[quote=80809532][quote-nick]Kjell2 skrev 2020-12-06 22:19:11 följande:[/quote-nick]Om du tänker lite själv kan du nog räkna ut det. Vad är sannolikheten att man dödar någon om man kör för fort? Vad är sannolikheten att man dödar någon om man kör med 1 promille?
Sen, som du märker, är rattfylla något många ser som väldigt hemskt, Lagstiftarna försöker till och från matcha straff mot befolkningens uppfattning.
Som ostraffad är sannolikheten stor att han får villkorligt/fotboja. Det har pendlat lite kring praxis här så vad som gäller nu vet jag inte. Med fotboja kan fortsätta med jobb och familjeliv ungefär som tidigare. Det stora problemet kan bli körkortet, det lär han bli av med minst ett år. Kan leda till förlorat jobb.
. [/
Varför skulle det vara mer ok att orsaka skada/död genom fortkörning det är bortom min förståelse faktiskt... tänker att det borde ligga i samma liga..
Ja alltså det är det jag är mest orolig för att han inte kommer kunna arbeta. behandlingar, fotboja, blod prov regelbundet, böter är rimliga påföljder, men förlorar han arbetet blir det inte bara han som straffas. Jag förstår att
det lär bli en tid.