vad han gjort och hur dåligt det är är ju inget svar på det... det vet vi redan ändå...

• Anonym (orolig)

[quote=80809648][quote-nick]Anonym (Dea) skrev 2020-12-06 23:11:17 följande:[/quote-nick]Fortkörning var ju DITT argument som du tog upp.

Du förstår fortfarande inte.

De flesta människor har nog kört för fort någon gång.

Lek nu med tanken om de flesta kört grovt rattfulla någon gång. Hur tror du det skulle se ut i trafiken?

Om lika många körde rattfulla som kör för fort, så skulle lååååångt fler än bara 220 dö. Förstår du nu eller är det lika bra att jag ger upp? Någon annan kanske kan förklara statistik bättre än jag.[/

Va? Jag förstår precis, att det fortfarande är fler som begår brott genom fortkörning... och att det fortfarande dör fler av det...vart vill du komma? Att en statistisk uträkning skulle förminska de döda av fortkörning? Att de flesta gör det så då är det ok? Jag tog upp det endast för att det kom en kommentar om att jag inte borde ha körkort för att jag tydligen inte förstod att rattfylleri kan orsaka skada hos andra.... vilket jag vet var korkat att ens besvara...

• Anonym (orolig)

[quote=80812571][quote-nick]Limeblad skrev 2020-12-08 08:17:30 följande:[/quote-nick]Fast det är lite som att säga att det är farligare att ha influensa än att bli skjuten i huvudet för att det är fler som dör av influensa än av skott i pannan.

Det är också fler som dör av fortkörningar än av dödligt våld. Betyder det att fortkörningar är värre än mord/dråp?[/

Nä inte riktigt va... influensa är väl ändå inget brott... men att bli skjuten eller knivhuggen kanske. Fler har knivar än pistoler... är det värre att döda någon med en pistol då? Nu är det ju så att det är inte jag som sitter och tjatar om detta eller tycker att rattfylleri är ok på något sätt... bara så otroligt fascinerande att folk orkar leka duktiga.

• Anonym (orolig)

[quote=80812577][quote-nick]Anonym (Yup) skrev 2020-12-08 08:21:39 följande:[/quote-nick]Varför fortsätter du förminska det han gjort?[/

Det gör jag inte, det är andra som vill förminska andra vill förminska andra brott med samma efterföljd...

• Anonym (orolig)

[quote=80815482][quote-nick]Johan70 skrev 2020-12-09 15:11:10 följande:[/quote-nick]Det är 4 § och 4 a § lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott som gäller. Är brottet rattfylleri av det slag att det betraktas som grovt, är straffet fängelse. Det kan bli högst två år i fängelse, om din sambo tidigare är ostraffad lär det bli mindre än så. Det kommer dock inte att stanna vid böter.[/

Ok detta är tagit från ett riktigt fall? För är det från nätet så stämmer det ofta inte överens med verkliga fall... därför bad jag endast om info från de som fått en dom. Jag har en vän som är polis och hon säger att det oftast inte blir fängelse. I situationer som min sambos.

• Anonym (orolig)

[quote=80815421][quote-nick]Anonym (Yup) skrev 2020-12-09 14:40:12 följande:[/quote-nick]Menar du att andra drar upp andra brott än rattfylla, eller att du drar helt irrelevanta exempel?[/

Förstår inte din fråga... jag besvarar bara andras inlägg om hur det är värre att döda någon genom rattfylleri än att döda någon genom andra brott, det går tydligen inte att tycka att det är det samma för någon statistik säger att fler tex kör förfort och då inte är ett lika allvarligt brott..vad det ens har med tråden att göra det vet jag inte... men tydligen behöver endel få hävda sig bakom en skärm... inget mig emot...

Svar på tråden rattfylla